استفاده از لوازم آرایشی باعث افزایش احتمال ابتلا به «سرطان سینه»

    کد خبر :673736

طبق تحقیقات انجام شده در یک انستیتوی تحقیقاتی در آلمان، مصرف محصولات آرایشی ــ بهداشتی حاوی آلومینیوم می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، مشکلات جنینی، اختلالات رشد عصبی و آسیب به کلیه، کبد و استخوان شود.

طبق تحقیقات انجام شده در موسسه تحقیقاتی آلمانی Bundesinstitut für Risikobewertung مصرف مواد حاوی ترکیبات آلومینیومی می‌تواند باعث بروز اختلالات رشد عصبی و آسیب به کلیه، کبد و استخوان شود؛ “آلومینیوم” سومین عنصر رایج موجود در پوسته زمین است.

غذاها و محصولات بسیار زیادی حاوی آلومینیوم و ترکیبات آن هستند، برای مثال استفاده از ظروف و فویل‌های آلومینیومی برای پخت غذا می‌تواند باعث افزایش محتوای آلومینیوم در غذای مورد استفاده شود؛ علاوه بر غذاها، بسیاری از محصولات مانند رژ لب‌ها، خمیردندان‌ها، ضدعرق‌ها (موادی که برای کاهش تعریق زیربغل استفاده می‌شوند) نیز از منابع حاوی آلومینیوم هستند.

آلومینیوم در رژ لب‌ها، به شکل رنگدانه، در خمیردندان‌ها به شکل آلومینیوم فلوراید برای افزایش قابلیت سفیدکنندگی دندان‌ها و همچنین در کرم‌های ضدآفتاب به کار می‌رود.

در افراد سالم، بخش اعظم آلومینیوم جذب شده از راه مواد غذایی و محصولات آرایشی ــ بهداشتی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود اما در افرادی که از بیماری‌های کلیوی، خصوصاً نارسایی مزمن کلیه، رنج می‌برند، این روند دفع به‌خوبی انجام نمی‌شود که می‌تواند منجر به تجمع آلومینیوم در بدن شود!

البته باید توجه داشت که حتی در افراد سالم، اگر آلومینیوم به‌طور مکرر از طریق مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی جذب شود، می‌تواند در اندام‌هایی چون سیستم اسکلتی و عضلات، کلیه‌ها، کبد و مغز تجمع یابد و با ایجاد استرس اکسیداتیو و اکنش‌های التهابی در این اندام‌ها، سلامت فرد را به خطر بیندازد؛ از سوی دیگر، افزایش غلطت آلومینیوم در خون بر متابولیسم سلول‌ها اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به مرگ سلولی (آپوپتوزیس) شود.

نتایج یک مطالعه نیز حاکی از احتمال وجود ارتباطی بین میزان دریافت آلومینیوم و “سرطان سینه” است؛ در این مطالعه، غلظت آلومینیوم در بافت پستان زنان مبتلا به سرطان سینه، بیش از زنان سالم بود؛ این مطالعه، همچنین نشان داد استفاده از دئودرانت‌های ضد عرق، در زنان مبتلا به سرطان سینه بیش از زنان سالم رواج دارد!

به گزارش تسنیم ،این موسسه تحقیقاتی همچنین با بیان اینکه آلومینیوم می‌تواند از جفت عبور کند و بر جنین اثر بگذارد، به زنان بارداری که از محصولات آرایشی ــ بهداشتی حاوی آلومینیوم استفاده می‌کنند، نسبت به تجمع آلومینیوم در بدن جنین‌شان هشدار می‌دهد.

 

راه‌هایی برای کاهش تجمع آلومینیوم در بدن

استفاده نکردن از ظروف آلومینیومی مانند قابلمه‌ها و قالب‌های کیک‌پزی آلومینیومی در هنگام پخت‌و‌پز می‌تواند باعث کاهش میزان آلومینیوم در غذا شود؛ شرکت‌های تولید‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی نیز وظیفه دارند لیست ترکیبات موجود در محصولات آرایشی خود را روی آن درج کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند به وجود ترکیبات حاوی آلومینیوم در این محصولات پی ببرند؛ استفاده نکردن از محصولات ضد عرق مانند دئودرانت‌های زیربغل و خمیردندان‌های حاوی “آلومینیوم فلوراید” نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش تجمع آلومینیوم در بدن داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید