خروج از NPT؛درصورت بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت

    کد خبر :679027

علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با جوان، درباره احتمال خروج ایران از NPT ، گفت: آغاز شدن بحث مکانیسم ماشه مقدمه‌ای برای ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بود، در همین راستا ناچار به انجام واکنش شدیم. جوزف بورل فرصتی برای ایران در نظر گرفت که در مورد گام‌های کاهش تعهدات خود صرف نظر کنیم. در واقع اتحادیه اروپا علی رغم فشار‌هایی که آمریکا به آن وارد می‌کند، تلاش دارد تهران را در چارچوب NPT و مقررات آژانس نگهدارد.

او با اشاره به سیاست های پاریس در قبال برجام افزود: مکرون درباره اینکه چرا اصرار به ماندن در برجام دارد، گفت که این موضوع تنها راه نظارت اروپا بر عمکرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، بنابراین اگر اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای بیرون برود، نگران این است که نتواند نظارتی بر فعالیت هسته‌ای ایران داشته باشد، بنابراین تمام تلاش اروپا بر خلاف آمریکا باقی ماندن کانال ارتباطی با ایران در چارچوب آژانس است.

بیگدلی اضافه کرد: اتحادیه اروپا به خاطر تهدید‌ها و تحریم‌های آمریکا تا به حال نتوانسته اقدامی انجام دهد که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد و در همین راستا هم مقامات کشورمان گفته اند اتحادیه اروپا باید از ما نفت بخرند و موانع نقل وانتقالات بانکی را نیز بردارد، اما اروپا نتوانست تا به حال کاری کند، بنابراین این حق تهران بود که در مقابل ناتوانی و بدعهدی اروپایی ها دست به کاهش تعهداتش بزند به علاوه در راستای بردن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت هم ازNPT خارج شود.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: وزیر خارجه کشورمان گفت که اگر اتحادیه اروپا از برجام بیرون برود و پرونده ما را به شورای امنیت بفرستد ایران هم از NPT خارج خواهد شد، اما خروج از این معاهده هم خطرناک است و امکان همه جور اتفاق وجود دارد، بنابراین نباید اجازه دهیم که به این مرحله برسد و شاید خروج از NPT خیلی هم منطقی نباشد و راه ضرر آن مسدود نشود.

او افزود: با این اوصاف می توانذ گفت که ایران اکنون در بمبستی قرار گرفته که اگر به ماندن در NPT ادامه دهد، اروپا پرونده ما را به شورای امنیت می برد و اگر خارج شود هم مشکلات خودش را دارد، بنابراین در فرصت باقی مانده ایران باید دست به اقدامی بزند چراکه باقی ماندن در این نقطه برای ما مشکل آفرین خواهد بود.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی پیرامون احتمال خروج ایران از پیمان NPT گفت که آنچه ظریف در مجلس بیان کردند بخشی از مفاد نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به سران ۱+۴ در اردیبهشت امسال درباره اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام بود که در آن خطاب به آنان تصریح شده در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. افخمی گفت:

    یعنی نابغه ای مثل شما معتقد است که ما علی رغم عضویت در NPT و قبول پروتکل الحاقی ننگین که تنها کشوری هستیم که به این حد تحت کنترل میباشد کماکان تحریم بوده وفقط قورت بدهیم؟ عجب کارشناسی،قباحت داره آقا،قباحت

دیدگاهتان را بنویسید