دوره‌ات تمام نشده مربی/ حاتمی‌کیا به بی‌مهری داوران عادت دارد

    کد خبر :685362

باید از متولیان برگزاری جشنواره فیلم فجر پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟

نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته اعلام شدند و فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در ۵ رشته بهترین طراحی لباس، بهترین چهره‌پردازی، بهترین صدا، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد کاندیدا شد. اما در بخش بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی نامی از ابراهیم حاتمی‌کیا نبود، این در حالی است که فیلمنامه‌های دو فیلم «قصیده گاو سفید» و «مغز استخوان» که احکام دینی و قوانین عرفی را زیر سوال برده‌اند، در جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی کاندیدا شده‌اند!

همچنین در بخش بهترین کارگردانی هم اثری همچون «تومان» که نه داستان مشخصی دارد، نه پرداخت مناسب و نه قابلیت جذب تماشاچی، نامزد دریافت جایزه شده است؛ فیلمی که در آن مسائل ضداخلاقی همچون شرط‌بندی و قمار، عرق خوری، دوستی دختر و پسر و… هم بارها دیده می‌شود.

باید از دبیر و داوران جشنواره و متولیان برگزاری این رویداد سینمایی پرسید آیا هیچ نکته شاخصی در کارگردانی «خروج» وجود نداشته است یا مضمون انتقادی و ضددولتی آن موجب شده نادیده گرفته شود؟

این در حالی است که به زعم کارشناسان، سکانس آغازین خروج برای نشان دادن تبحر و پختگی کارگردان کفایت می‌کند. البته که ابراهیم حاتمی‌کیا به ندیده شدن در جشنواره‌های سینمایی عادت دارد، او چهره‌ای معترض است و همین امر سبب می‌شود برای بستن صدایش، او را نبینند و نشنوند. ابراهیم سینمای ایران در نشست خبری «خروج» در واکنش به برخی انتقادها گفت: «به من می‌گویید دوره‌ات گذشته مربی! حرف خودم را به خودم بر می‌گردانید؟» این در حالی است که حاتمی‌کیا در فیلم‌هایش همواره یک گام تکنیک سینمای ایران را به جلو برده است. در همین خروج هم صحنه‌های مزرعه پنبه و حضور تراکتورها در جاده و اصطکاک با کامیون‌ها، نشان می‌دهد که کارگردانی کاربلد و باتجربه پشت آن‌هاست. این کارگردانی روان به حدی صحنه‌ها را باورپذیر کرده بود که کمتر کسی متوجه شد تمام آن‌ها جلوه‌های ویژه است.

به گزارش فارس ،بازی درخشان فرامرز قریبیان در خروج، هم گویای تلاش و تخصص اوست و هم تبحر کارگردان در بازیگری از او. اما با توجه به انتقادهای این بازیگر ۷۸ ساله از مسئولان سازمان سینمایی و افشاگری درباره ادوار پیشین جشنواره، هیچ بعید نیست جایزه بهترین بازیگری مرد – به رغم پیش‌بینی بسیاری از منتقدان – از او دریغ شود و سیمرغ روی شانه بازیگری بنشیند که پیش از آغاز جشنواره، آن را تحریم کرده بود!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید