مصوبه رانتی دولت برای واردات 1100 خودرو

    کد خبر :687181

پس از تلاطم ارزی در سال 97 ثبت سفارش 1400 قلم کالای مصرفی و لوکس از جمله خودرو که ارزی بری زیادی دارد، ممنوع شد.

بنا به گزارش‌های مسئولان گمرک بیش از 12 هزار خودرو طی یک و نیم سال اخیر در گمرکات دپو شده بود که با مصوبه سال گذشته دولت بیش از 7 هزار خودرو ترخیص شد.

اطلاعات کسب شده نشان می‌دهد بالغ بر 5108 خودرو همچنان در گمرکات خاک می‌خورند و امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

در ماه‌های اخیر گمرک تلاش‌های زیادی تا خودروهای دپوشده ترخیص شوند. بر این اساس از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای جهت تعیین تکلیف خودروها به دولت ارسال شد تا در این رابطه تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

شواهد و اخبار نشان می‌دهد بحث‌ها و بررسی‌های زیادی به منظور ترخیص خودروی باقیمانده در گمرکات صورت گرفته است، اما تا امروز (یکشنبه) مصوبه هیأت وزیران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخذ نکرده است.

در همین راستا یک مقام مسؤول گمرک ایران به فارس گفت: طبق اطلاعات موجود حدود 5108 دستگاه خودروی سواری در گمرکات موجود است و ترخیص نشده‌اند و در صورتی که پیش‌نویس مصوبه به تایید هیأت وزیران برسد، حدود 3 تا 3 هزار و 300 دستگاه قابلیت ترخیص دارند.

وی ادامه داد: این پیش‌نویس در شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت و کمیته‌های تخصصی بحث و بررسی شده و در صورتی که هیأت وزیران آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مصوب کند قابلیت اجرایی خواهد داشت. در حال حاضر بخشی از این خودروها با ارز بانکی و بخشی دیگر بدون انتقال ارز بوده که منشأ آن مشخص نیست و در صورتی امکان ترخیص خواهند داشت که منشأ ارز مشخص و تاییدیه بانک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دریافت کنند.

این مقام گمرکی تاکید کرد:‌ همچنین بالغ بر هزار دستگاه خودروی پروانه شده مربوط به یک شرکت خودرو ساز است که امکان ترخیص آنها با توجه به صدور پروانه الکترونیکی فراهم نشد.

به گزارش فارس،‌ در منطقه آزاد اروند 73 دستگاه سواری سفارش آمریکا و 154 دستگاه بالای 2500 سی‌سی وجود دارد که جمعا 227 دستگاه می‌شود.

در این رابطه نیز مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران ضمن اعلام وضعیت ترخیص تمامی خودروهای دپو شده گفته است:‌ در راستای اجرای مصوبه هیات دولت باید ثبت سفارش برای ترخیص برخی از خودروهایی که فاقد ثبت سفارش هستند از سر گرفته شود.با ابلاغ و اجرای مصوبه اخیر هیات دولت خودروهای دپو شده تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته وی، حدود ۱۱۰۰ دستگاه از خودروهای باقی مانده بدون ثبت‌سفارش هستند که امکان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرک نیز اظهار نشده اند که با ابلاغ مصوبه، بخشی از این خودروها تعیین تکلیف شده و با صدور ثبت سفارش قابلیت اظهار و ترخیص از گمرک پیدا می کنند.

با توجه به اظهارات معاون فنی گمرک سوالات و ابهاماتی متصور است که با شرایط جنگ اقتصادی و نوسانات ارزی همخوان نیست.

در این بین فضا سازی رسانه‌‌ای و تلاش بیش از حد برخی مسئولان برای واردات کالاهای ممنوعه بیش از انتظارات است که باید ابعاد و زوایای پنهان آن مشخص شود.

1- تا ساعت 14 امروز یکشنبه همچنان دولت با وجود تشکیل جلسات متعدد هنوز تصمیم گیری نکرده و پیش نویس ترخیص خودرو را مصوب نکرده است.

2- چرا با وجود آنکه ثبت سفارش خودرو در سال 97 بسته شد عده‌ای خودرو در کانتینر (پنهانی و بدون دیده شدن) وارد کشور کرده و به مرزها و گمرکات رسانده‌اند تا بتوانند با مصوبه دولت از رانت اقتصادی بهره‌مند شوند. 1100 دستگاهی که ثبت سفارش ندارد از پشتوانه و کدام قدرت و لابی برخوردار است که طبق گفته معاون فنی گمرک باید امکان ترخیص آنها در شرایط خاص ارزی کشور فراهم شود؟

3- باز شدن ثبت سفارش برای این حجم از خودرو که نحوه تامین ارز آن برای جامعه مشخص نیست آیا سیگنال به افزایش ارز در بازار نمی‌دهد؟ افزایش ارز قطعا به معنای تورم کالا در سبد معیشت و رفاه خانوار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید