دولت برای مقابله با جنگ روانی درباره ویروس کرونا آماده باشد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ ۸:۳۵
    کد خبر :688622

لازم است یک مرجع رسمی انحصاری و رسمی خبررسانی، ترجیحا از جانب یک مرکز دانشگاهی که با مراجع دولتی هماهنگ است، برای اطلاع رسانی معرفی شود.

گزارش شده ویروس کرونا به ایران هم رسیده است. این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. اما یک تفاوت عمده میان ایران و بسیاری از کشورهایی که در آن‌ها ‌این ویروس منتشر شده وجود دارد؛ آن هم اینکه در فضای رسانه‌ای و مجازی ایران یک «جنگ روانی» تمام عیار نیز در جریان است که قطعاً تلاش خواهد کرد از این موضوع یک بحران اجتماعی استخراج کند.

به احتمال زیاد در روزهای آینده کارگزاران این جنگ روانی اخبار جعلی گوناگون در مورد مکان و زمان و درمان و آمار تلفات این ویروس منتشر خواهند کرد؛ سپس شاهد تکذیب خبر و بعد تکذیبِ «تکذیب خبر» خواهیم بود. شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز با دعوت از کارشناس‌های همه‌فن‌حریف و برگزاری میزگرد و مناظره از «ناکارآمدی رژیم» در مدیریت بحران و کمبود دارو و نبود تخصص و فقدان پزشک و بیمارستان خواهند گفت تا ترس و اضطراب عمومی را دوچندان کنند.

کانال‌های متعدد در فضای مجازی هم با انتشار عکس ِ«جسد» در خیابان‌ها – که خیابان‌های شهری در ایران خواهند خواند — و نسبت دادن فیلم‌های موجود از شهرهای مختلف دنیا به «ایران» بنزین روی آتش خواهند ریخت. تحلیل‌گران سیاسی هم با ادعای اینکه از «پُشت پرده» و جلسات و تصمیمات محرمانه «شورای عالی امنیت ملی» اطلاعات دست‌ِ اول دارند بازار شایعات را داغ خواهند کرد. بعید نیست آقای پومپئو هم در توئیت‌های خود – و برایان هوک در پیام‌ها ویدئویی‌اش با زیرنویس فارسی – به روش خود به تشدید بحران بپردازند.

در نتیجه، لازم است در کنار مدیریت کرونا، دولت به فکر مدیریت اطلاع‌رسانی نیز باشد.

به نظر لازم است یک مرجع انحصاری و رسمیِ خبررسانی – ترجیحاً از جانب یک مرکز دانشگاهی که با مراجع دولتی هماهنگ است – برای اطلاع‌رسانی معرفی شود. ضروری است این مرجع رسمی حتی در شبکه‌های فیلترشده مانند «تلگرام»، «توئیتر» و «فیس‌بوک» نیز فعالیت داشته باشد تا بتواند به موثرترین شکل با جنگ روانی پیش‌ رو مقابله کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید