صادرات نفت ایران در بحبوحه فشار حداکثری

    کد خبر :675388

در تازه‌ترین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، برآوردی از میزان تولید کشورهای عضو این سازمان آمده است. گزارشی که با استفاده از آمار منابع ثانویه است و ممکن است دقیق نباشد. بویژه برای ایران که در تحریم‌ها به سر می‌برد و حجم صادرات نفت خام خود را بعد از اعمال تحریم‌های امریکا به اوپک گزارش نمی‌دهد.

اما با استناد به گزارش‌های منابع ثانویه که معمولاً برگرفته از آمار گمرکی و ردیابی تردد نفتکش‌هاست، ایران در سال 2019 میلادی روزانه به‌طور متوسط 2.357 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. با استناد به این گزارش، در ماه دسامبر 2019 یعنی آخرین ماه سال، تولید نفت خام ایران با 15 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه قبل به 2.092 میلیون بشکه در روز رسیده بود. بر مبنای این گزارش‌ها می‌توان میزان حداقل و حداکثر صادرات نفت خام قابل ردیابی ایران را حدود متوسط 700 هزار بشکه در روز عنوان کرد.

این موضوع نشان می‌دهد که هدف امریکا یعنی صفر کردن صادرات نفت خام ایران با وجود اعمال فشارهای مضاعف در سال 2019 شکست خورد. البته در گزارش اوپک، ایران پنجمین تولید‌کننده نفت خام سازمان است که بعد از کشورهای عربستان، عراق، امارات و کویت قرار می‌گیرد. ایران تا پیش از تحریم‌های امریکا سومین تولیدکننده نفت خام این سازمان بود. در داده نمای بالا میزان تولید نفت خام اوپک و 5 عضو مهم آن در سال 2019 آمده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در سال 2019 نیز 61.85 دلار در هر بشکه گزارش شده که نسبت به سال قبل از آن 6.12 دلار کاهش داشته است. البته این کاهش تنها متعلق به نفت ایران نبود.

 

ثبات نسبی قیمت نفت تا پنج سال

 

در همین حال یک نظرسنجی قابل استناد نشان می‌دهد که انتظارات بلندمدت درباره قیمت‌ نفت در حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه ثابت مانده است. جدیدترین نظرسنجی سالانه رویترز از متخصصان به این جمع‌بندی رسیده است.

این خبرگزاری گزارش می‌دهد که میانگین قیمت سالانه نفت تا پنج سال دیگر ۶۵ دلار است و از ۶۷ دلار در سال ۲۰۲۰ اندکی رشد کرده و به ۶۹ دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می‌کند. اکثر پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که میانگین قیمت هر بشکه نفت تا پنج سال آینده بین ۶۰ تا ۷۵ دلار می‌ماند و عده اندکی انتظار دارند که قیمت‌ها به پایین ۵۰ دلار یا بالای ۹۰ دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل عرضه فراوان از سوی صنعت نفت شیل امریکا و سایر منابع خارج از اوپک، قیمت‌های نفت برای مدت نامعلومی در محدوده فعلی باقی می‌ماند. این نتایج بر مبنای پرسشنامه‌هایی بوده که رویترز به بیش از ۹۰۰۰ نفر از متخصصان بازار ارسال کرده و ۹۵۰ پاسخ در فاصله هشتم تا یازدهم ژانویه دریافت کرده است.

به گزارش ایران جیب،پیش‌بینی‌های قیمت بسیار نزدیک به‌نظرسنجی سال گذشته و سال‌های پیش از آن بوده و در اکثر موارد میانگین قیمت یک یا دو دلار کمتر بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید