یک‌میلیون و۲۰۰هزار مترمربع از حریم ژئوپارک قشم تخریب می‌شود

    کد خبر :678822

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از تخریب یک‌میلیون و ۲۰۰هزار مترمربع از زمین‌های حریم این ژئوپارک خبر داد و گفت: این تخریب بازرسان یونسکو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مسئولان سازمان شیلات اعلام کرده‌اند از دو ارگان برای فعالیت‌هایی که در ژئوپارک انجام می‌شود، مجوز گرفته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که از سازمان منطقه آزاد قشم هیچ مجوزی گرفته نشده و حتی اگر ارگانی هم به آنها مجوز داده باشد، تخلف محرز است چون این اقدامات در حریم ژئوپارک و حریم میراث طبیعی و ملی غار نمکدان انجام شده است. بنابراین یا استعلام گرفته نشده یا اگر هم مجوزی به آنها داده شده، خلاف قانون بوده است.

 

مدیر ژئوپارک جهانی قشم و معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: منطقه آزاد قشم چند ماه است از راه‌های قانونی و رسمی، اخطارهای لازم را از طریق سیستم قضائی داده است. البته آن‌زمان هنوز تخریب‌ها آغاز نشده بود ولی اکنون این‌تخریب در حال انجام است. چشم‌انداز میراث طبیعی و اصالت آثار ثبت شده با ایجاد حوضچه بزرگ پرورش میگو، برداشت خاک زمین و تلنبار شدن آن در اطراف حوضچه پرورش میگو از بین می‌رود. همچنین شاهد تغییر شکل گسترده این اثر ثبت جهانی خواهیم بود.

 

به گزارش مهر ،امری کاظمی در پایان گفت:‌ منافع ملی بسیار بااهمیت‌تر از منافع اشخاص است. نمی‌توان به صرف فعالیت‌های یک سرمایه‌گذار، ژئوپارک جهانی قشم را از فهرست جهانی خارج کرد. اکنون فعالیتی که برای پرورش میگو در حریم ژئوپارک انجام می‌شود، وسعتی در حدود ۱۲۰۰ هکتار برابر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از زمین‌های حریم ژئوپارک را تخریب خواهد کرد درحالی‌که در چند ماه آینده بازرسان سازمان جهانی ژئوپارک‌های یونسکو برای بازدید از ژئوپارک قشم به ایران خواهند آمد و گزارشی را به یونسکو ارسال خواهند کرد که در صورت وجود چنین تخریبی، ژئوپارک قشم در خطر خروج قرار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید