تشدید تحرکات خصمانه اسرائیل علیه ایران

    کد خبر :674689

محافل اطلاعاتی اسرائیل بر این باور هستند که بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی و نیز ناآرامی‌های اخیر ایران، فرصتی برای تضعیف نفوذ منطقه‌ای ایران پدید آمده است.

سه شنبه شب ۲۴ دی ماه (۱۴ ژانویه) حوالی ساعت ۱۰ شب فرودگاه «تیفور» واقع در استان حمص سوریه، مورد حمله موشکی قرار گرفت. خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، به نقل از یک منبع نظامی، اعلام کرد اسرائیل مسئول این حمله است.

سانا از قول مبنع خود نوشت: «تقریبا ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه سه شنبه شب، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰، جنگنده‌های اسرائیلی، از سوی منطقه التنف، مرتکب تجاوز جدیدی علیه فردوگاه التنف شدند.» منبع سانا ادامه داد پدافند هوایی سوریه فورا با موشک‌های اسرائیلی مقابله و برخی از آن‌ها را ساقط کرد، اما چهار موشک به اهداف اصابت کردند و موجب خسارت مادی شدند.

اسرائیل قبلا ادعا کرده بود که فرودگاه تیفور ایستگاهی برای انتقال سلاح به حزب الله لبنان است و به آن حمله کرده بود. حمله جدید در شرایطی انجام شد که در پرتو تنش‌های هسته‌ای میان ایران و غرب، اسرائیلی‌ها برای تشدید تحرکات خود علیه ایران آماده می‌شوند. همچنین برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، توسط آمریکا، اسرائیلی‌ها فرصت را برای تشدید فعالیت‌های نظامی علیه نفوذ منطقه‌ای ایران مناسب می‌بینند.

به گزارش فرارو، در پی فعال سازی مکانیسم حل اختلاف مندرج در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ توسط کشور‌های اروپایی عضو این توافق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه شنبه، از اروپایی‌ها خواست تحریم‌های بین المللی را همین الان علیه ایران اعمال کنند. نتانیاهو همچنین با ادعای اینکه اسرائیل دقیقا می‌داند چه چیزی در برنامه هسته‌ای ایران در جریان است، مدعی شد که اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد که به بمب اتمی دست یابد.

فرودگاه تیفور 

ارزیابی جدید اطلاعاتی ارتش اسرائیل

لفاظی‌های سیاسی اسرائیل علیه ایران چیز جدیدی نیست. آنچه جدید است، تحرکات فزاینده نظامی آن علیه نفوذ منطقه‌ای ایران است. ارزیابی سالانه اطلاعات ارتش اسرائیل به تازگی تمام شده و به تصمیم سازان اسرائیل تحویل داده شده است. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، این ارزیابی نشان می‌دهد که اسرائیل معتقد است که ترور سردار سلیمانی فرصت مهمی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه فراهم کرده است.

در ارزیابی دستگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل ادعا شده که ایران دشمن اصلی اسرائیل است که در اثر ناآرامی‌های داخلی و فقدان سردار سلیمانی تضعیف شده است.

طبق ارزیابی اطلاعاتی ارتش اسرائیل، در حال حاضر ایران تمایلی به گریز هسته‌ای ندارد، اما چنانچه به گریز هسته‌ای متمایل شود تا پاییز ۲۰۲۰، می‌تواند ۱۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین تولید کند که این مقدار برای تولید ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای بالای مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی، کافی است. دستگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل معتقد است که ایران با روند فعلی دو سال با ساخت بمب اتمی فاصله دارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران بار‌ها گفته است هیچ قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد اسرائیل بیش از همه بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران متمرکز شده و فرصت را برای تضعیف یا حتی نابودی کامل آن مناسب می‌بیند. روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی از تل آویو، نوشت یک مقام بلندپایه امنیتی اسرائیلی اعلام کرد که شرایط پدیدآمده بعد از ترور سردار سلیمانی افق‌هایی می‌گشاید که باید از آن‌ها برای راه انداختن «یک حمله تهاجمی مرگبار علیه (نفوذ) ایران در سوریه» استفاده کرد. این مقام روز سه شنبه، به خبرنگاران نظامی گفت که اسرائیل «می‌خواهد (سپاه) و نیرو‌های آن در سوریه را کاملا نابود کند تا کل کارزار ایران علیه موجودیت اسرائیل تضعیف شود.»

رسانه‌های اسرائیل به نقل از محافل امنیتی اسرائیلی، با اشاره اهمیت سردار سلیمانی، ادعا می‌کنند که ترور وی در محور مقاومت خلأ ایجاد کرده و اسرائیل می‌تواند از این خلأ برای تضعیف نفوذ ایران استفاده کند.

مقامات اسرائیل بعد از ناآرامی‌های آبان ماه ایران، به این جمع بندی رسیدند که فرصت استراتژیکی علیه ایران بوجود آمده تا نفوذ ایران را در سوریه و حتی در عراق تضعیف کنند. اواخر دسامبر ۲۰۱۹، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، تصریح کرد ارتش اسرائیل در سراسر منطقه – به شکل علنی و سری – عملیات می‌کند تا به رغم تحمل ریسک جنگ، طرح‌های ایران و نایبانش را خنثی کند. کوخاوی افزود: «ما به ایران اجازه نمی‌دهیم، در (سوریه) حضور نظامی برقرار کند نه حتی در عراق.»

پیش از کوخاوی، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، طرحی تدوین کرد که بر مبنای آن اسرائیل فعالیت‌های نظامی علیه ایران در سوریه را به قدری افزایش می‌دهد که ایران ادامه حضور در سوریه را به صرفه نبیند. رسانه‌های اسرائیل گفتند طرح جدید اسرائیل شامل هدف قرار دادن تعمدی نیرو‌های ایرانی می‌شود. پس از این طرح بود که اسرائیل هدف قرار دادن مقامات نظامی بلندپایه ایران در سوریه را آغاز کرد.

طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ای، اسرائیل ابتدا تلاش کرد مسئول عملیات سایبری سپاه و مسئول هماهنگی‌های سپاه در یمن را ترور کند. اما راه به جایی نبرد. سپس اسرائیل، سعی کرد امیرعلی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه، را در حین سفر به سوریه ترور کند که البته حاجی زاده قبل از بمباران محل سکونتش در منطقه سیده زینب دمشق، محل را ترک کرد و بدین ترتیب اسرائیل نتوانست او را ترور کند. از همین رو، شاید بتوان گفت: ترور سردار سلیمانی در ادامه همین ترور‌ها بود. خصوصا که هم آمریکا و هم اسرائیل، تلاش کرده اند که ژنرال عبدالرضا شهلایی، از مقامات سپاه در یمن، را هدف قرار دهند. آمریکا در همان شبی که سردار سلیمانی را در عراق ترور کرد، شهلایی را هدف قرار داد، اما موفق نشد او را ترور کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید