همگام با سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛

مقامات سفارت اتریش؛ مهمان جشنواره سی‌وپنجم موسیقی فجر(عکس)

    کد خبر :687027

در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۱۲ گروه و هنرمند موسیقی در ۱۳ نوبت اجراهای خود را در شش سالن پایتخت به روی صحنه بردند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات فرهنگی اتریش هر کدام میهمان یکی از این اجراها شدند.

در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای اجراهایی از جمله ارکستر سمفونیک تهران با اجرای قطعاتی از لودویگ فان بتهوون، قطعه ۱۷۶ اثر بهزاد عبدی را که در سوگ ۱۷۶ جانباخته سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراینی تصنیف کرده نشست و مقامات و رایزن فرهنگی اتریش در فرهنگسرای نیاوران مهمان اجرای دوئت زهی آونر از کشور اتریش شدند.

شب چهارم از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم طبق شب‌های گذشته در شش سالن پایتخت برگزار شد و طی آن ۱۱ هنرمند و گروه موسیقی در ۱۳ نوبت به روی صحنه رفتند.

سوگنامه ای برای یک پرواز ابدی

سید عباس صالحی در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر به تماشای اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و قطعه ۱۷۶ در یادبود جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی نشست.

در نوبت اول اجراهای مربوط چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر در شامگاه شنبه ۲۶ بهمن، ارکستر سمفونیک تهران دو اثر از آهنگساز شهیر آلمانی لودویگ فان بتهوون را اجرا کرد.

این قطعات شامل اوورتور کوریولان و سمفونی شماره هشت در سل ماژور بود.

اوورتور کوریولان روایت موسیقیایی بتهوون از تراژدی کوریولان یکی از نمایشنامه های ویلیام شکسپیر است. بتهوون که تحت تاثیر این داستان قرار گرفته است تصمیم می گیرد اوورتوری بر مبنای آن بسازد و در حقیقت نمایشنامه چند ساعتی را در یک موسیقی ۱۰ دقیقه ای خلاصه می کند.

در انتهای این کنسرت قطعه ۱۷۶ از ساخته های بهزاد عبدی که یادواره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی بود اجرا شد.

دو موسیقی خراسان در یک شب

از سومین روز جشنواره موسیقی فجر دو گروه موسیقی خراسانی در سالن سوره به روی صحنه رفتند و موسیقی‌های مقامی منطقه خود را اجرا کردند.

در اجراهای مربوط به شب گذشته سالن سوره، گروه موسیقی «سرو خراسان» که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در خراسان جنوبی آغاز کرده است و در فستیوال‌های داخلی و خارجی از جمله اکسپوی ۲۰۱۰ شانگهای چین اجرا داشته است، با هنرنمایی عبدالله امینی، امین امینی، یاسمین تنها، نازنین تنها، کیان واحدی، آرمان واحدی، محمد میردادپور، پریا واحدی به سرپرستی عزیز تنها موسیقی خود را تقدیم حاضران در سالن کردند.

یار جانی، هانی هانی، نصرو، بابا گل افروز، ذکر ثانی، چاربیتی خوانی، ای یار من قطعاتی بودند که توسط این گروه اجرا شدند. به گفته سرپرست گروه تمامی قطعات توسط عزیز تنها آهنگسازی و تنظیم شده‌اند.

در بخش دوم از نخستین سانسِ سومین روز جشنواره، گروه موسیقی فولکلور کرمانجی ژیار که نماینده اقوام کرمانج خراسان شمالی شهرستان بجنورد هستند با لباس‌های محلی اقوام خود به صحنه رفتند.

این گروه فعالیت خود را از سال ۸۹ شروع کرده است و ژیار اسمی که برای تیم خود انتخاب کرده‌اند به معنی فرهنگ و تمدن است.

این گروه در فستیوال بین المللی موسیقی و رقص فولکلور کشور ارمنستان در سال ۲۰۱۹ حضور داشته و از نگاه تماشاگران گروه برتر شناخته شده است.

مجید کلابی سرپرست گروه در انتهای اجرا گفت: این اولین بار است که ما در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌ایم. مسائل بسیاری پشت پرده هست که برای همه ما هنرمندان وجود دارد مثل نبود جای تمرین و وقتی ذهنی درگیر این مسائل باشد، شاید انرژی چندانی برای کار باقی نگذارد با این حال ما سعی کردیم کارمان را ادامه دهیم و اعضای گروه در این زمینه همراه بوده‌اند.

حسین غلامی، نوید نجاتی، تورج نراقی، علی اکبر فتحی،حمید گریوانی، بهنام ایزدی، جواد ساعدی، آزاد چشم‌ارم، لیلا انبارلو، فرزاد حاتمی، اعضای گروه ژیار بودند که به سرپرستی ارشک زعفرانی و مجید کلابی به صحنه رفتند.

شوان، لاریک، شاسیار، الله مزار، سردار عوض خان، پنج قطعه موسیقی فولک شمال خراسان بود که این گروه برای مخاطبان سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند.

در فرهنگسرای نیاوران چه گذشت؟

ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۲۶ بهمن ماه دو گروه موسیقی «آرام جان» به سرپرستی و آهنگسازی سید علی صحفی و «نواگردان» به سرپرستی پویا محمدی و خوانندگی مهدی اصغرپور روی صحنه فرهنگسرای نیاوران حاضر شدند و به ترتیب قطعات خود را در چهارمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به اجرا درآوردند.

این اجرا را ابتدا اعضای گروه موسیقی «آرام جان» که در آن سید علی صحفی نوازنده تار، سعید جلالیان نوازنده تنبک، محمدباقر زینالی نوازنده عود، حمیدرضا برزویی نوازنده سنتور، محمد یوسفینوازنده نی، فائق نوری و مهگل سادات صحفی نوازندگان کمانچه، و مهدی محمدی نیز آن ها را با آوازش همراهی می کرد، آغاز کردند.

«مقدمه نوا» برای شروع انتخاب شده بود و به عنوان نخستین قطعه توانست همگامی و همنوازی خوب نوازندگان را نمایانگر باشد. چهارمضراب، تصنیف صبح است ساقیا، حیلت رها کن و بی همگان به سر شود یکی پس از دیگری به گوش رسیدند.

در این قطعات همان طور که به ردیف موسیقی ایرانی پرداخته شده بود، ردپایی از آهنگسازی نوین و نوازندگی معاصر ایرانی نیز به چشم می خورد.

این گروه «چهار مضراب نوا» و «ساز و آواز» خود را نیز در قالب گروه نوازی به عنوان قطعات پایانی اجرا کردند.

بعد از استراحتی کوتاه، نوبت به اجرای گروه موسیقی نواگردان رسید. اعضای این گروه روی صحنه آمدند و بی درنگ سراغ نخستین قطعه خود رفتند و «تنهایی» به آهنگسازی پویا محمدی نواخته شد.

سپس «ضربی دشتی» به آهنگسازی غلامحسین بیگجه خانی، «کرانه های معنی» به آهنگسازی پوریا سلیمانی، «محبوب من وطن» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان و «بیت الغزل» به آهنگسازی پویا محمدی قطعات اجرایی این گروه موسیقی را تشکیل دادند و هر یک از آن ها به نحوی هنر نوازندگی اعضای این گروه و نوازنده روشندل تار را دربرداشتند.

پویا محمدی، سرپرستی و نوازندگی سنتور، پوریا سلیمانی و محمدرضا عزیزی، نوازندگی تار، یلدا ربیعی، نوازندگی سنتور، ستاره مستفیضی، نوازندگی عود، صابر محمدی، نوازندگی کمانچه، حامد محسن نژاد، نوازندگی نی و جلال نقیلو، نوازندگی تنبک را برعهده داشتند و مهدی اصغرپور خواننده «نواگردان» بود.

این گروه موسیقی تجربه حضور در چند جشنواره داخلی و اجرای مستقل را داشته و در سال های ۹۴ و ۹۵ موفق به کسب مقام نخست جشنواره «آوای امید زنجان» نیز شده است.

«کمیتاس» در رودکی

گروه کر «کمیتاس» در چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

تالار رودکی طی جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب، یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه میزبان گروه کر «کمیتاس» بود. قرار بر این بود پلوان حمیداف دوتار نواز و آوازخوان اهل ترکمنستان نیز در بخش بین‌الملل جشنواره طی سانس اول به اجرای برنامه بپردازد که این اجرا به دلیل عدم حضور حمیداف لغو شد و اعضای گروه کر «کمیتاس» سانس دوم اجرا، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی به روی صحنه رفتند.

آربی بابومیان رهبری ارکستر گروه «کمیتاس» را به عهده داشت. اعضای گروه کر نیز عبارت بودند از وارتوان، مارینه مخیتاریان، ریما موسی خانیان، طاطاوس اله‌وردیان، تلما غریبیان، الیسا موسی‌خان، سارمن اراکلیان، رازمیک الکساندریان، ارمن الکساندریان، ارمن الکساندریان، ولگا قریبیان، اناهید بیدروسیان، رافی الکساندریان، ارتور باقرامیان، تاده بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، ادلین اوانسیان، ناتالیا بقوزیان، کارینه ارمن خاچکیان، روبینا قریبیان، ایلین گورگیان، ارایک سیمونیان، مارینه آسادوریان، ناربه گریگوریان، آیلین کشیشیان، آناهید سیمونیان، نارینه هوسپیان، النوش طروسیان، روبرت قراخانیان، ملا غریبیان، تاده مگردیچیان.

قطعات اجرا شده توسط گروه «کمیتاس» نیز عبارت بودند از هوپینا اثر آلتونیان هنرمند ارمنی، آمپلا اثر کومیتاس وارتاپد، گلوریا اثر آنتونیو ویوالدی آهنگساز کلاسیک ایتالیایی، ای سرکتل، بارون بارونه، لیلامه و مستم مستم.

گفتنی است گروه کر «کمیتاس» یک گروه کر ارمنی است که فعالیت خود را طی چند دهه گذشته ادامه داده است. این گروه کر به احترام آهنگساز شهیر ارمنستان کومیتاس وارتاپد نام‌گذاری شده است.

آربی بابومیان در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر تحصیل کرده است. از افتخارات گروه کر کمیتاس شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن‌های گروه کر ارمنستان در سال ۲۰۰۸ میلادی و فستیوال بین‌المللی موسیقی در شهر فرایبورگ آلمان در سال ۲۰۱۰ میلادی است.

جشنواره فجر با سابقه ۳۵ دوره شگفت انگیز است

در نوبت دوم اجراهای شب چهارم سی و ‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر تریو جز لوکا آکینو هنرمندی که حتی با بدنش هم موسیقی می نوازد و سازش عضوی از بدن اوست، در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

تریو جز ایتالیایی لوکا آکینو در ساعت ۲۱/۳۰ شامگاه شنبه ۲۶ بهمن ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفت. و مخاطبان موسیقی جز را ساعتی میهمان شعر وجودی، درونی و شخصی خود با ترجمان موسیقی جز کرد.

این هنرمند جسارتی ستودنی در درنوردیدن حد و مرزهای زیبایی شناسانه سبک های مختلف موسیقی دارد و این جسارت تا بدانجا در موسیقی او پیشرفته است که باید سبک موسیقی او را که ریشه در جز اروپایی دارد با نام Aquino world music خطاب کرد.

او هنرمندیست که بواسطه ابتکارات در نواختن و صداسازی شهرتی جهانی یافته است.

این هنرمند در میان کنسرت خود از اینکه ایران جشنواره موسیقی با قدمت ۳۵ دوره دارد اظهار شگفتی کرد و از علاقه خود و اعضای گروهش به شرق و خاورمیانه صحبت کرد.

او زادگاه موسیقی گروهش را موسیقی سنتی ایتالیایی دانست و از موسیقی، جز را هنر بداهه نوازی دانست.

شب شاد برج آزادی با گروه وحید اسدالهی

تازه‌ترین کنسرت گروه وحید اسدالهی به سرپرستی وحید اسدالهی، شامگاه شنبه ۲۶ بهمن‌ماه طی یک سانس در سالن برج آزادی برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، برج آزادی شامگاه گذشته در سومین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه وحید اسدالهی بود. تمامی قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد، از موسیقی فولکلور آذربایجان انتخاب شده بودند و سه خواننده به نام‌های شهاب میرزایی، میربهاءالدین خراسانی و افشار مؤذن زاده اردبیلی گروه را همراهی کردند.

در ابتدای این کنسرت که با استقبال بی‌نظیر هواداران همراه بود، گروه یک قطعه بی کلام شاد اجرا کردند. در ادامه این کنسرت قطعات سلو کمانچه، قوی گولوم گلسین آی ننه، کوچه لر، سلو قارمون، سلو ناقاره و کوبه‌ای، یاربیزه قوناق گله جک، چهارگاه، ارکستر نقاره، بیات کرد، تئزگل، نء یینه میشم، آرزو قیزیم، داشلی قالا، فریده قادان من آلیم و لاله لر اجرا شد و این گروه شبی شاد و خاطره‌انگیز را برای هواداران پرشور خود در پایتخت رقم زد.

وحید اسدالهی (سرپرست گروه و نوازنده ناقاره)، افشار عباسی نامور (نوازنده تار)، ماندانا حسین غفاری (نوازنده پیانو)، سیده تارا موسویان (نوازنده پرکاشن)، رضا اسدالهی (نوازنده پرکاشن)، محمد اسدالهی (نوازنده قارمون)، سعید میرزازاده (نوازنده کمانچه) و فرامرز جوادی (نوازنده قوپوز) اعضای گروه وحید اسدالهی را تشکیل دادند.

وحید اسدالهی متولد سال ۱۳۳۹ است و از سن ۱۰ سالگی دایره نوازی را نزد برادرش استاد رحمان اسدالهی فرا گرفت. در سال ۱۳۶۰ آلبوم‌هایش به نام‌های «یانیق کرم» و «لزگی» وارد بازار شدند. در سال ۱۳۵۶ در ارکستر سازمان فرهنگ زیر نظر استاد سلیمی مشغول به کار شد. او در سال ۱۳۶۹ برای آموزش و نوازندگی ساز ناقاره به باکو رفت.

اسدالهی هم‌اکنون از هنرمندان صاحب سبک ناقاره در ایران و جمهوری آذربایجان است. گروه وحید اسدالهی نیز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده و تاکنون اجراهای متعددی را روی صحنه برده است.

دوئت زهی آونر میزبان مقامات سفارت اتریش

در دومین سانس روز ۲۶ بهمن فرهنگسرای نیاوران حضار شاهد دونوازی ویولن گروه آونر بودند. این گروه موسیقی از دنیل آونر و همسرش باربارا آونر تشکیل شده است.

این گروه در ابتدا ضمن ابراز خوشحالی از حضورشان در ایران، خود را مفتخر دانستند که پس از اجراهای مختلف در اتریش امسال در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده و موسیقی را یک زبان دانستند که وقتی دو هنرمند با یکدیگر می نوازند، گویی با یکدیگر صحبت می کنند.

گروه آونر خاطره ای از قدمت سازهای خود و سرگذشت قطعه بعدی رپرتوآرشان که از قطعات منحصر به فرد کلیسا بوده است، تعریف کردند. در ادامه به سراغ قطعه ای از موتزارت، رفتند و پس از آن قطعه ای روسی و سامبایی برگرفته از باخ و قطعه ای از شارل بریوت را اجرا کردند.

دبیراول و وزیر مختار سفارت اتریش و رایزن فرهنگی اتریش از مهمانان این اجرا بودند.

بیماری خواننده در شب سرد سالن میلاد

محسن ابراهیم‌زاده جدیدترین کنسرت خود را در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. نمایشگاه بین‌المللی میلاد در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طی دو سانس میزبان محسن ابراهیم‌زاده بود.

در ابتدای این کنسرت این خواننده همراه با اعضای یک دست مشکی پوش ارکستر خود روی صحنه آمد و قطعه مگه داریم را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

از نکاتی که همین ابتدا طرفداران حاضر در سالن را شوکه می‌کرد صدای این خواننده بود که مثل همیشه جان‌دار نبود و علت آن مشکل جسمی او بود که باعث شده بود تا مانند همیشه روی سن درخشش نداشته باشد. ابراهیم زاده پس از صحبت و خوش‌آمدگویی به مخاطبان خود قطعات بوی بارون و اگه به من باشه را خواند.

در ادامه ابراهیم‌زاده برای لحظاتی سالن را ترک کرد ولی اعضای ارکستر او همچنان به نوازندگی خود ادامه دادند و موزیک را قطع نکردند.

پس از لحظاتی ابراهیم‌زاده به روی صحنه برگشت و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر را تبریک گفت. سپس آهنگ عاشق شدن را اجرا کرد که با اجرای این آهنگ شور و هیجان نیز به سالن برگشت و طرفداران این خواننده به شدت از این اجرا استقبال کردند.

محسن ابراهیم‌زاده در لحظه‌ای عجیب و جالب به صورت عامیانه به خدا گفت که «جان من کاری کن من همان محسنی باشم که هواداران منتظر دیدنش بودند». ضمن اینکه او وقتی با طرفدارانش صحبت می‌کرد یک جمله عجیب دیگر هم به زبان آورد که «من عاشق خودم هستم».

بی قرار، مرور خاطرات، من و تو، شبهای دیوونگی، شبگردی، دونه دونه دیگر قطعاتی بودند که ابراهیم‌زاده اجرا کرد و هواداران او در سالن میلاد لذت بردند.

کنسرت محسن ابراهیم‌زاده دیشب پذیرای اعضای تیم ملی کشتی کشورمان بود که ابراهیم‌زاده پس از معرفی آن‌ها به شوخی گفت «توی عمرم این همه قهرمان ندیده بودم».

سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که تا پایان شب چهارم خود شاهد اجرای ۳۶ گروه موسیقی و هنرمند در شش سالن پایتخت بوده است، به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه شب ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره های استانی موسیقی فجر با حمایت ویژه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و در راستای همراهی با مردم سیل زده از استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و گروه‌های بومی استان سیستان و بلوچستان در این دوره جشنواره از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در شهرهای زاهدان، چابهار، نیک شهر و قصرقند اجراهای خود را بروی صحنه برده اند.

در این دوره از جشنواره و در شب گذشته یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی با اجرای قطعه ۱۷۶ ساخته بهزاد عبدی گرامی داشته شد و نخستین دوره جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه سال از برنامه هایی خواهد بود که برای نخستین بار برگزار خواهند شد.

نشست های پژوهشی این دوره از جشنواره از دیروز شنبه ۲۶ بهمن در فرهنگستان هنر آغاز شده است.

به گزارش ایرنا ،سی‌و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر امسال در آن ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان شرکت کرده و هنرمندان این رویداد از دو طریق دعوت و شرکت در فراخوان برای اجرای برنامه انتخاب شده اند که ۶۰ درصد هنرمندان حاضر از طریق فراخوان و ۴۰ درصد به صورت دعوتی در این رویداد به روی صحنه می روند.

تجلیل از بزرگانی همچون نادر مشایخی، افلیا پرتو، عاشیق حسن اسکندی و هوشنگ ظریف از دیگر بخشهای این دوره از جشنواره است که تاکنون از نادر مشایخی در اجرای ارکستر فرهنگ و هنر در شامگاه جمعه ۲۵ بهمن در تالار رودکی قدردانی بعمل آمده است.

در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور هستند.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه اول اسفند در تالار وحدت طی مراسم ویژه ای با حضور مسئولان کشوری و فرهنگی و هنری همراه با اهالی هنر به ویژه موسیقی و مردم برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید