جزئیات حمله سایبری اخیر به کشور از زبان سردار جلالی

  • سیاسی
  • جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲
    کد خبر :686288

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: حمله اخیر سایبری به کشور برای امکان سنجی حمله بزرگتری انجام شد و ما تحلیل می‌کنیم منشاء این حمله که از نوع دیداس بود آمریکا باشد که البته جلوی این حمله گرفته شد.

سردار غلامرضا جلالی در برنامه ۵ شنبه شب گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: مسئولان باید برای حفاظت، دفاع و پدافند از زیرساخت‌های حیاتی کشور در حوزه سایبر، فهم مشترک داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: حمله اخیر سایبری به زیرساخت‌های کشور از نوع دیداس و ممانعت از سرویس دهی بوده است که در این نوع حمله خدمات از دسترس خارج می‌شود.

وی گفت: در این حمله تعداد زیادی باکس در سراسر کشور تعریف می‌شود و دشمن آن‌ها را هدف قرار می‌دهد و در این حمله از رایانه‌های شخصی نیز استفاده شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود:، چون هجوم به مرکز خدمات رسانی در این نوع حمله بسیار زیاد می‌شود و از رایانه‌های دیگر با تعریف زامبی سازی استفاده می‌شود خدمات آن مرکز قطع می‌شود.

به گزارش تسنیم،سردار جلالی گفت: آسیب این حمله برای محدود کردن خدمات بوده و در برخی نقاط این اتفاق افتاده است.

وی افزود: پیدا کردن منشاء حمله سایبری بسیار دشوار و زمان بر است، اما شرکت زیرساخت در حال بررسی و یافتن منشاء حمله اخیر سایبری به کشور است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ترکیب فناوری سایبری با حوزه‌های دیگر، قابلیت‌هایی را برای حمله یا مقابله با آن ایجاد می‌کند.

سردار جلالی افزود: ۶ نوع جنگ سایبری از جمله عملیات سایبر فیزیکی، عملیات ترکیبی و … داریم که تنوع آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و حوزه‌های فیزیکی، امنیتی، شبکه‌های اجتماعی و … را در بر می‌گیرد.

وی گفت: گمنامی عملیات‌های سایبری و دشوار بودن یافتن منشاء آن، ارزان و کم هزینه بودن و وجود نداشتن قوانین بین المللی برای حملات سایبری و نبود چارچوبی برای پیگیری حقوقی این حملات، دلیل افزایش حملات سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود:​، چون آمریکایی‌ها برای پاسخ به سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آن‌ها در آب‌های ایران و حمله موشکی ما به پایگاه عین الاسد توان پاسخ نظامی نداشتند این حملات را با تداوم فشار اقتصادی و حملات سایبری به کشورمان پاسخ دادند.

جلالی گفت: البته حملات سایبری آن‌ها را کنترل کردیم و به نقطه‌ای آسیب نرسید.

وی افزود: حمله سایبری آمریکایی‌ها در پدافند سایبری ما گیر افتاده است و ناموفق بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه ۹۵ درصد پول کشور اکنون دیجیتال و پنج درصد آن کاغذ است گفت: روش‌های امنیتی به کار گرفته شده برای امنیت این پول، با گذشته تفاوت زیادی دارد.

سردار جلالی افزود: اکنون زیرساخت شبکه‌های اجتماعی کشور متعلق به ما نیست و مردم ما در قالب آنچه که بیگانگان می‌خواهند سازماندهی شده اند.

وی گفت: نداشتن فهم مشترک مسئولان از فضای مجازی، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را با کندی روبرو کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: البته رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را در زمان بندی مشخص به رئیس جمهور داده اند.

سردار جلالی گفت: رهبر معظم انقلاب بازه زمانی یکساله را برای راه اندازی این شبکه مشخص کرده اند و رئیس جمهور در زمان تحویل بودجه این را اعلام کرد.

وی افزود:​ در الزامات جدید برای همه ابهامات در فضای سایبر تعیین تکلیف شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: متاسفانه بودجه شبکه ملی اطلاعات در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و حذف شد.

جلالی افزود: اگر بودجه برای ایجاد این شبکه وجود نداشته باشد راه اندازی آن دشوار و زمان بر خواهد شد.

وی گفت: حمله اخیر سایبری به کشور برای امکان سنجی حمله بزرگتری انجام شد و ما تحلیل می‌کنیم منشاء این حمله که از نوع دیداس بود آمریکا باشد که البته جلوی این حمله گرفته شد.

سردار جلالی با بیان اینکه با اتکا به فضای سایبر غیر پایدار و بدون زیرساخت‌های داخلی، ایجاد اشتغال دائم در این فضا با مشکل روبرو خواهد شد تصریح کرد: سال گذشته ۱۳۰ رزمایش در فضای سایبر انجام دادیم و نقاط آسیب پذیریمان مشخص شد که در پی رفع آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها آذر امسال آژانس امنیت زیرساخت‌های سایبری خود را تاسیس کردند افزود: شبکه ملی اطلاعات باید طوری ایجاد شود که در مقابل همه تهدیدات سایبری ایمنی داشته باشد و نمی‌توان نسبت به این موضوع سهل انگاری کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود:​ توسعه شبکه‌های اجتماعی بر اساس زیرساخت‌های خارج از کشور موجب می‌شود دشمنان نیازی به جاسوس نداشته باشند.

سردار جلالی گفت: اهمیت فضای سایبری از مواد غذایی بیشتر است، زیرا دشمن می‌تواند بر افکار عمومی، اذهان جامعه و اطلاعات کشور تاثیر بگذارد.

وی افزود: یکی از الزامات پایداری شبکه سایبر را شبکه ملی می‌دانیم و شبکه ملی اطلاعات پدافند حملات سایبری است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: زمانی که پمپ‌های خلاء برای حوزه هسته‌ای وارد کشور شد یکی از آن‌ها پس از ۵۰ ساعت کار کردن منفجر شد.

سردار جلالی اضافه کرد: با بررسی پمپ دیگر مشخص شد قطعه‌ای اضافی در پمپ‌های وارداتی کار گذاشته شده است که پس از مدتی آن‌ها را از کار می‌اندازد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: از زمان آغاز بیماری کرونا، درگاه پدافند زیستی کشور را فعال و از همه آزمایشگاه‌های کشور نتایج را دریافت کرده ایم که مشخص شد هیچ مورد اثبات شده ورود کورونا به کشور وجود ندارد.

سردار جلالی اضافه کرد: در حوزه پدافند زیستی، رسانه، بهداشت، درمان و امنیت، شاخصه‌های اصلی هستند که در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ضعیف هستیم.

وی گفت: رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید ابهامات را درباره بیماری کورونا رفع کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور افزود: با توجه به اینکه این بیماری واکسن و دارو ندارد مهم‌ترین بخش مقابله با آن در مرحله پیشگیری است.

حسین نوری خواه مدرس دانشگاه و پژوهشگر نیز در این برنامه گفت: در زیرساخت‌های اساسی ارتباطات برای سرعت روند توسعه از محصولات خارجی استفاده می‌کنیم، اما متخصصان داخلی کشور در زمان طراحی و تولید این محصولات حضور نداشته اند و دشمنان می‌توانند از این محصولات بر ضد زیرساخت‌های ما استفاده کنند.

وی افزود: اگر به متخصصان داخلی اعتماد کنیم، زیرساخت‌های بومی می‌تواند کشور را در حملات سایبری بیمه کند.

مسلم معین کارشناس فضای مجازی نیز در این برنامه گفت: آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۷، ۱۱۷ یگان سایبری در ارتش خود برای تهدید و تهاجم به کشور‌های هدف ایجاد کردند که ضرورت توجه به این فضا را به ما گوش زد می‌کند.

وی افزود: اختلال در نظام حمل و نقل کشور به وسیله نرم افزار‌های (اپلیکیشن) بیگانه در اغتشاشات آبان امسال، تروریسم سایبری و جنگ شناختی بر ضد سکو‌های مدافع مردم و حذف آن‌ها و تجربه‌های دیگر بر لزوم گسترش پدافند غیر عامل در فضای سایبری کشور تاکید می‌کند.

معین گفت: با توجه به گسترش فناوری در حوزه سایبر مصون سازی و استحکام سازی زیرساخت‌های کشور در این حوزه باید در دستور کار باشد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه حاکمیت سایبری کشور در اختیار بیگانگان است، افزود: در همه حوزه‌ها از جمله زیرساخت ها، ​ سرویس‌ها و تولید محتوا، بومی سازی انجام نشده است و ظرفیت‌های حاکمیتی برای تولید محصولات زیربنایی سایبری کشور باید به کار گرفته شود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مجید مجیدزاده گفت:

    سایبر واژه ای یونانی تبار به معنی سکان قایق است .این کلمه هم مانند کلمه های ناوگان یا کشتی فضایی از حوزهء دریایی به حوزه های زمینی و هوایی راه پیدا کرده است .
    من برای راحتی تلفظ این لغت به فارسی
    سوبَر را ساختم.
    سوبَر : سو + بَر = به سویی بردن

دیدگاهتان را بنویسید