آمادگی ایران برای انتقال تجربیات جهت بازسازی مدارس سوریه

    کد خبر :677279

وزیر آموزش و پرورش در سفر به جمهوری سوریه با نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

محسن حاجی میرزایی از ابراز همدردی ملت سوریه در شهادت سردار سلیمانی و حضور نخست وزیر سوریه در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی تشکر کرد.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به تجربیات جمهوری اسلامی ایران در بازسازی و نوسازی مدارس که در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران و بر اثر حوادث گوناگون از جمله سیل و زلزله های متعدد اتفاق افتاده است، اظهار کرد: تاکید آموزش و پرورش بر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و داشتن حداقل یک مهارت برای دانش آموزان است لذا هر دانش آموزی که از مدارس ایران فارغ التحصیل می‌شود باید یک مهارت آموخته باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمادگی انتقال تجربیات خود در زمینه بازسازی و نوسازی مدارس سوریه که بر اثر جنگ داخلی این کشور خراب شده‌اند را دارد.

 

در ادامه این دیدار عماد خمیس، نخست وزیر سوریه با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم سوریه اظهار کرد: ما و برداران ایرانی به صورت یک ملت واحد در برابر توطئه‌های دشمنان که علیه ملت‌های ما صورت می‌گیرد، قرار گرفته‌ایم. بنابر این خون‌های مشترکی که از دو ملت برای دفع این توطئه‌ها ریخته شده است، ملت واحد را منسجم‌تر کرده است و فداکاری‌های مشترک باعث پیروزی‌ها و افتخارات کشور سوریه در برابر توطئه‌های دشمنان شده است.

نخست وزیر سوریه افزود: خون شهید سلیمانی و همرزمانش باید ارج نهاده شود و خون همرزمان ما در این راه باعث پیروزی‌های بیشتر دو ملت می‌شود و مردم سوریه در همه سطوح از شهادت سردار سلیمانی متاثر شدند.

وی با تاکید بر ممتاز و برجسته بودن همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: چنین روابطی می‌تواند برای سایر کشورهای اسلامی به صورت الگویی برای تعامل و همکاری در آید.

 

نخست وزیر سوریه با تاکید بر اینکه دانش آموزان ما باید در برابر گروه‌های تکفیری مصون شوند، لذا مسئولیت تربیت نسل بر عهده نظام‌های تعلیم و تربیت است. همچنین ترویج فرهنگ مقاومت در فرزندمان از اولویت‌های نظام تعلیم و تربیت باید قرار گیرد.

وی افزود: تجربه ایران که در طول سال‌های گذشته در راه ایثار و شهادت و پاسداشت مکتب مقاومت که در جنگ تحمیلی کسب کرده است، موثر و مفید است و می‌تواند به جمهوری سوریه منتقل شود.

 

عماد خمیس با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی حرفه‌ای به دانش آموزان گفت: تربیت انسان توانمند و مقاوم در برابر تغییرات قابل تقدیر است و امیدوارم با امضای این یادداشت تفاهم مناسبات دو کشور به سطح مناسبی برسد و انتقال تجربیات در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش‌های فنی حرفه‌ای و تحصیلات پیش دانشگاهی که توسط وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کسب شده به جمهوری سوریه منتقل شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در ادامه سفر خود به کشور سوریه از مجتمع امام خمینی (ره) در دمشق بازدید کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش ضمن بازدید از کلاس‌های درس دانش آموزان، در جلسه شورای معلمان این مجتمع حضور پیدا کرد و معلمان به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و مشکلات مدارس خارج از کشور پرداختند.

 

در این دیدار وزیرآموزش‌وپرورش با قدردانی از تلاش و زحمات معلمان، اظهار کرد: مدرسه ظرفیت‌های بالایی دارد و باید تعداد بیشتری از ایرانیان و حتی افراد مقیم شهر دمشق را پوشش دهد.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد مدرسه بین‌المللی و انعطاف لازم برای جذب دانش آموزان بیشتر فراهم شود.

در ادامه این دیدار، معلمان این مجتمع بر مواردی همچون تأخیر در پرداخت فوق‌العاده شغل، حق مسکن و مشکلات زیرساختی مدرسه تأکید کردند.

در این بازدید رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وعده داد تا کلیه مسائل و مشکلات مدرسه را در اسرع وقت حل‌وفصل کنند و مسائل گرمایشی و سرمایشی مدرسه مرتفع شود.

 

به گزارش ایسنا، همچنین حاجی میرزایی در سفر دو روزه خود به سوریه به همراه وزیر آموزش جمهوری سوریه پروژه STEM را در شهر دمشق افتتاح کردند. این پروژه مربوط به دانش آموزان استعدادهای درخشان کشور سوریه است و هدف آن شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان در عرصه‌های مختلف است.

بر اساس این پروژه کتاب‌های درسی متحول می‌شوند و در آینده نزدیک کتاب‌های درسی جدید و نظام آموزشی سوریه بر اساس پروژه STEM طراحی خواهد شد.

پروژه STEM با همکاری کارشناسان و اندیشمندان وزارت آموزش سوریه، متخصصان وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلف این کشور صورت گرفته است و دانش آموزان برجسته حوزه‌های علوم ریاضی و هنرمندان سوریه در این پروژه فعال هستند.

 

هدف پروژه STEM، آموزش لذت‌بخش و مطلوب برای دانش آموزان است و این پروژه با بازی‌های ساده شروع می‌شود و گام‌به‌گام دانش آموزان را وارد مراحل دشوارتر می‌کند و قرار است تا جایزه‌ای سالانه به معلمان و دانش‌آموزان موفقی که اختراعی در قالب پروژه ارائه کنند، اهدا شود.

در این مراسم وزیر آموزش‌وپرورش ایران اعلام آمادگی کرد تا در اهدای جایزه به یک دانش‌آموز و معلم موفق سوری مشارکت کند.

حاجی میرزایی در این مراسم گفت: مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش آماده کردن افراد برای زیستن، همزیستی و مهارت ارتباط برقرار کردن با محیط و دیگران است.

وی افزود: ما باید دانش آموزان را آماده کنیم تا از حقوق خود دفاع کنند تا بر روی پای خود بایستند و عضوموثری در جامعه باشند لذا باید مدارس را زنده نگه‌داریم و دیوارهای بین جامعه و مدرسه را برداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید