آیا پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت می‌رود؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
    کد خبر :683153

کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی به بررسی فرجام اقدام اروپایی‌ها در فعال سازی ساز و کار حل اختلاف با آغاز گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران پرداخت.

مهدی مطهرنیا در پاسخ به این سوال که چقدر امکان دارد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد رفت گفت: سوال مهم دیگری که در فرآیند ساز و کار حل اختلاف مطرح می‌شود سرنوشت پرونده ایران است و این پرسش همواره مطرح است که چقدر احتمال دارد این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود. در پاسخ باید گفت که در ادبیات آینده پژوهی و یا آینده اندیشی دو واژه امکان و احتمال وجود دارد.

امکان امری دور و بعید به نظر می‌رسد و احتمال نسبت به امکان شدنی‌تر و باورپذیرتر است. بر اساس این واژه پردازی می‌توان گفت که امکان رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد از وضعیت ممکن به وضعیت محتمل در حال عبور است که می‌تواند برای ایران مخاطره انگیز باشد.

این کارشناس ادامه داد: از طرفی گزینه خروج از «ان پی تی» نیز از سوی ایران مطرح می‌شود که دارای پیامد‌های خاصی است. در مرحله نخست ترامپ ایران را در مسیر جنگ هیبت و حیثیت قرار داد و رهبران ایران را در قالب استراتژی جوجیستو به چالشی آشکار دعوت کرد و آن چیزی نبود جز وعده پاره کردن برجام که ایران نیز اعلام کرد در صورت چنین اتفاقی برجام را آتش خواهد زد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش خبرآنلاین، از منظر این منطق خروج از «ان پی تی» نیز می‌تواند تا حدود زیادی پاسخگوی این نیاز باشد که خود در بردارنده مسأله دیگری است که بسیار مهمتر از مرحله نخست است و سوال اصلی اینجاست که ایران در صورت خروج از «ان پی تی» آیا تحمل ضربه‌های انتقام را خواهد داشت یا خیر؟

بدین معنا که جامعه بین المللی همراه‌تر با ایالات متحده آمریکا بر ضد ایران عمل خواهد کرد و حامیان ایران بر اساس منافع متفاوتی که در ارتباط با تهران در نظام بین الملل دارند از جمله روسیه و چین خواهند توانست از مسکو و پکن حمایت‌های قبلی و کنونی خود را از ایران دنبال کنند؟ به نظر می‌رسد همین معنا تا حدود زیادی با خروج ایران از «ان پی تی» با شک و تردید بسیار بالایی روبرو خواهد شد.

از همین رو همگرایی بین المللی با ایالات متحده آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد و در افکار عمومی جهان ادعای واشنگتن مبنی بر سرکش بودن تهران در جهت خروج از معاهدات بین المللی خود را بیشتر نمایش خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید