مخالفت‌ها با باز شدن فضای اجتماعی در عربستان

    کد خبر :681714

اصلاحات اجتماعی در عربستان سعودی و باز شدن فضای این کشور با مخالفت های داخلی روبه رو است.

به گزارش عصرایران، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در عربستان، تصویری از تغییرات و اصلاحات اجتماعی در این کشور منتشر کرده و گفته است باز شدن فضای اجتماعی در سعودی به سرعت روی داده و همزمان مخالفت های داخلی را برانگیخته است.

متن کامل گزارش خبرگزاری فرانسه اینگونه است:

در مرکز ریاض (پایتخت)، ” ابراهیم” شهروند سعودی بازشدن فضای اجتماعی را در این کشور “سریع” توصیف می کند و مخالف آن است.

او به جشن ها و اختلاط بی سابقه میان دختران و پسران در چند ماه اخیر اعتراض دارد.

همزمان، بخش های زیادی از شهروندان عربستان سعودی موافق بازشدن فضای اجتماعی این کشور هستند.

 

دختران سعودی در کنسرت روباز موسیقی در نزدیکی ریاض – جمعه 20 دسامبر 2019

سیاست باز شدن فضای اجتماعی عربستان سعودی به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان (ولیعهد) که از سال 2017 آغاز شد با استقبال گسترده در این کشور به ویژه از سوی جوانان روبه رو شد؛ روحانیون برجسته ای هم آن را تایید کردند اما باعث ناراحتی و خشم تعدادی از شهروندان محافظه کار شده است. برخی از آنها عصبانیت خود را پنهان نمی کنند.

“ابراهیم” یکی از این افراد مخالف اصلاحات و باز شدن فضای اجتماعی در این کشور است.

ابراهیم 55 ساله مدرس زبان عربی است و ترجیح داد تنها نام خود را به خبرگزاری فرانسه بگوید.

او گفت: “مراسم و جشن های مختلط و آسان گیری و تساهل در لباس زنان و اجازه دادن به آنها برای سیگارکشیدن علنی در کشور حرمین، مجاز نیست”.

عربستان سعودی به دلیل وجود مسجد الحرام در شهر مکه و مسجدالنبی در شهر مدینه به “کشور حرمین” معروف است.

این مرد قدبلند و پدر 5 فرزند در حالی که از مسجدی در مرکز ریاض خارج می شود ادامه داد: ” این وضعیت قبلا بود اما پنهان بود اما الان علنی شده است”.

دولت عربستان سعودی تغییرات اجتماعی بزرگ و اصلاحات اقتصادی را اجرا کرده است.

در نتیجه این اصلاحات و تغییرات، به زنان اجازه رانندگی خودرو و ورود به استادیوم ها داده شد. سالن های سینما بازگشایی و اجازه برگزاری جشن ها و کنسرت های موسیقی داده شده است.

همچنین اجازه داده شد فروشگاه ها و مغازه ها به هنگام اذان، باز باشند و کار کنند.

 دختران سعودی در کنسرت روباز موسیقی در نزدیکی ریاض – جمعه 20 دسامبر 2019

به نظر می‌رسد به صورت چراغ خاموش، ممنوعیت اختلاط بین زنان و مردان در مکان های عمومی به پایان رسیده است.

حالا دیگر می توان زنان و مردان را در کنار یکدیگر در رستوران ها و مکان های عمومی دید. این تغییرات البته به صورت طبیعی بدون اعلام قبلی یا جار وجنجال همراه نشد.

پلیس مذهبی یا همان” هیات های امربه معروف و نهی از منکر” محدود شده اند. استقرار نیروهای هیات های امر به معروف در مکان های عمومی و خیابان ها کمتر شده و در برخی جاها به صفر رسیده. این به برخی از زنان اجازه داده بدون عبا (چادر عربی) یا حجاب سر و پوشاندن موی سر، در خیابان ها باشند.

مرد ریشو با تکان دادن سرش به نشانه تاسف و خشم به عبور دو دختر جوان واکنش نشان می‌داد. این دو دختر با اینکه عبا پوشیده اند اما شوار جین تنگ شان مشخص است.

این مرد می گوید: با آزادی مشکلی ندارم اما با آزادی بدون ضوابط و چارچوب مشکل دارم. تغییرات، سریع اتفاق می افتند.

وی افزود: از علمای دین، درباره این اتفاقات، سوال کردم وآنها گفتند باید از الله و رسولش واولی الامر پیروی کنیم.

بیش از 5 شهروند سعودی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته اند که با تغییرات اجتماعی و باز شدن سریع فضای جامعه مخالف اند زیرا با ارزش هایی که در آنها بزرگ شده‌ایم در تعارض است.

“عبدالرحمن” کارمند جوان هم این نظر را دارد: “مانع دینی وجود ندارد. جشن ها و مراسم های مختلط به معنی زیرپاگذاشتن ارزش ها و عادات ها در عربستان سعودی است”.

اما جوان 26 ساله با این اصلاحات و تغییرات اجتماعی موافق است و می گوید: سرکوب جوانان برای دهه ها باعث شد وقتی فضا باز شود برخی حوادث روی دهد.

یک مقام دولتی که خواست نامش اعلام نشود هم گفت که اصلاحات اخیر مورد نیاز سعودی هاست تا احساس کنند زندگی طبیعی است.

دولت عربستان سعودی همزمان با اجرای اصلاحات اجتماعی با اتهامات شدیدی از سوی مخالفان و منتقدان روبه رو است.

ریاض در اواخر سال گذشته میلادی میزبان جشنواره “میدان بیست” بود؛ بزرگترین مراسم و جشن. این در حالی است که عربستان سعودی به عنوان کشوری تندرو و محافظه کار و سخت گیر در اجرای قوانین اسلامی شناخته می شود.

در جشنواره “وودستوک” در عربستان سعودی، صدای موسیقی جشن برای ساعت های طولانی در سه روز در همه جای محل این مراسم شنیده می شد. محلی که به صورت اختصاصی برای این جشنواره در صحرای نزدیک ریاض ساخته شد.

 دختران سعودی در مقابل نقاشی دیواری از ملک سلمان پادشاه سعودی در ریاض – 5 دسامبر 2019

در این جشن زنان بدون عبا و پوشاندن موی سر به همراه مردان در فضای آزاد، بالا و پایین پریدند و رقصیدند.
همچنین کنسرت های موسیقی با حضور خواننده هایی از کشورهای عربی و غربی در چند شهر عربستان سعودی برگزار شد. این جشن ها شاهد حضور مختلط و بی سابقه حضار بود.

یک کارمند دولت که ترجیح داد اسمش را اعلام نکند گفت: با حضور فرزندانم در این جشن ها و مراسم ها مخالفم. از من درخواست کردند اما من رد کردم.

وی که پدر 4 نوجوان از جمله دو دختر است در حالی که قهوه عربی اش را در رستورانی در خارج از ریاض می نوشید گفت: مشکل در تغییر نیست. مشکل آنجاست که این تغییرات به صورت تدریجی روی نمی دهند. تغییرات به صورت ناگهانی و سریع اتفاق افتادند.

در میان جوانان هم هستند افرادی که تغییرات را بدون زمنیه سازی می دانند.

خانم ” منار السلطان” دانشجوی 21 ساله که عبای سیاهی [لباس زنانه شبیه چادر عربی] را هنگام حضور در شهر بازی ریاض پوشیده بود گفت: باز شدن فضا به صورت آزار دهنده، شوکه کننده و بدون مقدمات صورت گرفت. در یک چشم به هم زدن، از حداکثر راست به حداکثر چپ منتقل شدیم.

رسانه های داخلی عربستان سعودی نیز می گویند که در چند ماه اخیر گزارش هایی درباره به آتش کشیدن خودرو زنان در چند شهر این کشور منتشر شده است. برخی مردان با آتش زدن خودروی زنان به اجازه رانندگی آنها اعتراض کرده اند.

برخی فعالان در عربستان سعودی هم گفته اند که روحانی معترضی به نام “عمر المقبل” به دلیل انتقاد از سازمان تفریحات این کشور به سبب آنچه او ” حذف هویت اصیل جامعه سعودی” توصیف کرده، بازداشت شده است.

کنسرت های موسیقی و جشنواره های تفریحی توسط سازمان تفریحات عربستان سعودی برگزار می شود.

عربستان سعودی به دنبال جذب 100 میلیون گردشگر در سال های آینده است. این بخشی از طرح چشم انداز 2030 این کشور است. هدف از این طرح افزایش درآمدهای غیرنفتی عربستان سعودی است.

برخی ها در عربستان سعودی نگران هستند برای جلب رضایت بیشتر گردشگران، فضای این کشور را بازتر کنند.

مقامات عربستان سعودی در ماه گذشته اعلام کردند بیش از 200 نفر از جمله دهها زن بازداشت و علیه آنها حکم مجازات صادر شده است. این اتفاق در ریاض و به دنبال پوشیدن لباس های نامناسب و انجام رفتارهای که به حیا خدشه وارد می کند صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می گوید این اقدام برای اطمینان بخشی به محافظه کاران صورت می گیرد.

یک دیپلمات خارجی که بیش از 6 سال است در ریاض زندگی می‌کند می گوید: تغییرات بزرگی روی داده است اما تغییرات غیرریشه ای و بسیار حساس هستند. خیلی از مردم، از این اصلاحات اجتماعی حمایت می کنند و بسیاری هم مخالف هستند. اگر برخوردی میان آنها روی دهد معضل بزرگی روی خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید