جاسوسی مشترک آمریکا و آلمان از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در قالب عملیات «روبیکون»

    کد خبر :685820

برخی رسانه‌های غربی با استناد به اسناد و مدارکی که به دست آورده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان سیا و سازمان اطلاعات داخلی آلمان غربی با استفاده از فنآوری یک شرکت سوئیسی دهه‌ها از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا جاسوسی می‌کرده‌اند.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان (BND) و آژانس اطلاعاتی آمریکا (سیا) طی دهه ها به صورت مشترک از ارتباطات رمزگذاری شده بیش از صد کشور دنیا جاسوسی می کرده‌اند.

این خبر را “زد دی اف” آلمان با استناد به پرونده هایی که توسط کارکنان برجسته این سازمان های اطلاعاتی آلمانی و آمریکایی نوشته شده منتشر کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست همراه با دو شبکه‌ تلویزیونی آلمانی و سوئیسی ZDF و SRF گزارش داده‌اند که این فناوری به گونه‌ای طراحی شده تا سازمان‌های سی‌آی‌ای آمریکا و سرویس مخفی آلمان غربی بتوانند رمزها را بشکنند و به محتوای پیام‌ها دسترسی پیدا کنند.

به گزارش این روزنامه های غربی کشورهای دنیا برای رمزگذاری ارتباطات خود به شرکت سوئیسی کریپتو (Crypto AG) متکی بودند و این شرکت تجهیزات رمزگذاری بر روی پیام ها را به ایران، کشورهای آمریکای لاتین، هند، پاکستان و ده ها کشور دیگر فروخته است. البته این کشورها نمی دانستند که نیمی از این شرکت متعلق به سازمان سیا و سازمان اطلاعات داخلی آلمان است و این سازمان های اطلاعاتی این فنآوری را برای رمز گشایی دستکاری کرده‌اند.

به گزارش تسنیم ،گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دستکم کشورهای سوئد، بریتانیا، سوئیس و رژیم صهیونیستی از این عملیات که به “عملیات روبیکون” معروف بوده، باخبر بوده یا در جریان کشف و شناسایی بخش‌هایی از آن قرار داشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید