سبقت ناگهانی دلار از طلا

    کد خبر :676048

طلای جهانی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشت، حدود ۳/ ۰ درصد افت کرد و در نهایت با قیمت ۱۵۵۷ دلاری به کار خود پایان داد. در حالی که اونس به سراشیبی کشیده شده بود؛ شاخص دلار آمریکا نزدیک به ۳/ ۰ درصد تقویت شد و توانست بر اونس طلا، یورو، پوند، ین و یوآن غلبه کند.

جهت روند کوتاه‌مدت طلا

در تازه‌ترین نظرسنجی این هفته کیتکو که از کارشناسان وال‌استریت و خرده‌فروشان مین‌استریت صورت گرفت، ۱۳ تحلیلگر وال‌استریت در نظرسنجی کیتکو شرکت کرده‌اند که ۱۰ نفر معادل ۷۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای داده‌اند. هیچ تحلیلگری معتقد به کاهش قیمت طلا در روز‌های آینده نبوده و ۳ نفر معادل ۲۳ درصد نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا تغییر چندانی نخواهد داشت.

در نظرسنجی آنلاین از سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت نیز ۸۲۰ نفر شرکت کردند که ۴۷۵ نفر معادل ۵۸ درصد اعلام کردند قیمت طلا افزایش خواهد یافت. ۲۰۸ نفر معادل ۲۵ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۱۳۷ نفر معادل ۱۷ درصد اعلام کردند قیمت طلا تغییر نمی‌کند. در نظرسنجی هفته گذشته هر دو گروه به افزایش قیمت طلا رای داده بودند، ولی هیچ گروهی به بالای ۵۰ درصد نرسیده بود. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت تا لحظه اعلام نتایج نظرسنجی به ۱۵۵۷ دلار رسید که نشانگر افت ۳/ ۰ درصدی در این هفته بود.

قیمت طلا در روز ۸ ژانویه در پی تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا به رکورد هفت ساله خود با قیمت ۱۶۱۳ دلاری رسید، ولی کاهش تنش‌ها موجب شد قیمت طلا بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده و تا ۱۵۳۶ دلار نیز افت کند.

 

شیوع خبر‌های سیاسی در بازار‌های جهانی

روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت‌تاثیر اخبار مختلفی قرار گرفته است. پس از تهدید کره شمالی به خروج کامل از مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای، مقامات آمریکایی از این کشور خواسته‌اند تا به مذاکرات بازگردد. از طرف دیگر احتمال دعوت رئیس‌جمهوری کره جنوبی از رهبر کره‌شمالی برای سفر به سئول، امیدواری‌ها به بازگشت آرامش به شبه جزیره کره را تقویت کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، دو شرکت کره‌ای را به اتهام ارسال نیروی کار از کره‌شمالی به کشور‌های خارجی تحریم کرده است.

در حوزه جنگ تجاری پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، نخست‌وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود که چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه‌های آمریکا بر کالا‌های وارداتی چین می‌کند.

علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای‌شمالی موسوم به «نفتا» را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری، رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر، اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله‌ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و تحریم پروژه نورد استریم ۲ توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش‌های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است. بروز نااطمینانی‌ها دراتمسفر سیاسی اقتصادی جهان می‌تواند عامل رشد فلز زرد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید