کرونا؛ کشورهایی که مرزهای خود را به روی ایران بسته‌اند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ۸:۳۷
    کد خبر :691278

با همه‌گیر شدن ویروس کرونای جدید خروج مسافر و کالا از کشور تقریبا غیرممکن شده است. بسیاری از کشور‌های همسایه ایران حاضر به پذیرش مسافران ایرانی نیستند و پرواز‌ها لغو شده‌اند. کالا‌های زیادی نیز پشت مرز‌ها مانده اند و اجازه خروج از کشور را ندارند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها، کشور‌هایی که به صورت رسمی ممنوعیت‌هایی را برای تردد ایرانیان وضع کرده‌اند؛ شامل کشور‌های ترکیه، عراق و اقلیم کردستان عراق، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، کویت، اردن، قطر، تاجیکستان و امارات می‌شوند.

عراق جزو اولین کشور‌هایی بود که ممنوعیت‌هایی برای ورود مسافر وکالا از ایران به این کشور را وضع کرد. ابتدا اعلام شد که گذرگاه‌های مرزی عراق و ایران به مدت سه روز بسته خواهد بود، اما تاکنون گذرگاه‌های مرزی با عراق بازگشایی نشده است.

به گزارش فرارو، عراق می‌گوید ویروس کرونا از ایران به این کشور رسیده است.از جمله فردی که از قم به نجف سفر کرده و اعضای یک خانواده چهار نفره در موصل که به تازگی از ایران بازگشته‌اند به این ویروس آلوده بودند.

سختگیری عراق در این باره به کالا‌های ایرانی هم رسیده است. کامیون‌های زیادی در مرز ایران و عراق منتظر اجازه ورود به این کشور هستند. عراق می‌گوید رانندگان کامیون باید تست کرونا دهند.

مختل شدن صادرات کالا به عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان در شرایط کنونی می‌تواند تبعات سنگینی برای ایران داشته باشد.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری خواست تا نسبت به ایجاد قرنطینه مرزی با همکاری وزارت خارجه، راه و با نظارت سازمان جهانی بهداشت اقدام کنند.

خوانساری تاکید کرده است که قرنطینه برای رانندگان هم قابل اجراست. قطع صادرات خسارت جدی به اقتصاد ملی آنهم در ماه پایانی سال وارد می‌کند.

توئیت رییس اتاق بازرگانی

ترکیه دومین کشوری بود که نسبت به شیوع کرونا در ایران حساسیت نشان داد. همان ابتدای کار وزیر بهداشت این کشور با سعید نمکی وزیر بهداشت ایران گفتگو کرد و خواستار قرنطینه شدن شهر قم شد. اتفاقی که با مخالفت وزیر بهداشت و پس از آن دولت همراه شد.

در همان روز‌هایی ابتدایی که ایران رسما اعلام کرد کرونا وارد کشور شده، کاربران ترک در شبکه‌های اجتماعی خواستار بستن مرز‌های ایران شدند.

ترکیه کلیه راه‌های زمینی شامل ترانزیت و راه‌آهن را بسته و پرواز‌ها از این کشور به ایران و بالعکس نیز لغو شده است. وزیر بهداشت ترکیه می‌گوید شاید اگر قم قرنطینه می‌شد نیازی به بستن مرز‌ها نبود. ترکیه رایزنی‌های ایران برای انجام کنترل‌های بهداشتی در مرز را هم نپذیرفته است. نه کالا و نه مسافر، نه زمینی و نه هوایی به ترکیه نمی‌رسند.

گزارش شده است که هواپيمايى كشورى تركيه، با ارسال نامه اى، هرگونه پرواز ايرانى به كشورش را حتى براى فرود اضطرارى، حتى بدون مسافر، ممنوع اعلام كرد. هواپيماى تهران-استانبول ماهان نيز از ميانه راه استانبول به تهران بازگشت.

ادامه ممنوعیت ورود مسافران ایرانی به ترکیه خسارت‌های زیادی به تور‌های ایرانی وارد کرده است.

افغانستان هم در روز‌های ابتدایی مرز زمینی و هوایی با ایران را بست. این اقدام باعث تجمع شهروندان افغانستانی در پشت مرز‌های این کشور شد. نهایتا روز گذشته دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که مرز‌های این کشور با ایران برای رفت‌وآمد باز شده و مردم می‌توانند با رعایت تدابیر بهداشتی به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سفر کنند.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرد: “در صورتی که این افراد مطابق با معیار‌های تعیین‌شده مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شد، باید «صد در صد» قرنطینه شود.” فیصل گفت که در این زمینه پلیس مرزی و پلیس امنیتی وزارت کشور وزارت بهداشت را همکاری می‌کند.


بررسی مسافران ایرانی پس از ورود به فرودگاه استانبول

گرجستان هم از دسته کشور‌هایی است که پرواز‌های ایران را لغو کرده است. این اقدام دولت گرجستان موجب ضرر و زیان شرکت‌های گردشگری ایرانی فعال در گرجستان می‌شود. مدیر یکی از این شرکت‌ها به فرارو گفت: “در ۷۲ ساعت گذشته هیچ گردشگر ایرانی نداشته‌ایم”. به گفته او ادامه این وضعیت برای شرکت زیان مالی سنگینی در پی خواهد داشت. حداقل اینکه دوره طلایی نوروز برای کسب درآمد را از دست داده ایم. او امیدوار است که تا ۲۰ روز دیگر پرواز‌ها برقرار شود تا حداقل ضرر و زیان کمتری به شرکتش وارد گردد.

در همین حال نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرده که “ارتباط هوایی ایران با ارمنستان و ورود به ارمنستان از گمرک مغری، تنها گذرگاه مرزی دو کشور تعلیق شده است.” این ممنوعیت دو هفته برقرار می‌ماند.

امارات، عمان، کویت، قطر نیز از کشور‌هایی هستند که پرواز‌ها به ایران را لغو کرده اند.

جدای از لغو پرواز‌ها درصورت ورود ایرانیان مشکوک به ابتلا به کرونا به این کشور‌ها به مدت دست کم دو هفته قرنطینه خواهند شد. به همین دلیل توصیه شده است که ایرانیانی که برای عید نوروز سفر خارجی برنامه ریزی کرده اند در تصمیم خود تامل بیشتری کنند.

ایران در حال حاضر در تلاش است که اتباع خود در کشور‌هایی که پرواز‌ها به تهران را لغو کرده اند باز گرداند. روز گذشته مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این خبر را تائید کرد.

در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری در نظر دارد تعدادی هواپیمای خالی را برای بازگرداندن مسافران ایرانی به آن گروه از کشور‌های همسایه اعزام کند که پرواز به ایران را متوقف کرده‌اند.

لغو پرواز‌ها و بستن مرز‌ها نارضایتی زیادی را ایجاد کرده است. عده‌ای معتقدند که اگر دولت شهر “قم” را قرنطینه کرده بود احتمالا شیوع این بیماری آنقدر گسترده نمی‌شد و کشور‌های دیگر نیز مرز‌های خود را به روی ایران نمی‌بستند. این عده می‌گویند حالا ایران “قرنطینه” شده است. البته در صحت این ادعا تردید وجود دارد و مشخص نیست که آیا با قرنطینه قم دیگر کشور‌ها مرزهایشان را باز می‌گذاشتند.

اما در هر صورت ادعای کشور‌های دیگر مبنی بر ورود کرونا از ایران چهره ایران را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم پیشگیری از انتقال بیماری به سایر کشور‌ها تاکید کرد و گفت:”باید در فرودگاه‌ها از مسافران تست کرونا گرفته شود.” او افزود: «وقتی یک ایرانی مشکوک به کرونا در فرودگاه‌های خارجی به خصوص فرودگاه‌هایی با زمینه تخریب ایران بازداشت می‌شود، ضربه اساسی به کشور است لذا باید پیشگیری‌ها و حساسیت‌های لازم در داخل ایران وجود داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید