تولیدی‌ها تسهیلات اعتباری می‌گیرند

    کد خبر :679602

درست بعد از اینکه رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گوی ویژه خبری، از راه اندازی طرح ملی “گام” برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خبر داد گوش تعداد زیادی از متقاضیان تسهیلات تیز شد. اما این طرح با نام اختصاری خود تا حدودی مخاطبان را به فکر فرو برد و شاید هم در میانه راه منجر به سردرگمی آن ها شد.

ابتدا گفتنی است؛ هدف از اجرای این طرح افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی بوده و کلمه گام نشات گرفته از (گواهی اعتبار مولد) است. یعنی این که واحدهای تولید اعم از کوچک و بزرگ با برنامه ریزی از پیش تعیین شده فاکتور خرید مواد اولیه خود را به بانک های عامل برده و از بانک درخواست انتظار گواهی اعتبار مولد می کنند تا برای هر چه سریع تر فراهم کردن مواد اولیه، این اوراق را به فروشنده بدهند.

اوراقی که سررسید داشته و فروشنده در زمان مشخص می تواند مبلغ را دریافت کند؛ راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که این اوراق در بازار سرمایه قابلیت تنزیل (ارزش گذاری) را هم دارد.

به گزارش جوان،آن طور که همتی تاکید کرده است، منابع اولیه گواهی اعتبار مولد، ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از طریق بانک‌های عامل محقق خواهد شد. به نوعی طرح گام، سازوکاری ایجاد می‌کند که واحدهای تولیدی به جای اخذ تسهیلات از بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش، بر ضمانت و اعتبار بانک‌ها تکیه و با استفاده از اوراق گام منتشر شده از سوی بانک‌ها، نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند.

نمودار فوق، نشان می دهد تقریبا حاکمیت بنگاه های اقتصادی کشور، در دستان صنعتگران است و نکته جالب تر مشکل دار ترین قشر از تولیدکنندگان نیز همین اقشار هستند در نتیجه به احتمال قوی رده صنعتی کشور در اولویت اختصاص این گواهی خواهند بود.

وضعیت بنگاه های هدف “گام” چگونه است؟

آخرین آمارها نشان می دهد که شرایط واحد‌های به بهره‌برداری رسیده (فعال و غیرفعال) مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تا پایان خرداد سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، تعداد واحد‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده مستقر در این شهرک‌ها به بیش از۴۳ هزار واحد صنعتی رسیده است.

مطابق با بررسی‌ها از این تعداد ۳۳ هزار و ۸۹۴ واحد صنعتی (۵/ ۷۷ درصد) با اشتغال حدود ۷۱۰ هزار نفر فعال و تعداد ۹ هزار و ۸۵۰ واحد (۵/ ۲۲ درصد) با اشتغال حدود ۱۸۰ هزار نفر غیرفعال هستند. همچنین ۷۸ هزار و ۷۵۵ قرارداد حق بهره‌برداری، در مدت زمان مورد بررسی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منعقد شده است. داده‌های آماری نشان می‌دهد طی چهارماه منتهی به تیر امسال، ۱۹۸ واحد صنعتی مجددا راه‌اندازی شده‌اند و تا پایان سال هم قرار است حدود ۱۳۵۰ واحد صنعتی کوچک داخل شهرک‌های صنعتی مجددا به چرخه تولید بازگردند.

تولیدکنندگان از دریافت وام واهمه دارند!

رسول شریفی، به جذابیت طرح گام (گواهی اعتبار مولد) اشاره کرده و گفت: واحدهای صنعتی زیادی در کشور هستند که تنها به دلیل فقدان تضامین و نقدینگی، غیرفعال و یا نیمه فعال شده اند. به سمت تسهیلات نمی روند و چرا که از دریافت وام واهمه دارند.

وی افزود: اخذ تضامین سنگین و بازپرداحت های تقریبا ناعادلانه، اجازه ورود این افراد به سیستم بانکی کشور سخت کرده است. حال اما بانک مرکزی با شرایط ویژه ای قصد دارد هر چند دیر اما نهایت شدنی به رونق تولید کمک کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که منابع اولیه طرح ” گام” که 50 هزار میلیارد تومان از کجا تامین خواهد شد؟ بیان کرد: قطعا آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد بانک ها در همکاری بانک مرکزی منابع مالی را در اختیار قرار می دهند تا با این موضوع تضامین، مانع بروز اَبَر تورم در جامعه شوند.

وی تاکید کرد: البته بانک مرکزی این بین باید مراقب ایجاد رانت در سیستم بانکی باشد هر چند سیستمی که برای ارائه این روند تعبیه شده امکان ایجاد فساد و رانت را می کاهد.

سالهاست تولیدکنندگان چشم انتظار طرحی همچون ” گام” هستند

 

شهاب جوانمردی عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره اجرای طرح گواهی اعتبار مولد “گام” گفت: اجرای این طرح، سال‌های زیادی است که تقاضای بازار بوده چرا که اجرایی شدن آن می‌تواند به تولید کمک کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به اینکه اجرای این طرح می‌تواند به دو موضوع کمک کند افزود: یکی از آنها، آن است که اجرای آن می‌تواند سیستمی را بوجود اورد که اتصال قوانین و نرم افزار و نظام بانکی را منجر می‌شود. دوم آنکه امکان انتقال و تنظیم بازار را مهیا می‌کند که البته این ۲ امر امکان پذیر است.

جوانمردی با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند به تولید کمک کند تصریح کرد: این طرح می‌تواند به بنگاه‌های اقتصادی، سنگ آهن کمک رسان باشد، باتوجه به آنکه مبادله مالی به سختی انجام می‌شود این طرح می‌تواند کار را به سهولت انجام دهد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرد که طرح اعتبار مولد گام می‌تواند برای بنگاه‌ها و تجار کمک رسان باشد که الیته امیدواریم زودتر این طرح اجرایی شود.

ابهامات طرح اجرایی “گام” در تامین مواد اولیه

 

نکته قابل توجه و تامل در این طرح اینجاست، بیشتر بنگاه های تولیدی کشور نیازمند مواد اولیه وارداتی در کشور هستند که البته مواد اولیه داخلی آن ها در داخل موجود است. این روند حمایتی آیا مقرر به حمایت در داخل و مواد اولیه تولید داخل است؟ بانک مرکزی در بیان عرضه اوراق گواهی به تولید کنندگان ابتدا چه تعداد از کدام صنف را مد نظر خود قرار داده است؟ با توجه به اینکه ابتدای امر این نهاد مهم پولی کشور بزرگترین هدف خود را کنترل نقدینگی در کشور و همچنین سهولت در تهیه مواد اولیه در جهت افزایش محصولات داخلی قرار داده است، با شفافیت این طرح می تواند عمده ترین ابهامات را نیز برطرف کند.

گفته شده است که طرح گواهی اعتبار مولد”گام” در دهه فجر امسال رونمایی شده و قرار است تا به بیش از هزاران واحد صنعتی اعتبار لازم برای تهیه مواد اولیه را به همراهی بانک ها ارائه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید