کارشناس اقتصاد سیاسی:

محدودیت‌های بانکی اتباع ایران ارتباطی با FATF ندارد

    کد خبر :687588

یک کارشناس گفت:موضوعی که باعث می‌شود وضعیت ایرانی‌ها در خارج از کشور در دسترسی به خدمات بانکی دچار مشکل شود؛ تحریم‌های بانکی آمریکا و دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری است و به FATFمربوط نیست.

مسعود براتی، کارشناس حوزه تحریم در گفتگویی با اشاره به اظهارنظر معاون اقتصادی وزارت خارجه گفت: روز گذشته خبری از معاون اقتصادی وزارت خارجه منتشر شد مبنی بر اینکه اگر ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار بگیرد حساب‌های بانکی ایرانیان در خارج از کشور بسته می‌شود و ایرانی‌ها باید با پاسپورت کشورهای دیگر حساب باز کنند.

وی افزود: این خبر موجی از نگرانی و اضطراب را ایجاد کرده است در حالیکه این اظهارنظر مبتنی بر واقعیت FATF و مسائل بانکی نبوده و در نتیجه حرف دقیقی نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: درباره این موضوع باید کارشناسان حوزه تحریم اظهارنظر کارشناسی کنند تا بدون وجه کارشناسی، اضطراب و نگرانی در فضای اقتصادی کشور ایجاد نشود. اقداماتی که علیه ایران در صورت قرار گرفتن در لیست اقدامات متقابل FATF در دستور کار قرار می‌گیرد اقدامات مشخص‌شده‌ای هستند که در توصیه‌ها و تفاسیر توصیه‌های FATF ذکر شده است.

هیچ یک از توصیه‌های FATF افراد و اتباع ایران را مورد هدف قرار نمی‌دهد

براتی گفت: همانطور که همه‌ی کارشناسان این حوزه می‌دانند در بین توصیه‌های FATF توصیه‌ی شماره ۱۹ به محدودیت‌هایی اشاره می‌کند که اگر کشوری از سوی FATF به عنوان کشور ایجادکننده نگرانی شناسایی شد، این محدودیت‌ها را کشورهای دیگر می‌توانند علیه آن کشور اعمال کنند.

این کارشناس حوزه تحریم گفت: در توصیه شماره ۱۹ از کشورها خواسته می‌شود که ۹ اقدام علیه کشور نگران‌کننده انجام دهند که اقدامات برای پوشش ریسک تعاملات و همکاری‌ها با کشور مورد نگرانی که در لیست سیاه قرار گرفته است در دستور کار قرار می‌گیرد. نکته مهم اینکه هیچ کدام از این ۹ مورد توصیه صریح به قطع همکاری با مؤسسات مالی آن کشور هدف نکرده است. یعنی هیچ کدام از ۹ مورد اقدام صریحاً از مؤسسات مالی کشورهای دیگر قطع همکاری را نمی‌‎خواهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه تمام توصیه‌های FATF ذیل توصیه شماره ۱۹ درباره تعاملات بین مؤسسات مالی کشورهای دیگر و مؤسسات مالی کشور در معرض نگرانی مرتبط است و هیچ کدام از این موارد درباره افراد تبعه کشور مورد هدف توصیه‌ای ذکر نکرده است.

براتی ادامه داد: یعنی این ۹ نکته‌ای که آقای انصاری توضیح دادند و گفتند که اگر ایران در لیست سیاه قرار بگیرد و از حالت تعلیق خارج شود حساب‌های ایرانیان و افراد تبعه ایران در کشورهای دیگر مسدود می‌شود هیچ جایی در توصیه‌ها و حتی تفاسیر توصیه‌های FATF ندارد و معلوم نیست آقای انصاری بر اساس چه مستنداتی این موارد را بیان کردند.

محدودیت روابط بانکی ایرانی‌ها ناشی از تحریم‌های بانکی آمریکا است

این کارشناس حوزه تحریم گفت: در کنار این موضوع باید توجه داشته باشیم که همین الان هم بخشی از اقدامات ذیل لیست سیاه علیه ایران در حال اجرا است و این اقدامات اثری بر تعاملات مالی ایرانیان نداشته است. دلیل این موضوع هم کاملاً روشن است. ما الان تحت شدیدترین تحریم‌های بانکی آمریکا قرار داریم. همین مسئله باعث شده محدودیت‌های FATF مثل EDD که از ابتدای تعامل ما با FATF وجود داشته و هیچ وقت تعلیق نشده است تا محدودیت‌هایی که در چند سال اخیر علیه ایران اعمال کردند اینها هیچ کدام اثر عینی و مشخصی بر روابط مالی ما با خارج نداشته باشد.

وی همچنین افزود: متأسفانه یک سوءبرداشت بین مسئولین ایجاد شده است که این موضوع ناشی از نادیده گرفتن تحریم‌های بانکی آمریکا است. در بحث تحریم‌های بانکی آمریکا دستورالعمل‌هایی وجود دارد که از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا ابلاغ شده است و کشورهای مختلف به واسطه‌ی مناسبت موجود در روابط بانکی به آن توجه می‌کنند.

براتی گفت: اداره واحد اطلاعات مالی آمریکا دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده است که در فضای بانکی جهان با عنوان پرچم قرمز (Red_Flag) شناخته می‌شود و شامل هشدارهایی است که بانک‌های خارجی باید آن را مورد توجه قرار دهند. در این دستورالعمل‌ها هم توصیه‌ای به بستن حساب ایرانیان نشده است اما به شدت ریسک وجود حساب‌های افراد ایرانی گوشزد شده است. اینکه در چند ماه اخیر خبرهایی از بسته شدن حساب‌های ایرانیان را می‌شنویم اینها نتیجه فشارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا است و ربطی به FATF ندارد که البته این موضوع یک مشکل جدی است و باید برای آن تدابیری اندیشید و آن را حل کرد.

این کارشناس حوزه تحریم تاکید کرد: ما باید منشأ تهدیداتی که علیه ما وجود دارد را باید درست بشناسیم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم. در مجموع باید بگویم، آن چیزی که باعث می‌شود وضعیت ایرانی‌ها در خارج از کشور در دسترسی به خدمات بانکی دچار مشکل شود، تحریم‌های بانکی آمریکا و دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری است و این موضوع ارتباطی به FATF ندارد. در همین اخباری هم که از مدیران بانک‌های کشورهای ایتالیا و مالزی منتشر شد هم مشاهده می‌شود که آنها به تحریم‌های آمریکا اشاره کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدورام که مسئولین مربوطه در اظهارنظرهایشان دقت کنند تا جو روانی غلط ایجاد نکنند. همانطور که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز گفتند وضعیت ما در FATF اثری بر واقعیت‌های اقتصادی ایران ندارد و محدودیت‌های ما ناشی از تحریم‌های بانکی آمریکا است و محدودیت‌های FATF نقشی در این حوزه ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید