نگاهی به اختتامیه جشنواره فیلم فجر

    کد خبر :685720

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حواشی گوناگونی همراه بود.

بنا بر این گزارش، محمد برادران که سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه را برای «خروج» دریافت کرد، گفت که ای کاش آقای حاتمی‌کیا و استاد قریبیان در سالن حضور داشتند. او تاکید کرد میانگین سن بچه‌های استودیو ما به ۲۵ سال نمی‌رسد. ما سربازان حاج قاسم سلیمانی هستیم و بعد از اتفاقی که برای هواپیمای اوکراینی افتاد، به شدت متأثر شدیم.

در غیبت عوامل «روز صفر»، باز هم کسی برای دریافت دومین جایزه این فیلم (بهترین جلوه‌های ویژه میدانی) روی صحنه نرفت. سومین جایزه روز صفر به امیر ملک پور برای طراحی لباس رسید که باز هم کسی روی صحنه نرفت.

امسال سیمرغ بهترین صدا (صداگذاری و صدابرداری) آرش قاسمی و مهدی صالح کرمانی تعلق گرفت.

شهیدی فرد گفت که معمولا تعداد سیمرغ داران صدابردار و صداگذار در سینمای ایران از دیگر افراد و تخصص‌ها بیشتر است. وی افزود که این سیمرغ ها برای اولین بار در ایران ساخته شده و شامل یک پلاک طلا است.

بامداد افشار که جایزه بهترین موسیقی را برای «پوست» دریافت کرد،گفت با وجود استاد حسین علیزاده فکر می‌کنم اهدای این جایزه به من، حکم تشویق جوانان را دارد.

به گزارش فارس، تورج اصلانی فیلمبردار و عضو هیأت داوران برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را مرتضی نجفی (تومان) دریافت کرد. او پس از دریافت این سیمرغ گفت از هیأت داوران تشکر می‌کنم که جوانگرایی کردند. ای کاش پدرم چندماه بیشتر زنده بود و این لحظه را می‌دید. جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم.

جای جواد عزتی بسیار خالی است و برای او بهترینها را آرزو می‌کنم. این سیمرغ حاصل تلاش جمعی است. او همچنین از دیگر فیلمش یعنی «خورشید» مجیدی یاد کرد. او سیمرغ خود را به پدر و مادرش تقدیم کرد.

امیر آقایی هم پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، مقام معنوی جایزه‌اش را به خانواده خود تقدیم کرد. او سپس از برخی صحبت‌های تفرقه‌افکن در رسانه ملی گلایه کرد.

در ادامه، از نوجوانان فیلم سینمایی خورشید به کارگردانی مجید مجیدی تجلیل به عمل آمد.
شمیلا شیرزاد، بازیگر «خورشید» پس از دریافت لوح تقدیر گفت: من یک دختر افغانی هستم که در کشورم جنگ است و در کشوری دیگر، در مترو دستفروشی می‌کنم. امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

برادر شمیلا هم هنگام صحبت گریه‌اش گرفت و نتوانست صحبت‌های خود را تکمیل کند.

روح‌الله زمانی بازیگر اصلی خورشید هم گفت: دم آقای مجیدی گرم. من از زندگی ناامید شدم اما این فیلم شرایط مرا تغییر داد. به دوستانم می‌گویم هیچ وقت ناامید نشوند. شهیدی فرد هم ابراز امیداوری کرد این بازیگران نوجوان در سینمای ایران فراموش نشوند.

سعید راد به نمایندگی از هیأت داوران جایزه بهترین بازیگر مرد را اعلام کرد. او پیش از آن گفت: متأسف می‌شوم از دوستانی که باید اینجا باشند و نیستند. تعجب می‌کنم از استادان بزرگی مانند حاتمی‌کیا و کیمیایی که در سالن نیستند.

سعید راد پس از اینکه نسبت به غیبت برخی سینماگران در سالن گلایه کرد، جایزه بهترین بازیگر مرد را پیمان معادی اعلام کرد که او هم در سالن حضور نداشت. ‏

مهدویان (کارگردان درخت گردو) سیمرغ را بجای پیمان معادی دریافت کرد و گفت: او به دلایلی در جشنواره نبود اما از طریق صفحه‌اش فیلم را حمایت کرد. ویدویی هم به فرستاده که الان پخش می‌شود.

مجیدی از شهردار تهران تشکر کرد که به مقوله کودکان کار توجه دارد. کارگردان «خورشید» گفت که از کودکان کار به «نان آوران کوچک» تعبیر و ابراز امیدواری کرد روزی برسد که سر چهارراه‌ها دیگر کودکی نبینیم. مجیدی جایزه خود را به فیلمبردارش هومن بهمنش تقدیم کرد و گفت او «ویتوریو استرارو» ایران است.

پس از اعلام شهیدی فرد گفت: آقای مهدویان سیمرغ زیاد دارند، این یکی را کم داشتند که به همت هیأت داوران برای فیلم موثر درخت گردو دریافت کردند.

مهدویان گفت: باعث افتخار بودم اسمم کنار نام آقای مجیدی بود و همیشه فیلم‌های ایشان را دوست داشته‌ام و اگر به من هم نمی‌دادند، ناراحت نمی‌شدم. پدر من در بستر بیماری است و درخت گردو ادای دین به همه پدران داغدیده ایران است.

مجیدی هم پس از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت: امیدوارم سینما بتواند رنجهای در کشور را به امیدواری تبدیل کند.

سپس تهیه‌کننده درخت گردو از همه عوامل فیلم خواست روی صحنه بیایند و عکس یادگاری بگیرند. او همچنین پرسید آیا آقای ملکان همچنان در ترافیک گیر کرده‌اند که نیامده‌اند؟

رسول صدرعاملی پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نظر مردم گفت: امسال متفاوت‌ترین جشنواره را داشتیم، همراه با رنج به دلیل مصیبت‌های چندماه اخیر و شادمانی بابت ورود جوانان به سینمای ایران.

محمد کارت کارگردان شنای پروانه گفت: به عنوان مستندساز قول می‌دهم خودم را حذف نکنم و در جهت اصلاح فرهنگ، مستند بسازم. دم دل تک تک بچه‌های جنوب شهر و بالای شهر که در سالنها فیلمم را دوست داشتند، گرم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید