ترس در بازار نفت جواب نداد

    کد خبر :672600

بهای معاملات آتی نفت هفته گذشته که نگرانیها نسبت به التهابات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه فروکش کرد، با بزرگترین کاهش هفتگی در پنج ماه اخیر روبرو شد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه ۵۲ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و در ۵۹ دلار و چهارسنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۹ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، در ۶۴ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۶.۴ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از ژوییه سال ۲۰۱۹ بود. نفت برنت برای کل هفته ۵.۳ درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از اوت بود.

به گفته جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات در گروه لندن کپیتال، از میان رفتن تهدید جنگ در خاورمیانه و رشد ذخایر نفت آمریکا عامل موثر بر قیمتهای نفت در روزهای پنج شنبه و جمعه بود.

به گزارش ایسنا،قیمت نفت اکنون به سطح پیش از حمله تروریستی هوایی آمریکا در عراق و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، رسیده است. این اقدام جنایتکارانه با پاسخ کوبنده سپاه روبه رو شد که پایگاههای نیروهای تروریستی آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.

آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به سوم ژانویه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه رشد کرده است، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۳.۶ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

رابی فریزر، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت “اشنایدر الکتریک” به مارکت واچ گفت: توازن بلندمدت میان عرضه و تقاضا با کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا و دورنمای تقاضا، مطلوب به نظر می‌رسد. با این حال در سه ماهه اول سال میلادی جاری فرصت زیادی برای رشد ذخایر وجود دارد زیرا سطح تولید در ابتدای سال بالا بوده و همزمان تقاضای فصلی ضعیف است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز جمعه در مصاحبه ای به رویترز گفت: انتظار می‌رود بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ از عرضه فراوانی برخوردار باشد در حالی که تقاضا ضعیف می ماند و این موضوع روند رشد قیمتهای نفت را محدود نگه می دارد.

در این بین آمار هفتگی شرکت خدمات انرژی “بیکر هیوز” که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است که از کندی رشد تولید این کشور حکایت دارد. شرکتهای حفاری آمریکا در هفته منتهی به ۱۰ ژانویه، شمار دکلهای حفاری نفت را ۱۱ حلقه کاهش دادند که بزرگترین کاهش از اکتبر بود و شمار دکلهای حفاری نفت فعال این کشور را به ۶۵۹ حلقه رساندند که پایین‌ترین سطح از مارس سال ۲۰۱۷ بود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، بهای معاملات آتی نفت بلافاصله پس از انتشار گزارش ماهانه اشتغال آمریکا تغییر چندانی نداشت اما سپس پایین رفت. گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در دسامبر ۱۴۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در رویدادی در ابوظبی گفت: همه کشورهای مشارکت کننده در پیمان اوپک پلاس متعهد هستند قیمتهای نفت را بالا نبرند اما بازار را متوازن نگه داشته و عرضه کافی نفت را تضمین کنند.

سلطان الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) هم اظهار کرد: اقتصاد جهانی در وضعیت بهتری نسبت به سال میلادی گذشته وارد سال ۲۰۲۰ شده است و از این که تنشهای منطقه‌ای در چند روز گذشته از میان رفته، خوشنود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید