«باز هم سوالی دارید؟»؛ کتابی برای سوال‌های بی‌پایان کودکان

    کد خبر :675382

«باز هم سوالی دارید؟» اثری از «ماری لوئیز گِی» نویسنده و تصویرگر کانادایی برای پاسخ به سوال‌های بی‌پایان کودکان بالای هفت سال به بازار کتاب آمده است.

ماری لوئیز گِی (Marie-Louise Gay) در سال ۱۹۵۲ در کبک کانادا به دنیا آمد و از چهره‌های مطرح نویسندگی و تصویرگری کودک محسوب می‌شود. او در سایت خود نوشته که تا ۱۲ سالگی در بسیاری شهرهای کانادا زندگی کرد و همین سبک زندگی در کوچ، او را با زبان انگلیسی، مناظر خارق العاده و افق‌های جدید آشنا کرد؛ اما در همین حین بود که فهمید بهترین و وفادارترین دوستان، کتاب‌ها هستند.

 

این نویسنده که تصویرگر کتاب کودک؛ به‌ویژه کتاب‌های خود است، می‌نویسد: اغلب فکر می کنیم استعداد هنرمندان در کودکی شکوفا و شناخته می‌شود. در مورد من که این طور نبود. در کودکی کم و بد نقاشی می کردم و وقتی برای سومین بار در کلاس نقاشی رد شدم به مدت ۱۰ سال دست به مداد و قلمو نبردم.

گی می‌گوید که در دوران نوجوانی سرکش بوده و هیچ چیز جز مطالعه او را آرام نمی کرده است. در همین دوران در دفترهای درس و مشق طرح‌هایی را می کشد.

 

خوک های رنگارنگی که مساله‌های ریاضی را حل می کردند، گربه‌هایی که میان افعال لاتین راه می‌رفتند و خرگوش‌هایی که در حاشیه دفتر شیمی جست و خیز می کردند. من خالق مخلوقات داستانی خود بودم. حواسم به درس و مدرسه نبود و همیشه و همه جا طراحی می کردم؛ علاقه اصلی خود را یافته بودم.

این نویسنده و تصویرگر تحصیل در رشته گرافیک را در موسسه هنرهای گرافیک مونترئال آغاز می کند و یک سال بعد به انیمیشن علاقه‌مند می‌شود و پس از آن نیز در رشته تصویرگری در آکادمی هنر کالج سانفرانسیسکو ادامه تحصیل می‌دهد تا آنکه شیفته کتاب های کودک می‌شود. ماری لوئیز گِی کتاب کودک را فرصتی رویایی برای بافتن کلمات به تصاویر و درآمیختن شعر به رنگ و خلق داستان‌هایی می‌داند که در آن می‌توان ماجراهای خارق‌العاده و شور زندگی را تجربه کرد.

 

او در کتاب «باز هم سوالی داری؟» از سوالات ناتمام کودکان می نویسد:

گاهی یاد دوران کودکی ام می افتم و به فکر فرو می‌روم. من دختر خیلی کنجکاوی بودم و همیشه درباره همه چیز یک میلیون سوال توی ذهنم داشتم.

آیا درخت ها حرف می زنند؟

باران از کجا می آید؟

چرا گربه ها سبیل دارند؟

ممکن است وقتی بزرگ شدم، به گربه تبدیل شوم؟

سوال‌هایم تمامی نداشتند. (ص.۶)

 

ماری لوئیز در این کتاب با خرس‌های قطبی گمشده، دایناسورهای پرنده، درختان سخنگو و حلزون‌های خال خالی و بعضی از شخصیت‌های مورد علاقه‌کتاب‌هایش، دنیایی خلق کرده است که در آن کودکان می‌توانند بخشی از قصه باشند و اجازه دهند تخیلشان دیوانه‌وار به پرواز درآید.

به گزارش ایرنا ،این نویسنده و تصویرگر کتاب کودک تاکنون جایزه ادبیات کودک شورای هنرهای کانادا و جایزه ادبیات کودک به زبان فرانسه (آلوین بلیزل/ Alvine-Bélisle) و جایزه کتاب آقای کریستی /M. Christie را از آن خود کرده است.

باز هم سوالی داری؟ با رده سنی بالای هفت سال را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ترجمه محبوبه نجف خانی منتشر کرده است. این کتاب در شمارگان دوهزار و ۵۰۰ نسخه و در قطع رحلی وارد بازار کتاب ایران شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید