پمپئو: حفاظت از تنگه هرمز نیازمند تلاش جمعی است

    کد خبر :674169

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به وقت محلی در دیدار با «کانگ کیوانگ وا» همتای کره ای خود خواستار تلاش جمعی برای حفاظت از تنگه هرمز شد موضوعی که نشان می دهد واشنگتن به دنبال اخذ تعهدات بیشتر از سئول است.

یک منبع دولتی کره جنوبی گفته است که در این دیدار که در حاشیه نشست سه جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در کالیفرنیا برگزار شد وزرای خارجه دو کشور همچنین در مورد ضرورت خلع سلاح هسته ای کره شمالی بحث و رایزنی کردند.

گزارش می افزاید این نشست در حالی صورت گرفت که سئول در پی افزایش تنش ها بین واشنگتن و تهران به دنبال گزینه هایی برای پشتیبانی از عملیات دریایی تحت رهبری ایالات متحده در خاورمیانه است به ویژه موضوع اعزام نیروهای کره جنوبی به تنگه هرمز، سئول را وادار کرده است تا در میان تعهد به اتحاد امنیتی با آمریکا و روابط تجاری با ایران، به ارزیابی بپردازد.

این مقام دولت کره جنوبی که یونهاپ به نام وی اشاره ای نکرده است در جمع خبرنگاران در کالیفرنیا در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی آمریکا برای استقرار نیروهای کره جنوبی در تنگه هرمز ارایه شده است یا خیر گفت: به طور کلی پمپئو در این نشست بر اهمیت تلاش های جمعی توسط جامعه جهانی تاکید کرد.

وی گفت پمپئو به پیامدهای اقتصادی جهان به دلیل بی ثباتی در تنگه هرمز از جمله افزایش قیمت نفت اشاره و تاکید کرد همه کشورها باید در ایجاد ثبات به منطقه کمک کنند وزیر خارجه کره جنوبی نیز در پاسخ به این موضوع گفت ثبات در خاورمیانه و همچنین امنیت حجم زیاد تجارت مرتبط با نفت که از این تنگه عبور می کند مهم است.

به گزارش ایرنا،کانگ افزود که بالاترین اولویت سئول، امنیت شهروندان کره جنوبی و مشاغل آنها در منطقه است و به پمپئو اطمینان داد که سئول از “زوایای متعدد” به دنبال یافتن راه هایی برای کمک به تلاش های بین المللی است.

در مورد کره شمالی نیز دو طرف بار دیگر بر هماهنگی نزدیک کشورها تاکید کردند زیرا مذاکرات هسته ای بین واشنگتن و پیونگ یانگ پیشرفت چندانی نداشته است.

گزارش می افزاید کانگ و پمپئو در نشست جداگانه ای با توشیمیتسو موتگی همتای ژاپنی خود مذاکرات سه جانبه ای را برگزار کردند که در طی آن در مورد همکاری سه جانبه در موضوع هسته ای کره شمالی و همچنین ارزیابی های خود از اوضاع خاورمیانه گفت و گو کردند.

دو طرف در این نشست همچنین در مورد نحوه تامین هزینه استقرار سربازان آمریکایی در کره جنوبی بحث و رایزنی کردند، واشنگتن به دنبال کسب هزینه پنج میلیارد دلار در سال برای پشتیبانی از سربازان خود هستند که این رقم بیش از پنج برابر مبلغی که سئول امسال موافقت کرده است، آمریکا حدود 28 هزار نیروی نظامی در کره جنوبی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید