کاهش جرم با راه‌اندازی بانک هویت ژنتیک

    کد خبر :683259

معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور راه‌اندازی بانک هویت ژنتیکی ایران را یکی از اقدامات سازمان پزشکی قانونی برای کاهش ارتکاب جرم دانست.

امیرحسین مهدوی در همایش پزشکی قانونی در مسیر مرجعیت علمی که امروز در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: مرجعیت علمی به معنای مراجعه سایر کشورها به منابع علمی تولید شده از سوی دانشمندان و متخصصان ایرانی است و ما باید میزان این مراجعات را در کشورمان و در سطح جهان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه این مراجعات نشان می‌دهد که ایران و دانشمندان ایرانی افرادی صاحب سبک در علوم هستند، گفت: محورهای این همایش پزشکی قانونی و تعامل بین رشته‌ای، نقش پزشکی قانونی در آموزش پزشکی و طب ساز ساختن پزشکی قانونی و مرجعیت حیطه داری است.

 

دبیر علمی همایش پزشکی قانونی در مسیر مرجعیت علمی با بیان اینکه پزشکی قانونی در سطح کشور و منطقه در زمینه‌های بسیار مهم و کلیدی دارای شرایط رسیدن به مرجعیت علمی است، گفت: همچنین در بسیاری از این زمینه‌ها پزشکی قانونی مرجعیت علمی خود را نیز به دست آورده است و در مسیرهای باقی مانده نیز ما به شکل بالقوه در مسیر مرجعیت قرار داریم.

مهدوی هدف از این همایش را تبیین جایگاه سازمان پزشکی قانونی در کشور، منطقه و سطح بین‌الملل دانست و گفت: پزشکی قانونی دستگاهی مستقل در درون قوه قضاییه است که با همگرایی دیدگاه‌های فقهی، حقوقی و پزشکی اقدام به تشخیص صحیح موضوع کرده و در اجرای عدالت در جامعه اسلامی نقشی بی‌بدیل دارد.

 

معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور، پزشکی قانونی را مرجعی موثق برای کارشناسی در امور پزشکی برشمرد و گفت: ما نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان اسلام نیز جایگاه ویژه و ممتازی داریم و پزشکی قانونی کشورمان در زمینه تعیین خسارات جرایم و آسیب‌های وارد شده به تمامیت جسمی افراد نهادی صاحب سبک است.

وی با بیان اینکه پزشکی قانونی در تحقق عدالت در کشور و کاهش جرم نقش ویژه‌ای بر عهده دارد، گفت: کارشناسان پزشکی قانونی از طریق علم روز و دانشی که دارند نسبت به شناسایی مجرم از افراد بی‌گناه و متهم اقدام می‌کنند که این اقدام بسیار ارزشمند و مهمی است.

 

به گزارش ایسنا ،مهدوی یکی دیگر از اقدامات پزشکی قانونی را کاهش ارتکاب جرم در جامعه برشمرد و گفت: با همکاری دادستانی کل کشور و مرکز تشخیص هویت نیروی انتظامی، بانک هویت ژنتیک ایران از سوی پزشکی قانونی راه‌اندازی شد و این امر زمینه‌ای برای کاهش ارتکاب جرم شده است. طراحی و تولید بانک ژنتیک در داخل کشور و بدون هیچ وابستگی به خارج انجام شد و این نیز خود یک دستاورد مهم و گامی بزرگ است.

وی با اشاره به فعالیت کارشناسان و متخصصان متبحر پزشکی قانونی در بخش‌های مختلف این سازمان اظهار کرد: مدیریت اجساد متلاشی شده در حوادث جمعی و تعیین هویت با حداکثر سرعت از جمله اقداماتی است که با حضور این متخصصان در تالارهای تشریح مجهز و مراکز آزمایشگاهی ژنتیک اجرایی شده است.

 

معاون آموزش و پژوهش سازمان پزشکی قانونی کشور به مسئله خطای پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: پزشکی قانونی در موضوع خطاهای پزشکی نیز دارای داده‌های ثبت شده ارزشمندی است که این دیتاها می‌تواند به عنوان یک مرجع ارزشمند برای ارائه خدمات آموزشی در اختیار متخصصان و دانشجویان پزشکی قرار بگیرد.

مهدوی افزود: همچنین پزشکی قانونی در پیشگیری از جرایم پزشکی نیز نقش دارد و می‌تواند با استفاده از داده‌هایی که در اختیار دارد موثر عمل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید