اعلام نتایج حوزه‌های انتخابیه مجلس یازدهم در گلستان

    کد خبر :689484

استاندار گلستان نتایج آرای ۵ حوزه انتخابیه این استان را اعلام کرد که بر اساس آن بجز گرگان و آق‌قلا که هنوز شمارش آرای آن ادامه دارد و غرب استان که به مرحله دوم کشیده شد، ۵ نماینده دیگر مردم استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شناخته شدند.

طبق اعلام روز شنبه هادی حق شناس، در حوزه انتخابیه غرب گلستان شامل شهرستانهای کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان هیچکدام از داوطلبان موفق به کسب حداکثر آرا نشده و مردم این شهرها در مرحله دوم انتخابات که ۲۹ فروردین ماه سال آینده برگزار می شود، از بین عبدالجلال ایری و رجب‌محمد آبادی که به مرحله دوم راه یافتند، نماینده خود را انتخاب خواهند کرد.

استاندار گلستان همچنین گفت که بیشترین مشارکت مردم استان در انتخابات مربوط به شهر سیل زده گمیشان با ۷۵.۱۹ درصد و کمترین مشارکت مربوط به گرگان با ۴۰.۵۴ درصد است.

حق شناس بیان کرد که ۷۶۱ هزار و ۷۲۹ نفر از واجدین شرایط شرکت در انتخابات گلستان معادل ۵۷.۱۹ درصد در انتخابات روز گذشته و برای انتخاب نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شرکت کردند.

یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۸۶۳ نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات استان گلستان

در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا که ۴۴۸ هزار و ۵۳۲ نفر واجد شرکت در انتخابات بودند ۲۰۱ هزار و ۵۸۸ نفر معادل ۴۴.۹۴ درصد رای دادند که در پایان رمضانعلی سنگدوینی با ۴۷ هزار رای راهی مجلس یازدهم شد اما تکلیف نفر دوم این حوزه انتخابیه مشخص نشده و شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

به گفته حق شناس نفر دوم این حوزه انتخابیه تا ظهر امروز معرفی خواهد شد هرچند بر اساس اطلاعات خبرنگار ایرنا نفر دوم از بین منصور خمر و غلامرضا منتظری انتخاب خواهد شد.

گفته می‌شود در حوزه انتخابیه گنبدکاووس با ۲۴۰ هزار و ۲۳۰ واجد شرایط ۱۵۰ هزار و ۶۰ نفر معادل ۶۲.۴۷ درصد رای دادند که در پایان امان قلیچ شادمهر با ۳۱ هزار و ۸۰۰ رای به عنوان نماینده جدید مردم این شهرستان در مجلس یازدهم انتخاب شد.

در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر ۱۲۹ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند که از این تعداد ۸۵ هزار و ۹۷۳ نفر معادل ۶۶.۴۸ درصد رای داده و با ۳۸ هزار و ۶۱۵ رای، غلامعلی کوهساری را به عنوان نماینده جدید این دو شهرستان راهی بهارستان کردند.

در حوزه انتخابیه علی‌آبادکتول از مجموع ۱۰۰ هزار و ۹۰۲ واجد شرایط ۶۳ هزار و ۶۳۱ نفر معادل ۶۳.۰۶ درصد در انتخابات شرکت کردند که از میان این آرا رحمت الله نوروزی با ۳۶ هزار رای به عنوان نفر اول برگزیده و به عنوان نماینده جدید این شهرستان به مجلس یازدهم رفت.

در حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه که ۲۱۹ هزار و ۱۶۲ نفر واجد شرایط رای دادن بودند، ۱۴۱ هزار و ۵۲۰ نفر معادل ۶۴.۵۷ درصد رای خود را به درون صندوق انداختند که در پایان رضا آریان پور با ۴۲ هزار و ۷۴۶ رای نماینده جدید این حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم شد.

در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، گمیشان و بندرترکمن ۱۹۳ هزار و ۷۱۶ نفر واجد شرکت در انتخابات بودند که از این تعداد ۱۱۸ هزار و ۹۵۷ نفر معادل ۶۱.۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند که در پایان هیچ داوطلبی موفق به کسب اکثریت آرا نشد و عبدالجلال ایری با ۲۱ هزار و ۱۸۳ رای و محمد رجب آبادی با ۱۴ هزار و ۹۸۳ رای به مرحله دوم انتخابات رفتند.

به نوشته ایرنا، از جمله نکات انتخابات مجلس یازدهم در گلستان رای نیاوردن هیچکدام از نمایندگان کنونی استان گلستان است که موفق به جلب رای دوباره مردم حوزه های انتخابیه خود نشده و ترکیب نمایندگان مجلس این استان به طور کامل تغییر کرد.

همچنین رحمت الله نوروزی و غلامعلی کوهساری دو نفر از منتخبان مردم استان گلستان سابقه نمایندگی مجلس دارند که در این بین کوهساری برادر علی کوهساری نماینده فقید دوره ششم رامیان و آزادشهر فقط دو سال سابقه نمایندگی دارد.

در آن دوره و با سقوط هواپیمای یاک ۴۰ حامل وزیر وقت راه و نمایندگان استان گلستان که به جان باختگان سرنشینان منجر شد با برگزاری انتخابات مجدد مردم رامیان و آزادشهر به غلامعلی کوهساری برادر نماینده فقید خود رای دادند.

هرچند گرایش سیاسی مرحوم علی کوهساری اصلاح طلبی بود اما غلامعلی کوهساری نماینده جدید رامیان و آزادشهر گرایش خود را مستقل اعلام کرده است.

در ترکیب نمایندگان دوره یازدهم استان گلستان گرایش اصولگرایی غالب است و منتخبان اصلاح طلب و مستقل نیز وجود دارند که در این رابطه متعاقبا گزارشی منتشر می شود.

استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که دو نفر از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر علی‌آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن، گمیشان و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

در استان گلستان ۱۲۹ کاندیدا برای کسب هفت کرسی در ۶ حوزه انتخابیه این استان خود را معرض ارزیابی و انتخاب یک میلیون و ۳۳۰ هزار واجد شرایط رای دادن گلستانی قرار دادند که ۷۱ هزار نفر از آنان رای اولی بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید