بیش از هزار مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا خواستار استعفای دادستان کل شدند

    کد خبر :687537

بیش از هزار مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا از جمله شماری از وکلای عالی‌رتبه، خواستار استعفای دادستان کل این کشور به‌دلیل کاهش حکم یکی از مشاوران کاخ سفید شدند.

بیش از هزار مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا از جمله برخی وکلای عالی رتبه دولت، خواستار استعفای «ویلیام بار» دادستان کل این کشور شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، حدود ۱۱۴۳ مقام سابق وزارت دادگستری آمریکا روز یکشنبه در نامه‌ای گروهی با انتقاد از رویکرد دادستان کل این کشور و «انجام کارهای شخصی رئیس جمهور» استعفای او را خواستار شدند.

این مقامات گفتند ویلیام بار موجب خدشه‌دار شدن اعتبار وزارت دادگستری در «حاکمیت قانون و خوشنامی» آن شده است.

یکی از این مقامات در انتقاد از دولت آمریکا گفت:‌ «دولتی که از قدرت خود در امور قانونی جهت مجازات دشمنان و پاداش دادن به متحدانش استفاده می‌کند یک جمهوری مبتنی بر قانون اساسی نیست بلکه حکومتی استبدادی است».

با این حال «کلیان کانوی» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد، ترامپ قربانی «سیستم عدالت کیفری دو لایه‌ای» است که قصد تضعیف او و افراد مرتبط با او را دارد.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا «راجر استون» مشاور ترامپ را به پنهان‌کاری درباره انتقال اطلاعات به ویکی‌لیکس در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ متهم کرد.

دادستانی آمریکا دو ماه پیش در جلسه محاکمه استون اعلام کرد که او به کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه شهادت سپتامبر ۲۰۱۷ دروغ گفته است. وی به نمایندگان آمریکایی گفته بود که هیچ ارتباطی با سایت ویکی‌لیکس یا حتی کارزار ترامپ درباره ویکی‌لیکس نداشته است. استون همچنین درباره هویت میانجی خود نیز دروغ گفته بود.

به گزارش فارس ،راجر استون روز دوشنبه به جرم ۷ مورد ادعای دروغ و ممانعت از انجام تحقیقات قانونی درخصوص پرونده ارتباط روسیه با پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، به ۹ سال حبس محکوم شد.

پس از آن، مداخله وزارت دادگستری برای کاهش حکم راجر استون با دستور ترامپ، به کناره‌گیری چهار دادستان از این پرونده منتج شد. همچنین یکی از این چهار مقام قضایی از سمت خود به عنوان دادستان فدرال استعفا کرد.

وزارت دادگستری دلیل کاهش حکم حبس استون را «کهولت سن، [مشکلاتی در زمینه] سلامتی، شرایط شخصی و نداشتن سابقه» عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید