بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در کشورهای مسلمان

    کد خبر :690768

شناخت بزرگترین معادن سنگ آهن در کشورهای مسلمان از این نظر می‌توان دارای اهمیت باشد که صنعت و توسعه تمام کشورها به تأمین محصولات فولادی وابسته است. کسورهای مسلمان و به خصوص ایران نیز در حال حاضر به خاطر شرایط خاصی که در جهان دارند، باید برای استقلال در این زمینه تلاش و تصمیمات ویژ‌ه‌ای داشته باشند.

این موضوع به اندازه‌ای پر اهمیت است که که تصمیم داریم در این مقاله سهم کشورهای مسلمان در ذخایر عظیم سنگ آهن را بررسی کنیم و با معرفی بزرگترین معادن سنگ آهن در این کشورها، وضعیت این کالای استراتژیک را در منطقه روشن کنیم.

جایگاه کشورهای مسلمان از نظر معادن سنگ آهن

در بین کشورهای منطقه شاید ایران را بتوان مهمترین منبع سنگ آهن موجود دانست. تفاوت این دخایر آهن در ایران نسبت به کشورهای مسلمان دیگر به اندازه‌ای است که میزان تولید آهن در ایران یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت آهن آلات:

https://ahanonline.com/

 در منطقه است.

نمایی از یک معدن بزرگ سنگ آهن

 

علاوه بر معادن موجود در ایران، ذخایر دیگر کشورهای مسلمان نیز عامل مهمی در تعیین قیمت آهن در منطقه هستند که به بررسی بزرگترین آهنا خواهیم پرداخت و دخایر کشورهای هند، قزاقزستان، مالزی، هند و کشورهای مسلمان دیگر را معرفی خواهیم کرد. در ادامه معادن 10 کشور معرفی خواهند شد تا بتوان با دید روشن‌ترین به بررسی اهمیت این کالای استراتژیک در منطقه پرداخت.

  1. هند

با اینکه هند چهارمین جایگاه در جهان و اولین جایگاه در میان کشورهای مسلمان از نظر تولیدات این عنصر را دارد، جالب است بدانید بزرگ‌ترین واردکننده سنگ آهن جهان نیز می‌باشد.

  1. ایران

کشور ما از نظر بسیاری از معادن فلزی جزو کشورهای غنی محسوب می‌شود. از جمله این معادن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معدن سنگ آهن چغارت
  • معدن سنگ آهن چادرملو
  • معدن سنگ آهن گل گهر
  • معدن سنگ آهن بافق

 

ایران دارای کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید فراورده‌های آهنی است؛ از همین رو محصولات خام معادن را به فرآورده‌هایی قابل استفاده از قبیل میلگرد تبدیل می‌کند و از این طریق بر ارزش آن‌ها می‌افزاید. به عنوان یک مرجع به روز برای قیمت میلگرد:

https://ahanonline.com/product-category/میلگرد/قیمت-میلگرد/

می‌توانید از آدرس بالا استفاده کنید.

 

تصویر هوایی از یک معدن سنگ آهن

 

  1. قزاقستان

قزاقستان نفوذ زیادی در بازار آهن منطقه دارد؛ به خصوص که در این کشور معادن مختلف در کنار هم یافت می‌شوند. برای مثال معدن سنگ آهن در نزدیکی معدن سنگ کک و سنگ آهک وجود دارد. این مزیت باعث می‌شود با احداث یک کارخانه در نزدیکی این معادن بتوان محصولات ترکیبی را با قیمت پایین‌تری تولید کرد.

  1. مالزی

رتبه چهارم بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در کشورهای مسلمان به مالزی می‌رسد. به خاطر نزدیکی کشور مالزی به چین و همین‌طور ارزان بودن قیمت سنگ آهن مالزی، بخشی از نیازهای کشور چین به آهن نیز از طریق این کشور تأمین می‌شود.

  1. ترکیه

کشور ترکیه با اینکه از نظر تعداد معادن سنگ آهن کشوری غنی به حساب می‌رود؛ اما به دلیل عیار پایین آهن آن (کمتر از پنجاه درصد)، هزینه‌های استخراج به صرفه نبوده و ترکیه برای تولید فولاد مجبور به وارد کردن آهن قراضه از دیگر کشورها شده است.

  1. اندونزی

سال‌ها اقتصاد اندونزی بر پایه استخراج معدن چرخیده است. در اندونزی سه شرکت بین‌المللی بزرگ با سابقه طولانی در صنعت معدن وجود دارد که همه این‌ها اندونزی را به یکی از کشورهای مقتدر اسلامی در صنعت معدن تبدیل کرده است.

  1. مصر

استخراج آهن در مصر در سال 2005 میلادی 880 هزار تن بود که رکورد خود را در سال 2014 شکست و به 2216 هزار تن رسید. از سال 2015 تا 2020 میزان استخراج این عنصر در مصر ثابت و به اندازه دو میلیون تن باقی مانده است.

  1. بوسنی و هرزگوین

بوسنی و هرزگوین نیز با داشتن 21 معدن کشف شده آلومینیوم، کروم و آهن در لیست بزرگ‌ترین معادن سنگ آهن در کشورهای مسلمان قرار می‌گیرد. البته با این وجود این کشور واردکننده بسیاری از محصولات فولادی از جمله پروفیل است. در مورد پروفیل باید بدانید:

” انواع پروفیل و قوطی بر خلاف ظاهر ساده‌ای که دارند بخش زیادی از هزینه ساخت سازه را به خود اختصاص می‌دهند؛ به همین دلیل تغییرات قیمت پروفیل و قوطی تاثیر زیادی بر بازارهای موازی از جمله مسکن و خودروسازی خواهد داشت. برای بهینه‌سازی هزینه اجرای سازه، انتخاب پروفیل مناسب یکی از مهمترین فاکتور‌ها در نظر گرفته می‌شود. ” برای اطلاع از قیمت پروفیل:

https://ahanonline.com/product-category/انواع-پروفیل/پروفیل/

لینک بالا یکی از به روزترین مراجع قیمت این محصول است.

 

استخراج آهن از معادن

 

  1. تونس

تونس، کشور اروپایی مسلمان و دارای معادن سنگ آهن قابل‌ملاحظه توانسته خود را در لیست 10 کشور برتر از نظر معادن سنگ آهن جای دهد.

  1. پاکستان

منابع آهن کشور پاکستان به تازگی و در شمال غربی این کشور کشف شده‌اند. برخلاف ترکیه، معادن سنگ آهن کشور پاکستان از عیار بالایی برخوردارند و کمک بزرگی به اقتصاد این کشور کرده‌اند. این کشور برای قیمت‌گذاری محصولات خود از روش مزایده استفاده می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، با این که کشورهای مسلمان نسبت به سایر کشورهای جهان در جایگاه مناسبی از نظر معادن سنگ آهن قرار ندارند؛ اما میزان استخراج در این کشورها به قدری هست که بتواند نیازهای داخلی خودشان را تأمین کرده و در برخی کشورها حتی به صادرات نیز بیانجامد.

بر طبق اطلاعات موجود در سایت (www.ahanonline.com)، کشف معادن جدید سنگ آهن هم‌چنان ادامه دارد و این می‌تواند باعث نوسانات قیمت آهن آلات شود؛ به طوری که با کاهش معادن سنگ آهن در یک کشور، قیمت آهن آلات و در نتیجه فرآورده‌های آن هم‌چون مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‌کنند؛ اما کشف یک معدن مجددا می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

منبع: https://iqna.ir/

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. آهن رسان گفت:

    با سلام ممنون از سایت شما فرمول جدید و راحت احتساب وزن تیرآهن بدون نیاز به جدوا اشتال را نشر دهید.

  2. ahanresan گفت:

    مشهد آهن دارد فروش مقاطع آهنی در مشهد به وفور صورت می پذیرد قطعا بنگاه های بازرگانی خوبی در این شهر پیدا می شود لطفا آن ها را معرفی کنید. مخصوصا بنگاه هایی که به صورت آنلاین هم خرید و فروش انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید