سوختگی ششمین علت مرگ در ایران

    کد خبر :687543

دبیر اجرایی نهمین کنگره سوختگی با بیان اینکه سوختگی ششمین علت در بین مرگ های شایع در ایران است، گفت: آمار سوختگی در ایران بالاتر از نرم جهانی است.

سیامک فرخ فرقانی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و دبیر اجرایی نهمین کنگره سوختگی با اشاره به برگزاری این کنگره با عنوان “آسیب های الکتریکی و چالش های پیشرو” در روز اول و دوم اسفند در مرکز همایش های رازی، اظهار داشت:آمار سوختگی در ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

وی ادامه داد: سوختگی ششمین علت مرگ های شایع در ایران و نهمین عامل اختلال روانی عملکردی در ایران است.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی افزود: سوختگی بیشتر در افراد در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال را درگیر می کند؛ ضمن اینکه سوختگی الکتریکی در جهان یک تا ۵ درصد است اما در ایران شایع تر از جهان است.

فرقانی بیان داشت: ۱۰ درصد سوختگی ها بستری شده و ۹۰ درصد درمان سرپایی می شوند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی تصریح کرد:از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۵۰۰ نفر در اثر سوختگی به اورژانس بیمارستان سوختگی شهید مطهری مراجعه کرده اند.

وی متذکر شد:۳۳۰۰ نفر از این تعداد بستری شده و ۱۸۷ نفر فوت کرده اند؛ضمن اینکه از ابتدای امسال تا کنون۱۳۵ مورد مراجعه کننده برق گرفتگی در این بیمارستان داشته ایم .

فرقانی گفت:از این تعداد برق گرفتگی ۴۲ درصد افراد ۳۰ تا ۴۰ سال داشته و یک درصد افراد بالای ۷۰ سال داشته اند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با اشاره به اینکه سوختگی الکتریکی از عمق به سطح بدن است،افزود: سوختگی در عمق بیشتر آسیب می رساند.

وی ابراز داشت:از ابتدای امسال ۳۳۴ مورد سوختگی با آب جوش، ۱۲۷ مورد سوختگی یا انفجار گاز شهری، ۲۹۷ مورد سوختگی با کپسول گاز و ۱۳۵ مورد سوختگی الکتریکی با برق در بیمارستان شهید مطهری داشته ایم.

فرقانی اظهار داشت: در کشور ۳۵ مرکز و بیمارستان سوختگی داریم ؛ضمن اینکه بیشترین آمار سوختگی مربوط به تهران و بعد از آن مربوط به خوزستان و مشهد است.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با اشاره به اینکه سوختگی بیشتر مربوط به طبقه ضعیف جامعه است، خاطرنشان کرد: در کشور ۱۵ درصد ساختمان های بالای ۶ طبقه مجوز آتش نشانی را دارند اما همین تعداد نیز سیستم حفاظتی آنها توسط آتش نشانی کنترل نمی شود.

وی با اشاره به نقش آشپزخانه ها و خودروهای غیر استاندارد در بروز سوختگی ،یاد آور شد: در ایران ۲۵ تا ۳۰ هزار بستری سوختگی در سال داریم؛در حالی در آمریکا با توجه به چند برابر بودن جمعیت نسبت به ایران ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر بستری سوختگی داریم.

فرقانی اضافه کرد: در سال ۱۸۰ هزار مراجعه کننده سرپایی سوختگی داریم که از این تعداد۳۰ هزار نفر بستری می شوند.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با بیان اینکه اکنون ۱۵۰۰ تخت سوختگی در کشور داریم،گفت: قرار بود تا سال ۹۴، ۲۴۰۰ تخت بیمارستانی سوختگی داشته باشیم اما اکنون با کمبود تخت سوختگی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در ایران نسبت به آمریکا تعداد بیماران سوختگی بیشتر از بین می روند ؛به طوری که تا ۶۰ درصد یعنی از هر دو نفر ببمار سوختگی بستری در بیمارستان شهید مطهری یک نفر جان خود را از دست می دهد.

فرقانی با بیان اینکه درمان سوختگی بسیار هزینه بر است،گفت:هر درصد سوختگی هزینه درمانی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دارد.

دبیر اجرایی کنگره سوختگی با انتقاد از عدم وجود مراکز درمان سوختگی در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی،افزود: تنها دانشگاه علوم پزشکی ایران مرکز درمان سوختگی دارد.

طیب قدیمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز بیان داشت:در سال ۱۶۰۰ مورد مرگ ناشی از سوختگی در کشور داریم .

وی با اشاره به نقش مهم آگاه سازی جامعه در موضوع سوختگی و استاندارد سازی وسائل مختلف در کاهش میزان سوختگی،خاطرنشان کرد:اگر آمار سوختگی الکتریکی را ذر کشور پایین بیاوریم می توانیم به سطح کشورهای پیشرفته برسیم.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی افزود: ۸ بیمارستان تخصصی سوختگی در کشور داریم؛ ضمن اینکه پیشگیری و توانبخشی دو عامل بسیار مهم در جلوگیری از سوختگی است.

قدیمی با بیان اینکه نقش آگاهی مردم در حوزه جلوگیری از سوختگی از سطح اقتصادی بالای افراد مهمتر است،گفت:بهترین راه درمان سوختگی،پیشگیری از سوختگی است.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب و قابل توجه درمان سوختگی در ایران و تقریبا برابر با کشورهای مطرح دنیا،افزود: درمان سوختگی اعم از سوختگی حاد و درمان عوارض بعدی آن تحت پوشش بیمه است.

وی اضافه کرد: بیماران نیازمند دچار سوختگی برای درمان خود جدای استفاده از بیمه از حمایت وزارت بهداشت در درمان نیز برخوردار هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید