خرید خودرو، ضررهای پنهان خرید خودرو در ایران

    کد خبر :689601

یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام خرید خودرو باید مورد توجه قرار گیرد بررسی هزینه های نگهداری و استفاده از خودرو می باشد ولی آیا تاکنون به این فکر کرده اید که یکی از مهتمرین هزینه‌هایی که در بخش استفاده از خودرو به خریداران تحمیل می گردد هزینه‌های ناشی از کاهش ارزش خودرو (افت قیمت خودرو) برای طول مدت استفاده می باشد. واقعیت این است که این موضوع در کشور ما به دلیل افزایش همیشگی قیمت خودروها مورد توجه قرار نگرفته است .

همانطور که می دانید هر خودرویی پس از خرید، با افزایش کیلومتر و کاهش مدل خودرو به دلیل موارد مربوط به هزینه‌های نگهداری، خرابی خودرو، عرضه خودروهای مدل جدید، اتمام خدمات پس از فروش شرکتی، کاهش قابلیت اطمینان خودرو و… دچار افت قیمت می گردد.

*نمودار مربوط به افت قیمت خودرو در کشورهای اروپایی می باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین،بدیهی است نگرش بازار در خصوص میزان کاهش ارزش خودروهای مختلف در اثر افزایش کیلومتر و یا کاهش مدل یکسان نمی باشد و ضروری است هر خریداری نسبت به بررسی این تفاوت ها اقدام، و میزان کاهش ارزش خودرو مورد نظر خود را شناسایی نماید.

به طور نمونه میزان کاهش ارزش چند خودرو در جدول زیر برای 2 سال استفاده و کارکرد 40 هزار کیلومتر نشان داده شده است. (قیمت ها به میلیون تومان می باشد).

همانونه که مشاهده می کنید برای خودروهایی در حدود قیمتی 200 میلیون تومان (تولید داخل)، شرکتهای ایران خودرو و سایپا افت ارزش ماهیانه حدود 1.2 میلیون تومان می باشد، در حالیکه برای خودرو صفر این میزان بیشتر است (برای تمامی خودروها سال اول و 10 هزار کیلومتر ابتدایی افت بیشتری وجود دارد که در سالهای بعد به تدریج کم می شود) ، از سوی دیگر به دلیل جایگاه برندینگ رنو ساندرو نسبت به جایگاه کیا سراتو علی الرغم اینکه کیا سراتو مدل 95 می باشد ولی افت ارزش بیشتری دارد .

همچنین برای خودرویی مانند سانتافه مدل 2017 با قیمت 835 میلیون تومان حدود 6.5 میلیون تومان و خودرو توسان مدل 2014 حدود 2.5 میلیون می باشد. همانگونه که مشاهده می شود میزان افت قیمت خودوهای مدل و کیلومتر بالا کمتر از مدل های پایین می باشد و خودرویی مانند ام وی ام x22 با قیمت 200 میلیون تومان بدلیل نگرانی های مربوط به کیفیت خودرو و فروش دست دوم و … افت ارزش ماهانه 1.7 میلیون تومان است که بسیار بالا می باشد.

متاسفانه در چند ماه اخیر به دلیل التهاب بازار و قیمت گذاری غیر واقعی دلالان خودرو، مشکلات متعددی ایجاد شده و خرید خودرو را بیش از پیش سخت و پر ریسک نموده است .بدیهی است در این شرایط هر خریدار خودویی می بایست پیش از خرید، به بررسی میزان افت قیمت خودروهای مورد نظر خود به پردازد به منظور پاسخگویی به این نیاز اساسی برای اولین بار در کشور پس از انجام مطالعات جامع در خصوص شناسایی میزان افت خودروهای مختلف بر اساس کاهش مدل و افزایش کیلومتر پیمایش شده ابزار هوشمند قیمت گذاری تخصصی خودرو و تعیین افت ارزش خودرو در سایت کاراِف www.carf.ir در دسترس کاربران قرار گرفته است تا با تعیین مدل و کیلومتر خودرو مورد نظرشان ارزش واقعی خودرو را مشاهده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید