در پی استقرار سامانه های ضد موشکی و برگزاری مانور آژیر قرمز

عربستان برای مقابله با حملات موشکی آماده می شود؟

    کد خبر :675914

پس از استقرار سامانه ضدموشکی فرانسه در عربستان سعودی، اداره دفاع ملی این کشور اعلام کرد که از هفته جاری مانور‌های آژیر خطر را در «منطقه الشرقیه» برگزار خواهد کرد.

به نقل از خبرگزاری سعودی الیوم، اداره کل دفاع ملی عربستان اعلام کرد روز چهارشنبه هفته جاری مانور آژیر قرمز در شهر دمام عربستان برگزار خواهد شد. این گزارش می‌افزاید آژیر‌های قرمز رأس ساعت یک بعداز ظهر در شهر بندری دمام به صدا در خواهد آمد.

خبرگزاری الریاض عربستان نیز به نقل از اداره دفاع ملی این کشور اعلام کرد که در آینده و با هدف اطمینان از کارآیی و آمادگی سیستم‌های اخطار آژیر، مانور‌های مشابهی را در شهر‌ها و استان‌های «منطقه الشرقیه» عربستان انجام خواهد داد.

تلاش آمریکا و فرانسه برای تقویت سامانه‌های ضدموشکی عربستان

این اقدامات مقامات اداره دفاع ملی در حالی صورت می‌گیرد که چند روز قبل فرانسه اعلام کرد که این کشور یک سیستم راداری در ساحل شرقی عربستان سعودی مستقر کرده تا از زیرساخت‌های نفتی این کشور در برابر حملاتی همچون حملات پهبادی سپتامبر گذشته، حفاظت کند.

به گزارش فرانس ۲۴، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه گذشته در سخنرانی برای ارتش این کشور گفت که دولت فرانسه به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس، نیرو‌های ویژه «جگوار» در عربستان سعودی مستقر خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که تهدیدی متوجه این کشور و تأسیسات نفتی این کشور نخواهد بود.

مقامات فرانسوی از ارائه جزئیات بیشتر درباره این ماموریت و سامانه راداری خودداری کرده‌اند و تنها اعلام کردند که این سامانه راداری بخشی از مأموریت نیرو‌های ویژه «جگوار» خواهد بود که در سواحل شرقی عربستان مستقر خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد این اقدام فرانسه اقدامی از پیش تعیین شده نبود چرا که این تصمیم نه پس از حملات پهبادی به تأسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر بلکه پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های امریکا در عراق، اتخاذ شده است.

این در حالی بود که پیش از این و در اکتبر گذشته «پنتاگون» اعلام کرد که آمریکا بر شمار سربازانی که در عربستان دارد می‌افزاید. افزون بر این، از جمله دو سامانه پدافند موشکی پاتریوت و دو اسکادران (گردان هوایی) برای دفاع از این کشور به عربستان می‌فرستد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد اعزام این نظامیان و تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی با هدف تقویت توانمندی‌های دفاعی و کمک به احیاء قابلیت بازدارندگی این کشور در برابر تهاجم احتمالی ایران انجام می‌شود.

منطقه الشرقیه عربستان سعودی

منطقه الشرقیه و تأسیسات نفتی آرامکو

عمده این تدارکات و برنامه ریزی‌ها در منطقه الشرقیه تدارک دیده شده است که عمده‌ترین تأسیسات نفتی این کشور در آن قرار دارد. منطقه الشرقیه، بزرگترین منطقه در تقسیمات کشوری عربستان به شمار می‌رود که از مرز‌های جنوب کویت و در امتداد سواحل خلیج فارس تا مرز‌های کشور عمان و یمن کشیده شده است. بندر دمام مهمترین بندر عربستان در خلیج فارس و تأسیسات نفتی آرامکوی ظهران، در این منطقه قرار دارند.

آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است بر اساس داده‌هایی که این شرکت منتشر کرده، در سال ۲۰۱۸ میلادی روازنه حدود ۱۳ میلیون و ششصد هزار بشکه نفت تولید کرد که این میزان از تولید شرکت‌های نفتی بزرگی مانند «رویال داچ شل» و «بی‌پی» بریتانیا بالاتر بود. بر اساس همین گزارش درآمد حاصل از این میزان تولید حدود ۲۲۴ میلیارد دلار بوده است.

نقشه منابع نفت و گاز عربستان که عمدتا در منطقه الشرقیه قرار دارند

به گزارش بی بی سی حملات پهبادی به تأسیسات نفتی آرامکو در ظهران، روزانه حدود ۶ میلیون بشکه از تولید نفت این کشور کاسته بود که این رقم حدودا معادل ۵ درصد از کل نفت عرضه شده به بازار‌های جهان در روز است. به دنبال همین حملات موسسه اعتبارسنجی فیچ، رتبه اعتباری عربستان سعودی را کاهش داد که وزارت دارایی عربستان این تنزل رتبه را «مایوس کننده» توصیف کرد.

ناظران بر این باور هستند که عربستان سعودی به دنبال افزایش تنش میان ایران و آمریکا و به ویژه حملات موشکی ایران به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق به شدت نگران تأسیسات نفتی خود به ویژه آرامکو است. از این رو به نظر می‌رسد عربستان سعودی در حال برنامه ریزی برای تقویت سامانه‌های ضد موشکی خود و همچنین بالابردن آمادگی در مواجهه با حملات موشکی احتمالی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید