مراسم جن گیری در قشم + تصاویر

    کد خبر :688122

شاید گمان کنید برگزاری مراسم های عجیب و غریب تنها به برخی کشورهای آسیایی خاص محدود می شود ولی باید بگوییم که این نوع از مراسمات در هر آیین و خطه ای برگزار می شود که کشور ما هم از آن مستثنی نیست. یکی از ترسناک ترین مراسم هایی که در جنوب کشور برگزار می شود “مراسم جن گیری” می باشد که در ادامه قصد داریم جزئیات آن را شرح دهیم.

آیین زار

آیین زار یا جن گیری نام مراسمی است که در جنوب کشورمان علی الخصوص استان هرمزگان و جزیره قشم به منظور بهبودی کامل افراد بیمار انجام می شود. در واقع تعدادی از بومیان جزیره معتقدند افرادی که به بیماری های سخت مبتلا می شوند و با هیچ درمانی سلامت خود را به دست نمی آورند، احتمالا روح سرگردان در بدن آن ها رخنه کرده و باید آن را خارج کنند. از همین رو مراسمی را تحت عنوان جن گیری برگزار می کنند تا سلامت فرد را به او بازگردانند. نام این آیین برگرفته از فرهنگی در شاخ آفریقا می باشد که در آن به جن های سرگردانی که وارد بدن افراد و علی الخصوص زنان می شوند زار می گویند. یکی از نویسندگان معروف ایرانی تحقیقات گسترده ای پیرامون مراسم زار انجام داده و نتایج آن را در قالب کتابی به نام “اهل هوا” منتشر کرده و در اختیار علاقه مندان قرار داده است. به گفته این نویسنده بومیانی که در سواحل جنوب کشور زندگی می کنند معتقدند که بادهای ساحلی جن هایی به همراه دارند که می توانند وارد بدن انسان شوند و او را دگرگون سازند؛ اصطلاحا این افراد را هوایی می نامند و تنها راه درمان آن ها را برگزاری آیین زار می دانند! هر ساله بسیاری از گردشگران تور قشم lahzeakhar برای تماشای این مراسم عجیب راهی جزیره قشم می شوند.

 

نحوه برگزاری مراسم زار

این مراسم خاص در حضور میهمانان و توسط افرادی با نام مامازار و بابازار برگزار می شود. زمانی که شخصی بیمار می شود و در طی روزهای متوالی که تحت درمان است علائمی از بهبودی در آن دیده نمی شود گمان می رود که شخص هموایی شده و او را نزد بابازار یا مامازار می برند. آن ها شخص بیمار را به مدت 7 روز به دور از چشم ها نگه داری می کنند.

همان گونه که اشاره کردیم، این مراسم با الهام از فرهنگ آفریقایی انجام می شود و به همین دلیل موسیقی خاصی که به آن اختصاص دارد مربوط به همان سرزمین است؛ گفته می شود این موسیقی سبب مهربان شدن اجنه شده تا زودتر از بدن فرد مورد نظر بیرون بیایند! مراسم با آوردن یک سینی که در آن اسپند دود کن، تخم مرغ و گیاه های معطر وجود دارد شروع می شود و در ادامه سازهای طبل و دمام به صدا در می آیند. یکی از سازهایی که در مراسم نواخته می شود تنبوره نام دارد که تنها بابازار یا شخصی که از جانب او عهده دار این عمل می شود اجازه نواختن آن را دارد. در ادامه مراسم بابازار یا مامازار همزمان با چوبی خاص که در دست دارد و بر بدن بیمار می زند صوت هایی را زیر لب زمزمه می کند که گویا اسامی جن ها می باشد زیرا برای بیرون کشیدن آن ها باید اسم اصلی آن ها را صدا زد. او با این کار از ارواح می خواهد که خود را معرفی نمایند و از کالبد بیمار بیرون بروند. چنانچه با تمایل داشته باشید که با تور قشم لحظه آخر،سفر ارزان به قشم را تجربه کنید، مجریان تور شرایط بازدید از این مراسم فراموش نشدنی را برای شما علاقه مندان فراهم می کنند.

افرادی که در مراسم زار سلامت خود را به دست آورده اند را “اهل هوا” می نامند.

 

جن زدگی، واقعیت یا توهم

اما یه سوال مهمی که همواره با آن روبرو هستیم و ذهن خیلی ها را به خود مشغول نموده، این است که وجود جن و جن زدگی واقعیت دارد یا خیر؟

واقعیت این است که بسیاری از افراد به وجود جن ها اعتقاد دارند که تعداد آن ها در جزیره قشم چشمگیر می باشد اما افرادی هم هستند که هیچ اعتقادی به این مسائل ندارند و برگزاری مراسم جن گیری را ترفندی برای دریافت مبالغ هنگفت می دانند زیرا بابازار و مامازار هزینه ای بسیار زیاد را برای این عمل طلب می کنند. اما از طرفی کسانی هم هستند که تحت هیچ شرایطی و با هیچ درمانی سلامت خود را به دست نیاوردند ولی در این مراسم شرکت کردند و به طور کامل خوب شدند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در مواقعی این ارواح طلب قربانی یا هدیه می کنند تا بیمار را رها کنند.

 

 

گفته می شود از کسی که نزد بابازار یا مامازار می رود، در ابتدا چند سوال پرسیده می شود تا مطمئن شوند تمامی راه های درمان را سپری کرده و هیچ جوابی نگرفته است؛ در این صورت است که آن ها متوجه می شوند مسائل ماوراالطبیعه در میان است و معالجه از طریق جن گیری را قبول می کنند.

برای اطلاع از تورهای تخفیف خورده قشم می توانید به سایت lahzeakhar مراجعه نمایید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید