عوارض چاقی در زنان باردار چیست؟

    کد خبر :682788

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض چاقی در زنان باردار گفت: فشار خون بالا در زنان باردار ممکن است سبب مرگ مادر شود.

دکتر پریچهر پورانصاری، فلوشیپ طب مادر و جنین در حاشیه برگزاری سومین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی اظهار کرد: چاقی یکی از مشکلاتی است که ابتلا به آن برای مادران باردار و جنین، می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد بنابراین پیشگیری و درمان به موقع چاقی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مادران باردار چاق در معرض ابتلا به بیماری‌های دیگری همچون دیابت بارداری و مسمومیت بارداری ناشی از فشار خون بالا هستند به طوری که فشار خون بالا در بارداری می‌تواند منجر به مرگ مادر شود بنابراین درمان چاقی در پیشگیری از فشار خون اهمیت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین افرادی که گرفتار بیماری چاقی هستند از اختلالات خواب و آپنه خواب نیز رنج می‌برند که این موضوع در بارداری تشدید می‌شود و می‌تواند عوارضی را برای مادر باردار و جنین به همراه داشته باشد.

پورانصاری با بیان اینکه زنان باردار در معرض ابتلا به زایمان‌های زودرس ثانویه و خودبه‌خودی هستند، خاطرنشان کرد: این وضعیت در زنان باردار چاق احتمال بیشتری دارد و به نوعی برای زنان باردار و جنین آنها دردسرساز است.

مسئول پنل چاقی سومین کنگره بین‌لمللی چالش‌های بالینی در مامایی زنان و نازایی اضافه کرد: جنین‌های مادران چاق می‌توانند دچار اختلال رشد مانند وزن بالای موقع تولد باشند که این می‌تواند پس از تولد باعث چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی در آینده شود.

وی تاکید کرد: زنان چاقی که قصد بارداری دارند باید حتماً قبل از بارداری از مشاوره‌های لازم بهره‌مند شوند و وزن آنها بسته به سن و میزان چاقی‌شان بر اساس BMI یا توده بدنی اصلاح شود‌ که این اصلاح در برخی از افراد تنها با رژیم غذایی یا ورزش و در برخی از افراد در صورتی که چاقی آنها از نوع مرضی باشد با عمل جراحی چاقی درمان و کنترل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید