انتخابات مجلس؛ کدام احزاب اصلاح‌طلب لیست می‌دهند؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۳۷
    کد خبر :685385

علیرغم اینکه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد در انتخابات لیست نخواهد داد، برخی از احزاب همچون اتحاد ملت از این تصمیم حمایت کردند، اما برخی از احزاب دیگر از جمله کارگزاران درصدد حضور موثر و فعال در انتخابات مجلس هستند.

بررسی اظهارات اصلاح‌طلبان در این روزها نشان می‌دهد برخلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب چون اتحاد ملت اما سایر احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی در صدد حضور در انتخابات پیش رو و ارائه فهرست هستند. فرایندی که گویا پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در باره تأیید صلاحیت‌ها قوت می‌گیرد. بنابراین هنوز هم برخی اصلاح‌طلبان امید کمرنگی به تغییر نظر نهایی شورای نگهبان دارند تا شاید فهرست‌های آنها نیز رنگ و جانی دوباره بگیرد.

این در حالی است که اصولگرایان نیز همچنان سرگرم اختلافات خود هستند، اختلافاتی که این روزها به اوج خود رسیده است. در میانه وضعیت بلاتکلیفی این روزهای اصلاح‌طلبان که البته برخی اصلاح‌طلبان از آن به تکلیف روشن و نبود نامزد خاص، تعبیر می‌کنند آرایش اصلاح‌طلبان و آمادگی آن‌ها در انتخابات یازدهمین دوره مجلس به پرسشی جدی بدل شده است.

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به قصد برخی از احزاب این جریان برای حضور در انتخابات مجلس،اظهار داشت:با توجه به مصوبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست از سوی این نهاد، احزاب مجاز شدند خود با لوگویشان فهرستی را منتشر کنند، اما به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده بسیاری از احزاب نامزدی ندارند که بخواهند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها اگر حزبی نامزدهای مناسبی نداشته باشد در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما در کشور ما انتخابات به عنوان یک تکلیف به حساب می‌آید، در این بین، جریان‌های سیاسی نیز اگر حضور پیدا نکنند، این تلقی ایجاد می‌شود که انتخابات را تحریم کرده‌اند و این کار هزینه بسیار زیادی برای آن‌ها در پی دارد، بنابراین برخی از احزاب با توجه به چنین موردی قصد حضور در صحنه را دارند.

تاجرنیا بیان داشت: قطعا این اقدام برخی از اصلاح‌طلبان از دید افکار عمومی نوعی تشتت در بین جبهه اصلاحات تلقی می‌شود، از سویی با توجه به اینکه از الان به راحتی می‌توان نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد، جریان رقیب مدعی می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کردند و این به هیچ عنوان برای مجموعه بدنه و جریان اصلی اصلاح‌طلب در که در انتخابات شرکت نکردند مناسب نیست، چرا که اصلاح‌طلبان در مجلس نمی‌توانند اقدامی را صورت دهند.

این نماینده اسبق مجلس شش اضافه کرد: در مورد حزب کارگزان نیز این‌گروه همیشه عمل‌گرایی آن‌ به پرنسیب سیاسیشان چربیده و در انتخابات شرکت خواهند کرد، به نظر می‌رسد در تهران یک ائتلاف نانوشته بین کارگزاران، خانه کارگر، حزب اسلامی کار، مردم سالاری و ندای ایرانیان شکل بگیرد و آن‌ها با یک فهرست مشترک در صحنه حاضر شوند.

وی با تاکید بر اینکه اگر اصول‌گرایان با چندین فهرست در انتخابات حاضر شوند، این امر برای اصلاح‌طلبان می‌تواند مفید باشد، ادامه داد: اما در این بین باید دید چه به دست می‌آید و چه چیزی از دست می‌رود، در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای اصلاح‌طلبان بازیابی سرمایه اجتماعی است که طی دو سال گذشته از دست رفته و با توجه به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان شاخص از جمله آقایان مطهری و صادقی، شورای عالی به نظر بنده سیاست درستی مبنی بر عدم ارائه لیست در پیش گرفت، اما تصمیم برخی از احزاب برای حضور در انتخابات نشان می‌دهد، آن‌ها تحت هر شرایطی می‌خواهند در قدرت بماند و همچنین هزینه عدم مشارکت در انتخابات را از خود دور کنند.

محمدعلی نمازی

کارگزاران تنها با لوگوی خود در انتخابات لیست می‌دهد

محمدعلی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با فرارو با اشاره به انتشار لیست این حزب سیاسی در تهران و سایر شهرستان‌ها، اظهار داشت: با توجه به موضع اتخاذ شده،کارگزاران درانتخابات براساس مصوبه شورای عالی‌سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تنها با لوگوی حزبی خود شرکت می‌کند و وارد ائتلاف با احزاب دیگر در تهران و سایر کلان‌شهرها نخواهد شد.

وی افزود:هرچند که ما نسبت به عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان گله و شکایت داریم، اما با توجه به موجودی که داریم، در تهران یک لیست ۲۰ تا ۲۲ نفره از اعضای کارگزاران و همچنین اصلاح‌طلبانی که مرام‌نامه حزب ما را قبول خواهند داشت، منتشر خواهیم کرد، البته ذکر این نکته ضروری است، افراد اصلاح‌طلبی که مشی کارگزاران را قبول نداشته باشند، در لسیت قرار نخواهند گرفت.

نمازی همچنین با اشاره به اینکه این لیست بعد از اعلام اسامی نهایی نامزد‌های از سوی شورای نگهبان منتشر خواهد شد، گفت: ما درصدد بودیم بر اساس ماده ۳۴ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات برویم و مدارک رد صلاحیت خود را مشاهده کنیم، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد، چنین امکانی میسر نشد، اما با توجه به کانال‌هایی که وجود داشت، مذاکراتی برای احراز صلاحیت‌ها صورت گرفت.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بیان داشت: اما در مجموع برآیند مذاکرات و رایزنی‌ها از دید بنده مثبت نیست و بعید است که اتفاق خاصی در حوزه تائید صلاحیت‌ها رخ دهد و با همین افرادی که احراز صلاحیت شده‌اند، باید لیست‌ احزاب برای انتخابات اسفندماه بسته شود.


سعیدنور محمدی

ندای ایرانیان مشغول رایزنی با سایر احزاب برای ائتلاف در تهران است

سعیدنور محمدی رئیس ستاد انتخابات حزب ندای ایرانیان با اشاره به مذاکرات این تشکل سیاسی با سایر احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه لیست ائتلافی در انتخابات، گفت: بنای ما شرکت در انتخابات است، اما هنوز به این جمع بندی نرسیده‌ایم که با سایر احزاب در تهران لیست مشترک بدهیم یا اینکه فهرست اختصاصی خود را منتشر کنیم، در این زمینه مشغول رایزنی هستیم، ولی تاکنون نتیجه قطعی مشخص نشده است.

وی افزود: ما در انتخابات در سراسر کشور حدود ۲۰ نامزد تائید صلاحیت شده و ۴۰ نامزد رد صلاحیت شده داریم، از سویی با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که در صحنه حضور پیدا کنیم، چرا که تنها راه موجود برای اصلاح وضعیت فعلی حضور در صحنه انتخابات است.

نور محمدی با تاکید بر اینکه اگر برخی از نهادهای مسئول در کشور به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، دلیل نمی‌شود که ما نیز به عنوان حزب سیاسی به وظیفه خود عمل نکنیم،اظهار داشت: ما در مجموع به این نتیجه رسیدیم که به دلیل شرایط موجود کشور باید در انتخابات حضور فعال داشت و به منظور جلوگیری از قدرت گرفتن افراط گرایان داخلی، باید مجلس را در اختیار گرفت، از سویی اگر در داخل و خارج افراط گرایان بر سر کار بیایند، شرایط داخلی و خارجی کشور را بغرنج‌تر از وضعیت فعلی خواهند کرد.


حسین کمالی

حزب اسلامی کار از فهرست خانه کارگز حمایت می‌کند

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه این حزب از لیست اعلام شده از سوی خانه کارگر حمایت خواهد کرد، گفت: اگر هریک از این افراد در فهرست سایر احزاب نیز حضور داشته باشند، ما نیز از آن لیست‌ها حمایت خواهیم کرد، اما در غیر این صورت از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم.

وی افزود: رویکرد ما حمایت از کارگران است و با توجه به این رویکرد نیز لیست خانه کارگر به مانند ساید ادوار مجلس بسته خواهد شد، از سویی با توجه به وضعیت سخت معیشتی کارگران به دنبال احقاق حقوق کارگران در مجلس خواهیم بود و این به عنوان یک وظیفه برای حزب اسلامی کار همواره مطرح بوده است.

دبیرکل حزب اسلامی کاراظهار داشت: با توجه به شرایط خاص کشور ، حضور اصلاح‌طلبان در صحنه و ارائه لیست از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما نیز در این راستا گام خواهیم برداشت، چرا که از همین الان با توجه به تعدد نامزدها، اصول‌گرایان خود را برنده انتخابات می‌دانند، به همین دلیل نیز ما با فهرست حامی کارگران کشور در انتخابات حاضر خواهیم شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید