ترامپ مانع انتشار کتاب بولتون می‌شود

    کد خبر :689573

واشنگتن پست به نقل از دو منبع خبری نوشت: ترامپ مستقیماً در مورد انتشار کتاب بولتون وارد عمل شده و به کارمندان خود گفته است که به دلیل محتوای برخی مکالمه های محرمانه وی مانع انتشار کتاب بولتون می‌شود.
گزارش واشنگتن پست در مورد تلاش ترامپ برای عدم انتشار کتاب بولتون در حالی منتشر می‌شود، که مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هفته گذشته از تلاش کاخ سفید برای سانسور کردن کتاب خود در مورد مجادلات اوکراین خبر داد.
بولتون در نخستین حضور مطبوعاتی خود در دانشگاه دوک پس از آنکه مجلس سنا هنگام استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا حاضر به استماع شهادت وی نشد، بخش‌هایی از خاطراتش در مورد مجادلات اوکراین را به آب شدن یک بستنی گردویی شبیه دانست.
بولتون افزود: با توجه به محوریت دادگاه و استیضاح ترامپ در مورد ماجرای اوکراین، بخش‌هایی از کتاب در مورد این مسائل است و این تلاش برای نوشتن تاریخ است. من بهترین کار را (در این زمینه) کردم و شما خواهیم دید که سانسور چه می‌کند.
مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ همچنین ابراز نگرانی کرد که اگر قسمت‌های مهم کتاب به صورت طبقه‌بندی شده در می‌آمد، کاخ سفید بدون شک مانع انتشار آن می‌شد و نشر آن در ماه آینده به تعویق می‌افتاد.
یک مقام رسمی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ماه گذشته در نامه‌ای به وکیل بولتون، گفت که کتاب وی شامل مقادیر قابل توجهی از اطلاعات طبقه‌بندی شده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز در اوایل بهمن ماه که به بخشی از پیش‌نویس کتاب بولتون دست پیدا کرده، گزارش داد که مشاور سابق ترامپ در کتاب خود مدعی شده است که شخصا از رییس‌جمهوری آمریکا شنیده که کمک‌های مالی به اوکراین را با این هدف مسدود کرده که کی‌یف برای تحقیق در مورد هلدینگ «بوریسما» تحت فشار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا،بوریسما شرکتی اوکراینی است که «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» از نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات، عضو هیأت مدیره آن است. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ با تلاش برای تحقیق در مورد این شرکت، قصد داشت بایدن را به فساد مالی متهم کرده و اعتبار او را خدشه‌دار کند.
نیویورک ‌تایمز بر اساس اطلاعات کتاب بولتون که هنوز منتشر نشده نوشته است، ترامپ بیش از ۲ ماه قبل از اینکه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین او را برای آغاز تحقیقات قضایی از رقبای سیاسی‌اش تحت فشار قرار دهد، به بولتون که در آن زمان مشاور امنیت ملی‌اش بود دستور داده به او در پیشبرد این کارزار فشار و کسب اطلاعات تخریبی درباره دموکرات‌ها از طریق مقام‌های اوکراینی کمک کند.
بولتون نوشته است که این دستور در ماه مه سال ۲۰۱۹ در دفتر کار ترامپ صادر شده و «مایک الوانی» رییس موقت دفتر کارکنان کاخ سفید و «رودی جولیانی»، وکیل شخصی ترامپ هم در آن جلسه حاضر بوده‌اند.
ترامپ به بولتون گفته با «ولودیمیر زلینسکی» رییس جمهوری اوکراین که در آن مقطع به تازگی برنده انتخابات شده بود تماس بگیرد و اطمینان حاصل کند که زلینسکی با جولیانی دیدار خواهد کرد.
قرار بود جولیانی به اوکراین سفر کند و با زلنسکی درباره تحقیقات قضائی از کسب و کار خانوادگی «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی ترامپ در اوکراین رایزنی کند. بولتون نوشته که به دستور ترامپ عمل نکرده و هرگز با زلینسکی تماس نگرفته است.
روایتی که بولتون شرح داده جدیدترین سندی است که نشان می‌دهد ترامپ در صدد آن بوده امکانات مربوط به دولت آمریکا را در خدمت پیشبرد منافع خودش قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید