برنده جایزه کتاب سال «کاستا» مشخص شد

    کد خبر :679959

«‌جک ‌فِروِدِر»‌ موفق شد جایزه کتاب سال «کاستا» را برای نگارش کتاب بیوگرافی «داوطلب»‌ به خود اختصاص دهد.

«‌جک ‌فِروِدِر» که یک خبرنگار جنگ سابق بریتانیایی است، برای نگارش بیوگرافی «‌داوطلب»‌ برنده جایزه کتاب سال «کاستا» ۲۰۱۹ شد.

«‌فِروِدِر» در کتاب‌ «‌داوطلب» بیوگرافی سرباز مقاومتی لهستانی را روایت می‌کند که به طور داوطلبانه وارد اردوگاه «آشویتس» می‌شود تا حقایق وحشت‌آور آن را افشا کند.

«سیان ویلیامز» ـ رییس هیات داوران جوایز ادبی «کاستا» ـ کتاب بیوگرافی «داوطلب» که درباره سربازی به نام «ویتولد پیلکی» است را به عنوان «اثری که باید مطالعه شود» توصیف کرد.

«‌فِروِدِر» این جایزه را به دو فرزند «پلیکی» که در دوران کودکی خبر اعدام پدرشان را به عنوان «‌دشمن دولت کمونیستی» شنیده بودند، اهدا کرد.

 

رییس هیات داوران جایزه ادبی «کاستا» ضمن تحسین نحوه گزارش «‌فِروِدِر» بیان کرد: «او برای نگارش این کتاب از منابع مختلفی استفاده کرده و هزاران منابع اولیه را برای تحقیق درباره زندگی «پیلکی» ترجمه کرده است.»

او افزود: «این داستانی است که هیچ یک از ما پیش‌تر آن را نشنیده‌ایم و این اثر شایستگی آن را دارد تا شنیده شود. این کتاب اثری حیرت‌آور است.»‌

 

«ویلیامز» ‌معتقد است داستانی که در کتاب «داوطلب» ‌به نگارش درآمده است، بخش روایت‌نشده‌ای از تاریخچه اردوگاه «آشویتس» محسوب می‌شود.

کتاب سال «کاستا» از میان برندگان پنج شاخه این جوایز یعنی بهترین رمان، نخستین رمان،‌ بیوگرافی، شعر و کتاب کودک انتخاب می‌شود.

«سارا کالینز» برای نگارش «اعترافات فرانی لانگتون» برنده جایزه بهترین رمان اول، «جاناتان کو»‌ برای نگارش «انگلستان میانه» برنده جایزه بهترین رمان،‌«مری جین چان» برای مجموعه شعر «فلش» برنده بهترین شعر و «‌جاسبیندر بیلان» برای نگارش «‌آشا و روح پرنده» برنده بهترین کتاب کودک با «‌فِروِدِر» برای کسب جایزه کتاب سال کاستا، به رقابت پرداختند.

 

به گزارش ایسنا ،سال گذشته، «دختر مناسب» نوشته «بارت اوان هس» که در بخش زندگی‌نامه جوایز کاستا موفق به کسب جایزه شده بود در نهایت «جایزه کتاب سال کاستا» را نیز از آن خود کرد.

جایزه «کاستا» یکی از معتبرترین و مشهورترین جایزه‌های ادبی در انگلیس است که کتاب‌ها و نویسندگان مطرح در انگلیس و ایرلند براساس آن شناخته می‌شوند. این جایزه از سال ۱۹۷۱ کار خود را با عنوان جایزه ادبی «وایت برد» آغاز کرد و سپس در سال ۲۰۰۶ به جایزه کتاب «کاستا» تغییر نام داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید