جدیدترین اخبار
3 بهمن 1398 ساعت 09:12 اقتصادی کد خبر :677448

لافیت X-Road؛ اولین سوپراسپرت آف‌رود جهان رونمایی شد

لافیت G-Tec X-Road نخستین خودروی استاندارد جاده‌ای دنیا محسوب می‌شود که بدنه‌ای ۲نفره و مشابه خودروهای سوپراسپرت دارد؛ اما برای رانندگی در مسیرهای سخت خارج جاده طراحی شده است.

بسیاری از مدل‌های اسپرت دنیا با سیستم دو دیفرانسیل تولید می‌شوند؛ اما مناسب طبیعت‌گردی و تردد در مسیرهای آف‌رود نیستند. خودروهای شاسی‌بلند با ارتفاع بدنه‌ی زیاد و تجهیزات سفارشی هم، عموما پرسرعت و پرشتاب محسوب نمی‌شوند؛ ضمن اینکه طراحی مکعبی و استقامتی را به نمای اسپرت و جوان‌پسند ترجیح می‌دهند. این شرایط، فرصت مناسبی در اختیار مهندسان شرکت تازه‌تاسیس لافیت گذاشته است تا محصولی با ترکیب قابلیت‌های خودروی اسپرت و شاسی‌بلندهای آف‌رود بسازند.

 

شاید بتوان لامبورگینی اوروس یا مرسدس AMG GLE63 را شاسی‌بلندهای پرشتاب مناسب رانندگی در مسیرهای خارج از جاده دانست که صدها اسب بخار قدرت را همراه چرخ‌های بزرگ و تجهیزات آف‌رود ارائه می‌دهند؛ اما مسلما نمی‌توانند به خوبی لافیت G-Tec در مسیرهای گل‌آلود حرکت کنند. این محصول، اصلا یک شاسی‌بلند با سقف مرتفع نسبت به سطح زمین محسوب نمی‌شود. لافیت G-Tec خودرویی کوچک با پیشرانه‌ی قدرتمند خواهد بود که تا حد امکان، سبک‌وزن و آیرودینامیک طراحی شده است.

 

لافیت G-Tec فاقد سیستم دو دیفرانسیل و بسیاری از امکانات رفاهی مثل نمایشگر روی داشبورد است. این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی، فقط به صورت دیفرانسیل عقب تولید خواهد شد تا مشابه یک محصول اسپرت سنتی عمل کند. سیستم تعلیق لافیت G-Tec به گونه‌ای طراحی شده است که اختلاف ارتفاع ۴۲ سانتیمتر بین چرخ‌های یک محور را بدون تغییر محسوس در تعادل بدنه ممکن کند. نمای کلی این محصول، ترکیبی از یک سوپراسپرت کوچک با خودروهای مخصوص رالی و سبک بدنه‌ی باگی (Buggy) است.

 

آمار قدرت و گشتاور پیشرانه برای خودروهای اسپرت، اهمیت زیادی دارد و کلاس کاری آن‌ها را تعریف می‌کند. طراحان لافیت نیز برای حضور G-Tec در کلاس سوپراسپرت‌ها، سراغ پیشرانه‌ی V۸ جنرال موتورز با نام LS۳ رفته‌اند تا نهایت قدرت ۷۲۰ اسب بخار فراهم شود. البته راننده می‌تواند با هدف بهبود کنترل خودرو در مسیرهای مختلف، قدرت پیشرانه را تا ۴۲۰ اسب بخار کاهش دهد. این خودرو مجهز به جعبه‌دنده خودکار با قابلیت تعویض پشت فرمان است. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت G-Tec هنوز مشخص نیست اما نهایت سرعت آن به ۲۳۰ کیلومتربرساعت محدود خواهد بود.

 

شرکت خودروسازی لافیت در سال ۲۰۱۷ توسط برونو لافیت و همسرش تاسیس شد. برونو لافیت سابقه‌ی ۱۰ ساله در رانندگی مسابقات رالی و فرمول ۳ دارد. البته ژاک لافیت، پدر برونو نیز با سابقه‌ی ۹ دوره حضور در رقابت لمان ۲۴ ساعته و ۱۳ سال رانندگی فرمول یک، در تاریخ موتوراسپرت دارای سابقه است. شاسی تنها محصول تجاری و جاده‌ای لافیت توسط برند G-Tec ساخته می‌شود.

خانواده لافیت فرانسوی هستند؛ اما دفتر اصلی و کارگاه مونتاژ محصولات شرکت در لس‌آنجلس قرار دارد. برونو لافیت طی همکاری با یک شرکت اماراتی در سال ۲۰۱۵، خودرویی با نام سند ریسر (Sand Racer) طراحی کرد. با کاهش فعالیت شرکت زاروق در امارات متحده عربی، حالا برونو لافیت برند و مجموعه‌ی اختصاصی خود را به امریکا منتقل کرده است و نخستین محصول را با نام G-Tec X-Road پیش‌فروش می‌کند.

 

برنامه‌ی تولید لافیت برای محصول خود، محدود به ۳۰ دستگاه با آستانه قیمت ۴۶۵ هزار دلار خواهد بود. عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی X-Road اواخر سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. این خودرو قرار است در آینده با پیشرانه‌ی تمام‌برقی نیز تولید ‌شود و حدود ۵۴۵ هزار دلار قیمت داشته باشد.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • لغو شب محمدعلی نجفی به دلیل ملاحظات بهداشتی
  • از تعویق نمایش مرزبان تا معرفی بازیگران «فردریک»
  • داستان‌های داغ کودکانه سروش در بازار نشر
  • شهرام ناظری به عیادت محمدرضا شجریان رفت
  • فروش ماسک ممنوع می‌شود
  • صادقی: ویروس کرونا را جدی بگیرید
  • ابلاغ شیوه نامه استفاده از متروها با رویکرد جلوگیری از شیوع کرونا
  • جزییات تازه ترین آلبوم وحید تاج اعلام شد
  • محسن هاشمی: تست کرونا می‌دهم
  • واکنش گمرک به خبر بسته شدن مرز ایران و ترکیه
  • پای احمدی‌نژادی‌ها به مجلس یازدهم باز شد
  • پاسخ رئیس پدافند غیرعامل به احتمال قرنطینه قم
  • علت نابسامانی قیمت خودرو از زبان معاون دادستان کل کشور
  • وزیر امور خارجه هلند با ظریف دیدار کرد
  • آیا کرونا توسط “افرادی بدون علائم” نیز منتقل می‌شود؟
  • با لیست‌ سیاه چه کنیم؟
  • ورود شاخص بورس به کانال ۴۸۱ هزار واحد
  • اولین نتایج رسمی از انتخابات تهران
  • کرونا در ایران؛ افزایش تلفات و تعداد مبتلایان به کرونا در ایران
  • واکنش تند کانادا به امتناع ایران از تحویل جعبه سیاه
  • احتمال ضرر ‌ده‌ها میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی به خاطر ویروس کرونا
  • سناتور مورفی: سیاست فاجعه بار ترامپ، سبب تقویت نفوذ ایران در لبنان شده است
  • کدام اعضای شورای شهر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟
  • احتمال جدی تعطیلی ۳ نمایشگاه کتاب استانی به دستور وزارت بهداشت
  • انعقاد قرارداد تولید 5 هزار تن ریل بین ذوب‌آهن و قرارگاه خاتم برای خط آهن چابهار
  • همخوانی «مرغ سحر» پشت در بیمارستان جم (فیلم)
  • پیش فروش 6 محصول ایران خودرو در 4 اسفند 98 (جزئیات و جدول)
  • تعداد «ضربه مغزی‌های» آمریکا در عین‌الاسد باز هم بیشتر شد
  • نگرانی ترکیه‌ای‌ها از نوروز: مرزهای ایران را ببندید
  • علی ربیعی: عده‌ای دولت را به «کرونا هراسی» متهم کردند که در این باره بعدا سخن خواهم گفت
  • Ad