حمله روسیه به کاروان نظامی ترکیه؛ کابوس جنگ در شام

    کد خبر :691893

در پی حمله روسیه به کاروان نظامی ترکیه، رجب طیب اردوغان – رئیس‌جمهور ترکیه – جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرد. «آناتولی» نیز خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، به‌صورت تلفنی گفتگو کرد. المیادین هم گزارش داد که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، در گفتگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکار‌های همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قرارداد‌های سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، مقام‌های ترکیه مدعی هستند که این حمله از سوی نیرو‌های دولتی سوریه انجام گرفته، اما جنگنده‌های روس بیشترین حملات را در منطقه در هفته‌های اخیر انجام داده‌اند. معترضان ترک که روز جمعه ۹ اسفندماه در برابر کنسولگری روسیه در آنکارا تجمع کرده بودند شعار «مرگ بر روسیه، مرگ بر پوتین» سر دادند.

مقام‌های ترک کوشیده‌اند تا انگشت اتهام را به سوی روس‌ها و حمله آن‌ها به نیروهایشان در سوریه نشانه نروند. آن‌ها همچنین می‌کوشند از تقابل مستقیم با نیرو‌های روس که قدرتمندتر از نیرو‌های ترکیه هستند حذر کنند تا به‌این ترتیب خط گفت‌وگوی مستقیم با پوتین را بازبگذارند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید، با این حال، اردوغان حملات تلافی‌جویانه را علیه ارتش سوریه در استان ادلب آغاز کرد.

ترکیه مدت‌هاست از نیرو‌های معارض سوری در برابر دولت اسد حمایت می‌کند؛ دولتی که مورد حمایت کرملین است. دولت اسد با پشتیبانی روسیه در حال جنگ برای بازپس‌گیری استان ادلب است. طی سه ماه گذشته، نبرد شدید در این استان باعث شده که تقریبا یک میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده و بحرانی انسانی را در مرز ترکیه رقم بزند.

دیروز جمعه اعلام شد که ناتو به درخواست آنکارا نشست خود درباره رخداد‌های ادلب را برگزار کرده است. عمر چلیک، دبیر مطبوعاتی حزب عدالت و توسعه هم گفت که کشورش آماده آغاز رایزنی از امروز با ناتو درباره ادلب است. وی به شبکه آرتی گفت: «حمله به ترکیه حمله به ناتو است و انتظار داریم اقدامات مشخصی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ادلب اتخاذ شود». از سوی دیگر، ولادیمیر زاباروف، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس دومای روسیه گفت: «هرگونه عملیات نظامی ترکیه در ادلب پایان بدی برای ترکیه خواهد داشت. ترکیه از تروریست‌ها در ادلب حمایت می‌کند و باید این کار را متوقف کند. ترکیه به تعهدات خود درباره مبارزه با تروریسم پایبند نبوده است و به‌خاطر این برخورد‌ها ادلب سوریه به مقر تروریست‌ها تبدیل شده است».

«گال»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌نویسد در روز‌های اخیر تنش میان روسیه و ترکیه افزایش یافته و ترس از جنگ بر سر دو کشور سایه افکنده است. با این حال، این روسیه است که فضای هوایی در شمال‌غرب سوریه را در کنترل خود دارد. اردوغان از دولت سوریه و نیرو‌های روس خواسته تا حملات خود به ادلب را متوقف سازند و از مناطق تحت کنترل ترکیه عقب بنشینند. اکنون نیرو‌های ترک ارتباط‌شان قطع و در محاصره نیرو‌های دولت سوریه قرار گرفته‌اند. ترکیه که در جریان جنگ در ادلب خود را بازنده می‌بیند از یکسو می‌کوشد به انتقام نیرو‌های روس، سربازان دولتی سوریه را هدف قرار دهد و از سوی دیگر، پای ناتو را به ماجرا باز کند تا به این ترتیب، در برابر نیرو‌های روس هم دست برتر داشته باشد. باید دید تنش روسی- ترکی طی روز‌های آینده به کجا ختم می‌شود. آیا ناتو ورود خواهد کرد یا خیر؟ اگر ناتو به ماجرای ادلب ورود کند، روسیه چه موضعی خواهد گرفت؟ آیا بازهم نیرو‌های ترکیه هدف قرار خواهند گرفت؟

منبع: دنیای اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید