زمان اعلام تعطیلی مدارس در فردای انتخابات مشخص شد

    کد خبر :687853

انتخابات مجلس یازدهم روز جمعه دوم اسفندماه برگزار می‌شود؛ به گفته مسئولان آموزش و پرورش ۷۰ هزار مدرسه به عنوان شعب اخذ رای فعال خواهند بود. وزارت آموزش و پرورش از دومنظر برخورد نزدیک با انتخابات خواهد داشت؛ نخست مشارکت در برگزاری انتخابات و فعالیت مدارس به عنوان شعب اخذ رای و دیگری آمادگی و زمینه سازی حضور گسترده دانش آموزان و فرهنگیان و تربیت سیاسی جمعیت دانش آموزی که به عنوان یکی از ساحت‌های تربیتی مورد تاکید سند تحول بنیادین است.

علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این باره توضیحاتی ارائه کرد و با بیان اینکه تعداد یک میلیون و ۹۱ هزار و ۹۴۵ نفر از دانش آموزان شاغل به تحصیل شرایط حضور و مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارا هستند گفت: از این تعداد ۵۰۰ هزار و ۵۰ نفر دانش‌آموز دختر و ۵۹۱ هزار و ۸۹۵ نفر دانش آموزان پسر هستند.

وی ادامه داد: به منظور آمادگی و زمینه سازی حضور گسترده دانش آموزان و فرهنگیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی امسال در تمامی مدارس انتخابات شوراهای دانش آموزی برگزار شد و قریب به ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان با حضور خود در پای صندوق‌های رأی حدود ۷۰۰ هزار نفر از همکلاسی‌ها و دانش آموزان واحد آموزشی خود را به عضویت شوراهای دانش آموزی انتخاب کردند و جشنواره دموکراسی در حدود ۱۰۰ هزار واحد آموزشی به راه انداختند و با نحوه تبلیغات، صندوق و تعرفه رأی و رقابت سالم و مسئولیت پذیری انس گرفتند.

مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در سال جاری انتخابات شوراهای دانش آموزی در مراکز استانها به صورت الکترونیکی برگزار شد و اقدامات فرهنگی و تربیتی مناسبی در شوراهای دانش آموزی و تشکل‌های دانش آموزی برای گفتمان سازی و جریان سازی حضور پررنگ و اثربخش رأی اولی‌ها و همچنین فرهنگیان و خانواده‌های آن ها به عمل آمده است.

جشن تکلیف سیاسی رأی اولی‌ها

وی از برگزاری جشن تکلیف سیاسی رأی اولیها در استانها خبر داد و گفت: با ارتقای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان و آینده سازان در آینده شاهد بصیرت اجتماعی و سیاسی و حضور آگاهانه و هدفمند آنان در جامعه خواهیم بود. بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در تنظیم پیام‌های کوتاه برای دانش آموزان و فرهنگیان، برگزاری نشستها و گفتمانهای دانش آموزی و پاسخگویی به چیستی و چرایی انتخابات انجام شده است.

رمضانی ادامه داد: همچنین تقویت تشکل‌ها و شوراهای دانش آموزی، انجمن اولیاء و مربیان و بهره گیری از این ظرفیت عظیم فرهنگی و انسانی و همچنین اختصاص درس انشای کلاس با موضوع انتخابات و ساخت و تولید سرودهای حماسی و نشاط آفرین از دیگر اقداماتی است که در آموزش و پرورش برای گسترش و حضور حداکثری رای اولی‌ها و جامعه بزرگ فرهنگیان انجام گرفته است.

رمضانی به ظرفیت تربیتی بی‌نظیر شوراهای دانش آموزی در کشور به عنوان بزرگترین شبکه فرهنگی و اجتماعی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اعضای شورای دانش آموزی به عنوان کنشگران اجتماعی و قشری پویا، بالنده، مطالبه گر و آگاه هستند که در آینده با قبول مسئولیتهای بزرگ در خانواده، جامعه و کشور بخشی از مدیران و مسئولان جامعه خواهند بود.

فعالیت ۷۰ هزار مدرسه به عنوان شعب اخذ رای

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در یک برنامه رادیویی با اشاره به نحوه مشارکت در برگزاری انتخابات مجلس گفت: بحث تربیت سیاسی و اجتماعی یکی از شش ساحت مهم نظام تعلیم و تربیت است که در سند تحول بنیادین به‌ آن اشاره شده، تربیت سیاسی و اجتماعی راهکاری برای آماده‌کردن دانش‌آموزان به منظور زندگی در جامعه است و باعث ایجاد حس مسئولیت‌پذیری، مشارکت پذیری نسبت به مسائلی است که در جامعه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: یکی از نمودهای تربیت سیاسی و اجتماعی بحث مشارکت در انتخابات است؛ تا کنون حدود ۳۳ انتخابات در کشور برگزار شده است. وزارت آموزش‌و پرورش در بحث انتخابات دو مسئولیت برای خود تعریف کرده که نخست ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و خانواده‌ها و حساس‌کردن آنها به انتخابات مجلس است. دوم آنکه آموزش‌و پرورش بزرگترین دستگاه کشور به لحاظ امکانات و جامعه آماری در جغرافیای کشور است و می‌تواند برای برگزاری انتخابات برای وزارت کشور و دست اندرکاران برگزاری انتخابات کمک حال باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: وزارت آموزش‌و پرورش در دو عرصه به وزارت کشور کمک می‌کند، نخست تأمین نیروی انسانی برای برگزاری انتخابات، معلمان و مدارس در سراسر کشور یکی از ارکان مهم برگزاری انتخابات هستند، معلمان در اداره شعبه‌های اخذ رأی به عنوان عوامل اجرایی فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد فرهنگیان در این باره مشارکت دارند، همچنین به شورای نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات کمک می‌کنند و بیشترین همکاری در بحث نظارت بر انتخابات از سوی فرهنگیان صورت می‌پذیرد.

کاظمی با اشاره به اینکه بخش دوم کمک آموزش‌و پرورش در برگزاری انتخابات ارائه امکانات و تجهیزات است، متذکر شد: از طریق در اختیار گذاشتن مدارس و تجهیزات برای برگزاری انتخابات به وزارت کشور کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد مدارس شعب اخذ رأی هستند که حدود ۷۰ هزار مدرسه در کل کشور می‌شود اظهار کرد: امیدواریم همراه خوبی برای وزارت کشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات باشیم و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم وظیفه خود را در تحقق تربیت سیاسی محقق کنیم تا دانش‌آموزان به ویژه رأی اولی‌ها نسبت به سرنوشت کشور و جامعه حساس باشند و حضور باشکوهی را در انتخابات داشته باشند، بسیج عمومی برای ارتقای سطح مشارکت در انتخابات یکی از اهداف ما است.

مدارس فردای انتخابات تعطیل هستند؟

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از مباحث مطرح در این زمینه فعالیت یا تعطیلی مدارس در فردای انتخابات به علت شمارش آرای نامزدهای انتخابات است که مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این باره گفت: روال کار معمولا به این شکل است مدارسی که در آنها حوزه اخذ رای است ممکن است در روز بعد از انتخابات به دلیل تعداد زیاد آراء تعطیل شوند اما تا روز انتخابات نمی‌توان به صورت قطعی نمی‌شود در این زمینه اظهار نظر کرد.

وی افزود: باید روز انتخابات فرا برسد تا دریابیم میزان مشارکت در مدارسی که حوزه اخذ رای هستند چه میزان بوده و متناسب با آن مشارکت اگر ضرورتی پیش آمد مدارس را برای روز بعد از انتخابات تعطیل کنیم در غیر این صورت معمولا تعطیلی اتفاق نخواهد افتاد.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس به میزان مشارکت مردم بستگی دارد، اظهار کرد: اگر میزان مشارکت زیاد باشد، شمارش آراء زمان بر خواهد شد و با توجه به اینکه تعداد رای دهندگان زیاد است کار به شب انتخابات ختم نخواهد شد و لازم است تا یک روز مدارس تعطیل شوند.

ثقفی درباره اینکه چه نوع مدارسی حوزه اخذ رای هستند؟ نیز گفت: مدارسی که به عنوان شعب اخذ رای در نظر گرفته شده مدارس دولتی هستند. همه حوزه‌ها از مدت‌ها قبل با هماهنگی فرمانداری تهران مشخص شده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: کسانی که در یک حوزه رای مسئول صندوق و کارگزار آن حوزه هستند، ممکن است در آن مدرسه کار نکنند و در مدرسه دیگری کار کنند یعنی هر دو مدرسه درگیر این موضوع هستند. بنای ما بر این است که اگر این اتفاق بیفتد کل مدارس را تعطیل کنیم. بعد از ظهر روز انتخابات تصمیم قطعی و نهایی را برای تعطیلی مدارس با توجه به میزان حضور مردم اتخاذ خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید