جانشین سلطان قابوس مشخص شد/سیاست خارجی و دیدگاه او درباره ایران چیست؟

    کد خبر :672423

“هیثم بن طارق آل سعید” به عنوان پادشاه جدید عمان معرفی شد. وی جانشین سلطان قابوس شد که صبح امروز ( شنبه ) در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

هیثم بن طارق، از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله و رییس کمیته اقتصادی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان است.

سلطان جدید متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۴ در مسقط پایتخت عمان و از اعضای شناخته شده خاندان سلطنتی عمان «آل بو سعیدی» است.

بر اساس گزارش «الحره»، وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۷۹، تحصیلات عالی خود را در دانشکده «پمبروک» دانشگاه کمبریج در انگلیس ادامه داد.

در همین زمینه در ماه دسامبر گذشته که شاهزاده «ویلیام» نوه ملکه و دوک کمبریج به عمان سفر کرد مورد استقبال گرم هیثم بن طارق قرار گرفت.

سلطان هیثم هجده سال از ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ منصب وزارت فرهنگ را در این کشور بر عهده داشت و در دهه هشتاد نیز در بخش ورزش و جوانان فعال بود.

او در سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ رئیس فدراسیون فوتبال عمان بود و به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس کمیته ملی سازمان بازی‌های آسیایی انتخاب شد.

 

وی در سال ۱۹۸۶ از بخش ورزشی به بخش دیپلماتیک منتقل شد و پست معاونت وزارت خارجه در امور سیاسی را به مدت هشت سال از ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ بر عهده گرفت.

سلطان قابوس در سال ۱۹۹۴ وی را به عنوان دبیرکل وزارت خارجه و پس از آن در سال ۲۰۰۲ به عنوان وزیر فرهنگ تعیین کرد؛ پستی که تا به امروز ۱۱ ژانویه بر سر آن بود.

سلطان هیثم بن طارق همچنین به دستور سلطان قابوس، مسئولیت کمیته «چشم‌انداز‌های آینده» (الرؤى المستقبلیة) و برنامه‌ریزی برای آینده عمان را بر عهده داشت.

به نوشته تابناک، بنا بر این گزارش، وی بر عنصر «جوان» برای احیای عمان تأکید دارد و پیشتر در اظهاراتی که در چارچوب پروژه چشم‌انداز عمان تا ۲۰۴۰ اعلام نمود، تأکید کرد برنامه‌ها در این راستا بر اساس چشم‌انداز‌های جوانان عمانی است.

هیثم بن طارق آل سعید سلطان جدید عمان امروز پس از ادای سوگند قانونی بر ادامه راه سلطان قابوس به ویژه در سیاست خارجی تأکید کرد.

هیثم بن طارق گاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت می‌کرد. بر خلاف سلطان قابوس که فرزند یا برادری نداشت که وارث تاج و تختش باشد، سلطان جدید صاحب برادران و فرزندان متعددی است. وی صاحب چهار فرزند شامل دو پسر و دو دختر به نام‌های ذی‌یزن، بلعرب، ثریا و امیمه است، همسرش، عهد بنت عبدالله بن حمد البوسعیدیه است. وی هشت برادر به نام‌های طلال، اسعد، قیس، شهاب، ادهم، فارس، کامله و امل دارد.

 

سلطان هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان اعلام کرد که سیاست خارجی سلطان قابوس را دنبال خواهد کرد و به توافقنامه‌های امضا شده عمان با دیگر کشورها و سازمان‌های مختلف پایبند خواهد بود.

 

هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان در اولین سخنان بعد از انتصاب با بیان اینکه کشورش به همکاری خود با سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت بین المللی ادامه خواهد داد، تاکید کرد که روابط دوستانه با تمامی کشورها ادامه خواهد یافت.

وی پس از آنکه به عنوان پادشاه قسم یاد کرد در سخنان خود گفت که سیاست خارجی عمان مبتنی بر ادامه سیاست خارجی دوران سلطان قابوس خواهد بود و مبنای آن عدم دخالت در امور داخلی کشورها و رعایت حسن همجواری است.

هیثم تاکید کرد که روابط دوستانه با تمامی کشورها ادامه خواهد یافت.

پادشاه عمان با بیان اینکه مسقط همچنان با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب همکاری خواهد داشت، اظهار داشت، به تمامی توافق نامه ها و میثاق هایی که با کشورها و سازمان های بین المللی امضا شده است احترام می گذارد و برای توسعه و رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.

 

نظر هیثم بن طارق آل سعید درباره ایران 

به عقیده بسیاری از ناظران، سلطان جدید عمان نیز در عرصه سیاست خارجی و سیاست های منطقه ای دنباله رو مشی و رویکرد سلطان قابوس است و به همین جهت دیدگاهش نسبت به ایران نیز دیدگاه سازنده و اصولی است.
در همین زمینه، سفیر ایران در عمان اظهار کرد: از پادشاه جدید عمان به عنوان فردی یاد می‌شود که به دنبال صلح و آرامش است و در واقع راه سلطان قابوس را ادامه خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوری شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با تحولات اخیر در عمان از جمله فوت سلطان قابوس و تعیین جانشین وی گفت: سفارت ایران در عمان در بیانیه‌ای درگذشت سلطان قابوس را به حکومت عمان و مردم عمان تسلیت گفت.

وی با بیان این که سلطان قابوس همواره به دنبال صلح و آرامش بود و روابط حسنه‌ای با ایران داشت، ادامه داد: پادشاه جدید عمان نیز در صحبت‌های خود عنوان کرده است که در عرصه سیاست خارجی شیوه و منش سلطان عمان را ادامه خواهد داد.

وی با بیان این که از پادشاه جدید عمان به نیکی یاد می شود، اظهار کرد: ما به پادشاه جدید عمان نیز تبریک می‌گوییم. به نظر می‌رسد ایشان نیز راه و رسم سلطان قابوس را ادامه دهند و دارای تفکر سازنده و هدفمند در پیشبرد امور داخلی عمان و سیاست خارجی این کشور است.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید