«‌جان لوکاره»‌ جایزه صدهزاردلاری دریافت می‌کند

    کد خبر :672601

«‌جان لوکاره» که سال‌ها از پذیرفتن جایزه‌هایی که برای او در نظر گرفته شده، خودداری کرده است، اعلام کرده جایزه نقدی «اولاف پالمه» را می‌پذیرد و آن را به «پزشکان بدون مرز» اهداء می‌کند.

 

«جان لوکاره» نویسنده بریتانیایی که برای نوشتن رمان‌های جاسوسی به شهرت جهانی رسیده است، به‌عنوان جدیدترین برنده جایزه «اولاف پالمه» ‌معرفی شد. جایزه نقدی صد هزار دلاری «‌اولاف پالمه» (به نام نخست وزیر سابق سوئد) هر ساله برای دستاورد قابل توجه در زمینه‌ فعالیت‌های بشردوستانه، ضد نژادپرستی، صلح، توافق بین‌المللی و … اهدا می‌شود.

 

مسئولان جایزه «اولاف پالمه» که روز جمعه «جان لوکاره» را به عنوان برنده این جایزه معرفی کردند، این نویسنده 88 ساله را که نام واقعیش «‌دیوید کورن‌وِل» است، برای ” مشارکت او در ارائه نظریه‌های بشردوستانه درباره آزادی‌های فردی و مسائل بنیادی بشریت در قالب ادبیات” مورد تقدیر قرار دادند و دوران حرفه‌ای او را ” مشارکتی شگفت‌آور در جنگ برای آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی” توصیف کردند.

 

«لوکاره» اعلام کرده جایزه نقدی را به سازمان مردم‌نهاد «پزشکان بدون مرز»‌ اهدا می‌کند. این نویسنده که برای خلق جاودان‌ترین رمان‌های قرن اخیر شناخته می‌شود، همواره از سواستفاده از قدرت در رمان‌هایش سخن گفته است.

 

به گزارش ایسنا ،«لوکاره»، سال‌ها از پذیرش جوایزی که برای او در نظر گرفته شده امتناع کرده است. در سال 2011، زمانی که نام او به عنوان یکی از نامزدهای جایزه «من‌بوکر» بین‌المللی معرفی شد، ضمن اشاره به اینکه در تمجید او زیاده‌روی شده است و او در رقابت‌های ادبی شرکت نمی‌کند از مسوولان جایزه خواست تا نام او را از فهرست نامزدها خط بزنند.

 

گویا «‌لوکاره» جایزه خود را طی مراسمی رسمی در سی‌ام ژانویه در استکهلم دریافت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید