عضو ارشد مجلس آمریکا: مردم ما خواستار جنگ با ایران نیستند

    کد خبر :674308

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ترور سردار قاسم سلیمانی از سوی دولت ترامپ را فاقد مبانی قانونی و مجوزهای کنگره دانست و گفت مردم آمریکا خواستار جنگ با ایران نیستند.

الیوت انگل روز سه شنبه در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که با موضوع بررسی سیاست دولت ترامپ در قبال ایران از تحریم تا ترور سردار سلیمانی برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با انتقاد از سیاست خارجی ترامپ افزود: رهبر جهان بودن به این معنی است که شما شبیه دشمنانتان نشوید بلکه از قدرتتان برای تغییر رفتار بدون درگیری و خونریزی استفاده می کنید.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: به همین دلیل قتل قاسم سلیمانی چنین شوک آور بود. کشتن او یک تشنج زایی عظیم بود.

انگل که در اظهارات خود به سردار سلیمانی اهانت هم داشت، اضافه کرد: قتل او بهانه ای برای خشونت و قصاص شد و به آمریکایی‌ها اخطار دادند که عراق را ترک کنند، موشک‌های ایرانی به پایگاه‌هایی حمله کرده اند که در آن آمریکایی‌ها مستقر هستند. هزاران نفر دیگر و پارلمان عراق از سربازان ما خواسته اند که کشور را ترک کنند، گرچه ما در نبرد با داعش به مشارکت آنها متکی هستیم.

وی با توجیهاتی که مقامات آمریکا در قبال ترور سردار سلیمانی مطرح کرده بودند، اشاره کرد و افزود: در ابتدا، دولت گفت که یک تهدید قریب الوقوع وجود دارد. چرا این مهم است؟ زیرا در صورت تهدید قریب الوقوع ، رئیس جمهوری طبق ماده ۲ قانون اساسی اختیار دارد که از آمریکایی ها محافظت کند.

عضو ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: اما بعد، ما شنیدیم که حمله برای آن بوده است که سلیمانی در گذشته کارهای بد بسیاری را انجام داده و برای آینده برنامه ریزی کرده است. سپس، وقتی این کار نشد، آنها به یک تهدید قریب الوقوع بازگشتند، اما ما نمی دانستیم کجا و چه زمانی قرار بوده است این حمله انجام شود. در واقع شگفت‌آور است آیا واژه “خطر قریب الوقوع” هنوز معنایی دارد یا خیر.

انگل با بیان اینکه شنیده شده است که طرح ترور یکی دیگر از سرداران سپاه قدس در یمن طراحی شده بوده است، موضوع حمله قریب الوقوع توجیه ناپذیر دانست.

وی با طرح این سوال که با این وجود توجیه قانونی حمله به سردار سلیمانی چیست، اظهار کرد: مطمئنا هیچ یک از مجوزهای موجود جنگ از جمله مجوز جنگ با عراق در ۲۰۰۲ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، نمی تواند توجیهی برای حمله به ایران در یمن باشد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: تکیه شدید دولت به قانون ۲۰۰۲ که مجوز جنگ علیه صدام حسین بود، بسیار مورد شک و تردید قرار دارد. آیا مبنای قانونی برای این حمله هوایی وجود داشت که ما را به مرز خصومت های بی پایان با ایران برد؟

انگل با تاکید بر اینکه مردم آمریکا نمی خواهند به جنگ با ایران بروند، تصریح کرد: ما این سؤال ها را مطرح می کنیم زیرا کنگره اجازه جنگ با ایران را نداده است. پرسیدن این سؤالات برای آن است که اختیار جنگ به کنگره واگذار شده است و اگر به هر دولتی اجازه دهیم حملاتی مانند اینها را انجام دهد، به جای اینکه خطر را از بین ببرد، بدون بررسی موشکافانه، ما را به جنگ وادار می کند.

وی بر نقش نظارتی مجلس بر دولت تاکید کرد و گفت: از آنجا که پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این نشست حاضر نشد، امروز نامه ای را به او و مارک اسپر وزیر دفاع ارسال می کنم و خواستار توضیح آنها درباره مبانی قانونی حمله برای حذف سردار سلیمانی هستم.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

در واکنش به اقدام تروریستی روز جمعه ۱۳ دی دولت دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک پانزده فروند موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌ الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد.

مقامات کاخ سفید برای رهایی از فشار این اقدام تروریستی و پاسخ‌های ایران، مدعی شدند سردار سلیمانی در حال برنامه ریزی برای یک حمله فوری و حتمی علیه اماکن و نیروهای آمریکایی بوده است.

این مقامات با وجود پیگیری رسانه‌های آمریکایی و پرسش‌های متعدد، هنوز مدارک یا شواهدی برای این ادعای خود مطرح نکرده‌اند و اظهارات آنها هم متناقض است به گونه‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد قرار بوده است به چهار مقر آمریکایی حمله شود اما وزیر دفاع وی از این مساله اظهار بی اطلاعی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید