حسابهای خالی ایروانی در مقابل بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی

    کد خبر :690723

نماینده دادستان گفت: عباس ایروانی پس از تعقیب توسط دادسرا در سال ۹۵ اقدام به انتقال اموال و دارایی‌ها به نام بستگان و خانواده خود کرده و در حال حاضر اموالی به نام متهمین در حد پوشش بدهی‌ها شناسایی نشده است.

شاه‌محمدی در ادامه جلسه محاکمه باند عباس ایروانی مالک گروه عظام که در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اظهار کرد: فریدون ساعی به صراحت اقرار کرده که 20 هزار دلار به منظور صدور گواهی‌های بازرسی مذکور دریافت کرده است.

وی افزود: همچنین براساس پاسخ استعلام‌های واصله از اداره دریانوردی هرمزگان مشخص شد اعتبار بارنامه‌های صادره در سیستم وجود نداشته و اساسا کالایی بابت اسناد گشایش یافته در بانک مسکن وارد نشده است.

نماینده دادستان ادامه داد: بانک باید با توجه به صلاحیت مشتریان بابت باقیمانده وجوه اسناد اعتباری گشایش یافته وثایق کافی دریافت کند اما در این پرونده عمدتا به قراردادهای لازم‌‌الاجرا و چک و سفته بسنده شده است و اعتبارسنجی مناسب صورت نگرفته است.

شاه‌محمدی همچنین به شکایت شرکت “کوتکنا” از فریدون ساعی که نماینده این شرکت در ایران بوده اشاره کرد و گفت: شرکت کوتکنا از صدور گواهی‌های موجود در این پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرده و از فریدون ساعی به دلیل صدور گواهی‌های جعلی شکایت کرده است.

وی همچنین به نامه مورخ 19 فرودین 95 بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در این نامه رسما عنوان شده که عمده مراودات مالی گروه عظام با شرکتی واقع در دوبی انجام می‌شده که 36 درصد سهام این شرکت متعلق به محمدحسن ایروانی فرزند عباس ایروانی است و لذا ذینفع واحد بودن خریدار و فروشنده در اسناد اعتباری گشایش یافته در بانک مسکن محرز است.

شاه‌محمدی همچنین به گزارش وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: در این گزارش تصریح شده که بنابر اطلاعات واصله توسط بانک مسکن از بانک صادرات دبی به عنوان بانک کارگزار درخصوص اسامی مالکان و تعیین حدود مالکیت‌ها عباس ایروانی و خانواده وی سهامدار اصلی تمامی شرکتها در پرونده بانک مسکن هسستند.

وی گفت: به عنوان مثال مدیرعامل و 34 درصد سهام “پیستون تریبینگ” متعلق به محمدحسن ایروانی فرزند عباس ایروانی و 10 درصد سهام نیز متعلق به برادر همسر عباس ایروانی است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: همچنین جایگاه مدیرعاملی و 39 درصد سهام شرکت پریتون جنرال متعلق به محمد ایروانی برادر عباس ایروانی و مدیرعامل شرکت میدل‌ایست جنرال عبدالرحیم گرامند مدیر اعتبارات گروه عظام است.

شاه‌محمدی با اشاره به اظهارات گرامند افزود: در تحقیقات صورت گرفته، گرامند اقرار کرده که سهام تمام شرکتها متعلق به عباس ایروانی است و در مواردی به نام سایرین است.

وی همچنین به گزارش مورخ 15 شهریور سال 96 وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش گردش مالی سال عباس ایروانی 4 هزار و 618 میلیارد و 926 میلیون و 517 ریال بوده که در حال حاضر حسابهای وی فاقد موجودی است.

نماینده دادستان ادامه داد: ایروانی اختیار و تمام اموال و دارایی خود را به نام “شهریار شهریاری” واگذار کرده و دارای اموال و دارایی‌های متعدد در ولنجک‌، نیاوران و مشهد است اما پس از تعقیب توسط دادسرا در سال 95 اقدام به انتقال اموال و دارایی‌ها به نام بستگان و خانواده خود کرده و در حال حاضر اموالی به نام متهمین در حد پوشش بدهی‌ها شناسایی نشده است و اموال وی در حال حاضر عمدتا به صورت شرکت و کارخانه‌های ساخت قطعات خودرو است که سهل‌البیع نبوده و دارای آثار کارگری است.

وی تصریح کرد: از سال 95 به بعد و بعد از پیگیری بانک مسکن عباس ایروانی اقدام به تخلیه حسابهای بانکی خود و شرکتهای وابسته کرده است.

شاه‌محمدی با اشاره به لزوم اخذ پروانه سبز گمرکی و ارائه آن گفت: در این پرونده پروانه سبز گمرکی ارائه نشده زیرا کالایی وجود نداشته که پروانه ثبت دریافت شود. و به رغم عدم دریافت و ارائه پروانه سبز گمرکی توسط بخش حقوقی بانک و سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری و اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی گفت: عباس ایروانی برای تسهیلات این شرکتها شرکتی را ضامن قرار داده که در سال 89 دارای زیان انباشته بوده و 507 میلیارد ریال بدهی بانکی داشته است و سوال اینجاست که چگونه چنین شرکتی به عنوان ضامن پذیرفته شده است.

در ادامه قاضی صلواتی پایان نخستین جلسه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی ساعت 9 صبح فردا چهارشنبه برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم ،ایروانی هنگام خروج از دادگاه رو به خبرنگاران کرد و گفت: می‌خواهند برای من پرونده‌سازی کنند اما مانند دفعات قبلی به جایی نمی‌رسند و حتما پرونده سوم من پرونده اخلاقی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که مگر در پرونده قبلی به جایی نرسیدند، گفت: می‌توانید بروید و ببینید که نتوانستند به جایی برسند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید