اعلام آمادگی آمریکا برای تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸
    کد خبر :684725

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام عراقی گزارش داد که وزارت امورخارجه آمریکا آمادگی خود را برای تمدید معافیت بغداد از تحریم‌های ایران اعلام کرده است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه مقام عراقی گفته‌اند که واشنگتن به بغداد اعلام کرده که مایل است معافیت تحریمی عراق را تمدید کند تا این کشور بتواند کماکان به خرید گاز و برق از ایران ادامه دهد. این اقدام می‌تواند آزمونی برای روابط آمریکا- عراق باشد که در هفته‌های اخیر پس از حمله هوایی واشنگتن به فرودگاه بغداد با چالش‌هایی مواجه شده است.

معافیت قبلی برای عراق که در ماه اکتبر صادر شده بود روز 13 فوریه (24 بهمن‌ماه) منقضی می‌شود. این سه مقام عراقی گفته‌اند که وزارت امورخارجه آمریکا که مسئول صدور این گونه معافیت‌ها است، آمادگی خود را برای تمدید معافیت قبلی برای یک دوره سه ماهه دیگر اعلام کرده است به شرط آنکه بغداد بتواند تا هفته آینده یک چارچوب زمانی برای قطع وابستگی‌اش به گاز ایران مشخص کند.

یکی از این سه مقام که همگی از اعضای ارشد دولت عراق به شمار می‌آیند، در این باره گفت: طرف آمریکایی به ما اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش ایسنا،آنها همچنین گفته‌اند که تمدید مجدد معافیت تحریمی عراق آزمونی برای روابط بغداد- واشنگتن پس از تنش‌های ایجاد شده به دلیل حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد در روز سه ژانویه است که به شهادت قاسم سلیمانی فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه ایران و ابومهدی المهندس فرمانده نظامی حشدالشعبی و چند تن از همراهانشان منجر شد. پس از این حمله، دولت عراق طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش به پارلمان ارائه داد که به تصویب هم رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، عراق وابستگی زیادی به گاز و برق ایران دارد و این معافیت تحریمی به بغداد اجازه می‌دهد که بدون مجازات شدن توسط تحریم‌های آمریکا علیه تهران کماکان بتواند به واردات انرژی از ایران و پرداخت پول آن ادامه دهد. هرچند که در سال‌های اخیر عراق به درستی پول این واردات را پرداخت نکرده و به همین دلیل خرید گاز و برق از ایران با اخلال‌هایی مواجه شده است.

دولت آمریکا نیز از تحریم‌های خود به عنوان تهدیدی علیه دولت عراق استفاده کرده تا این کشور را برای قطع وابستگی‌اش به انرژی ایران تحت فشار قرار دهد و بتواند خواسته‌های خود را پیش ببرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید