قیمت سکه تا پایان زمستان چه تغییری می‌کند؟

    کد خبر :672263

بررسی بازار سکه در زمستان سال‌های گذشته می‌تواند حکم زنگ خطر برایمان داشته باشید. چراکه از سال ۹۰ تا حالا، هر ساله در بهمن‌ماه شاهد تغییراتی در بازار سکه بوده‌ایم که باعث به هم خوردن معادلات شده است. اتفاقی که ممکن است در سال ۹۸ هم تکرار شود.

قیمت سکه با عبور از مرز پنج میلیون تومان، رکورد بیشترین قیمت را در سال ۹۸ شکسته و به پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. پیش‌بینی روند قطعی سکه عملا امکان‌پذیر نیست و هر چیزی که درباره روند احتمالی بازار سکه در زمستان بشنویم، همگی حدس و گمان است. حدس و گمانی که می‌تواند زیاد بی‌راه نباشد. ما برای پیش‌بینی روند بازار سکه در فصل زمستان، سراغ آرشیو سال‌های گذشته رفته‌ایم تا ببینیم از سال ۹۰ تا حالا، قیمت سکه چه رفتاری از خود در فصل زمستان نشان داده است. نتایج این بررسی یک هشدار جدی برای بازار سکه در بهمن‌ماه به همراه دارد.

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۰

سکه تمام در سال ۹۰ کار خود را با قیمت ۳۹۳ هزار تومان آغاز کرد و این کمترین قیمت برای سکه در این سال به حساب می‌آید. سکه تا اواسط مرداد در محدوده ۴۳۰ هزار تومان باقی ماند و یک پله افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی در شهریورماه باعث شد نهایتا سکه با نرخ ۶۰۰ هزار تومان به فصل زمستان برسد. دی‌ماه سال ۹۰ با آرامش سپری شد، اما هفته آخر دی شاهد اتفاق عجیب در بازار بودیم. سکه همگام با دلار در بهمن‌ماه دچار تلاطم شد. تلاطمی که در عرض ۱۰ روز سکه را تا نزدیکی دو برابر بالا برد. هفته اول بهمن‌ماه قیمت سکه تمام در بازار یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید که بیشترین قیمت سکه تا آن زمان به حساب می‌آمد. البته این قیمت چندان در بازار پایدار نبود و با کاهش نسبی در هفته دوم بهمن به محدوده ۸۰۰ هزار تومان برگشت. این نرخ تا پایان زمستان در بازار سکه پایدار ماند و صرفا در اواخر اسفند شاهد کاهش جزئی قیمت سکه به ۷۵۰ هزار تومان بودیم.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۰ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۱

۷۷۰ هزار تومان، اولین قیمت سکه در سال ۹۱ بود. روند کاهش که اواخر اسفند ۹۰ آغاز شده بود، تا نیمه دوم اردیبهشت ادامه داشت و باعث شد کمترین قیمت سکه در سال ۹۱ با نرخ ۶۰۰ هزار تومان به ثبت برسد، هرچند در ادامه قیمت سکه به مدار صعودی بازگشت و از اوایل پاییز با سرعت بیشتری به افزایش قیمت ادامه داد. اتفاقی که باعث شد قیمت سکه تا آخر مهر به نزدیکی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. بعد از فراز و نشیب‌های پاییز، قیمت سکه نهایتا با نرخ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان زمستان را آغاز کرد. همان روز‌های اول دی سکه با پیروی از افزایش قیمت دلار در آغاز سال نو میلادی، ۱۰۰ هزار تومان گران شد و به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. سکه تا اوایل بهمن در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی ماند، اما بهمن‌ماه شاهد نوسانات عجیب در بازار بودیم. طوری که از همان روز اول افزایش قیمت سکه آغاز شد و تا نیمه بهمن رکورد قیمت سکه شکسته شد. هر سکه تمام در ۱۲ بهمن ۹۱ معادل یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان قیمت خورد. در نیمه دوم زمستان روند سکه عموما رو به کاهش بود و باعث شد نهایتا سکه با نرخ یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به استقبال تعطیلات نوروز برود.

نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۱ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۲

سال ۹۲، سال بازگشت آرامش به بازار سکه و ارز بود. قیمت سکه درست بعد از تعطیلات نوروز به بیشترین قیمت خود در سال یعنی یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید و از آن روز به بعد روند رو به پایین را در پیش گرفت. با اینکه در خرداد و شهریور شاهد پله‌های افزایش قیمت در بازار سکه بودیم، اما نهایتا از آذر سال ۹۲ با نوسانات بازار خداحافظی کردیم. این مورد باعث شد سکه زمستان سال ۹۲ را با نرخ ۸۶۰ هزار تومان آغاز کند. این قیمت تا نیمه دوم بهمن در بازار ثابت ماند و از ۲۰ بهمن‌ماه سال ۹۲ شاهد افزایش نسبی قیمت سکه در بازار بودیم که باعث شد قیمت سکه در نیمه اسفند به نزدیکی یک میلیون تومان برسد، اما این روند افزایش در ادامه به ثبات قیمت تبدیل شد و نهایتا سکه کار خود را در زمستان ۹۲ با نرخ ۹۶۰ هزار تومان به پایان برد.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۲ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۳

 

بازار سکه کار خود را در سال ۹۳ با نرخ ۹۵۵ هزار تومان آغاز کرد و تا هفته اول اردیبهشت با افزایش قیمت روبرو بود که باعث شد قیمت سکه بیشترین حد خود در سال یعنی یک میلیون و ۵۰ هزار تومان برسد. هرچند این روند موقتی بود و در ادامه شاهد کاهش قیمت سکه بودیم. تا جایی که در نیمه دوم آبان قیمت سکه به کمترین میزان خود در سال ۹۳ یعنی ۹۰۰ هزار تومان رسید و سپس با روند افزایش نسبی روبرو شد. نهایتا زمستان ۹۳ با سکه ۹۹۰ هزار تومانی کار خود را آغاز کرد. شرایط تا هفته آخر دی‌ماه عادی بود و شاهد نوسان چندانی در بازار نبودیم، اما از ۲۴ دی‌ماه روند افزایش قیمت زمستانی آغاز شد و سکه در روز اول بهمن به یک میلیون و ۴۵ هزار تومان رسید و تا نیمه زمستان در همان محدوده باقی ماند. نیمه دوم بهمن شرایط به حالت عادی برگشت و سکه در محدوده ۹۸۰ هزار تومان قرار گرفت. این روند تا نیمه اسفند ادامه داشت. درست یک هفته مانده به پایان سال، سکه یک پله دیگر کاهش قیمت پیدا کرد و به ۹۱۰ هزار تومان رسید، اما این روند کاهشی صرفا یک روز در بازار دوام آورد و نهایتا پرونده سکه در سال ۹۳ با قیمت ۹۴۰ هزار تومان بسته شد.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۳ و فصل زمستان

 

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۴

قیمت سکه در ۹ ماه اول فصل زمستان عموما در محدود ۸۵۰ تا ۹۵۰ هزار تومان قرار داشت. بیشترین قیمت سکه در این بازه مربوط به هفته آخر فروردین است که سکه ۹۷۷ هزار تومان بود. کمترین قیمت سال هم در هفته آخر تیرماه رقم خورد که سکه به ۸۵۶ هزار تومان رسید. از آن روز به بعد بازار سکه با نوسان در محدوده ۹۰۰ هزار تومان، نهایتا کار خود را با نرخ ۹۲۵ هزار تومانی در زمستان سال ۹۴ آغاز کرد. هفته اول دی همگام با افزایش قیمت دلار به مناسبت آغاز سال نو میلادی، سکه با روند صعودی جزئی همراه بود. نیمه دوم دی این افزایش قیمت جدی‌تر شد و سکه تمام به قیمت ۹۷۰ هزار تومان رسید. هرچند این قیمت چندان پایدار نبود و شاهد قیمت ۹۲۰ هزار تومانی سکه در پایان دی‌ماه بودیم. بهمن ۹۴ در بازار سکه زیاد خوش‌یمن نبود. چراکه از همان روز اول موج افزایش قیمت شروع و باعث شد قیمت سکه در روز‌های اول اسفند به یک میلیون تومان برسد. این رقم تا پایان اسفند‌ماه در بازار پایدار ماند تا نهایتا سکه با قیمت یک میلیون و ۱۵ هزار تومان به استقبال تعطیلات نوروز رفت.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۴ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۵

بازار سکه در سال ۹۵ کار خود را با آرامش آغاز کرد. طوری که فصل بهار قیمت سکه در محدوده یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان باقی ماند. کمترین قیمت سکه در سال ۹۵ مربوط به هفته اول خردادماه است که فعالان بازار، سکه را ۹۹۷ هزار تومان فروختند. تیرماه یک پله افزایش قیمت در بازار سکه اتفاق افتاد که باعث شد محدوده نوسان دلار از یک میلیون به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برسد. سکه کار خود را در زمستان ۹۵ با قیمت یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان آغاز کرد. هفته اول دی‌ماه با تلاطم بازار سکه و ارز بهمناسبت آغاز سال نو میلادی شاهد افزایش ناگهانی قیمت سکه به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان بودیم که بیشترین قیمت سکه در سال ۹۵ به حساب می‌آید. سکه تا یازدهم دی‌ماه با یک روند موقت به یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان برگشت، اما شرایط تا پایان دی طوری رقم خورد که سکه در محدوده یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. از نیمه بهمن با یک پله افزایش قیمت جزئی، دامنه نوسان قیمت سکه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییر کرد و تا پایان زمستان در همین محدوده باقی ماند. طوری که نهایتا کارنامه بازار سکه در زمستان ۹۵ با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته شد.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۵ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۶

بازار سکه در نیمه اول سال ۹۶ در آرامش کامل بود و در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان نوسان داشت که کمترین قیمت در سال ۹۶ به حساب می‌آید. این سال آغازگر تلاطم ارزی بود که همچنان آثار آن قابل مشاهده است. روند افزایش قیمت از پاییز ۹۶ آغاز شد و نهایتا تا اول زمستان قیمت سکه به یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. روند افزایش قیمت در همان روز‌های اول زمستان از سر گرفته شد و سکه تا نیمه دی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت یک و نیم میلیونی برای سکه تمام تا نیمه بهمن ادامه داشت تا موج دوم افزایش قیمت در زمستان ۹۶ اتفاق بیافتد. موجی که قیمت سکه را در هفته پایانی بهمن به یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رساند. سکه در روز‌های اول اسفند با کاهش ۱۲۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان برگشت، اما این رقم چندان در بازار سکه پایدار نماند و تا هفته دوم اسفند سکه دوباره به یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان برگشت. رکورد قیمت سال ۹۶ در هفته آخر اسفند رقم خورد که فعالان بازار سکه را یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کردند. نهایتا کارنامه سکه در سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بسته شد.

 


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۶ و فصل زمستان

تغییرات قیمت سکه در زمستان سال ۹۷

آغاز سال ۹۷ با ادامه روند افزایش قیمت در سال ۹۷ همراه بود. این مورد باعث شد کمترین قیمت سکه در این سال همان نرخ روز‌های اول فروردین یعنی یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان ثبت شود. این روند افزایش قیمت تا نیمه سال ادامه داشت و منجر به سه و نیم برابر شدن قیمت‌ها در بازار سکه شد تا نهایتا بیشترین قیمت در هفته اول مهرماه همزمان با صعود دلار تا نزدیکی ۲۰ هزار تومان رقم بخورد. در آن روز سکه تمام با قیمت پنج میلیون و ۴۱۵ هزار تومان در بازار فروخته شد. بعد بازگشت قیمت‌ها در پاییز ۹۷، سکه با قیمت سه میلیون و ۳۸۰ هزار تومان وارد زمستان شد. آغاز زمستان باعث تغییر رفتار در بازار سکه شد. از همان روز‌های اول دی‌ماه سکه یک روند ثابت و صعودی را در پیش گرفت که باعث شد قیمت سکه تمام در دهم بهمن‌ماه تا یک میلیون گران شود و به چهار میلیون و ۲۴۰ هزار تومان برسد. در نیمه بهمن با بازگشت موقت سکه به کانال سه میلیونی، دوباره موج افزایش قیمت از سر گرفته شد و قیمت سکه تمام در هفته اول اسفند به چهار میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. بعد از ثبت این رقم به عنوان بیشترین قیمت سکه در زمستان ۹۷، بازار رفتار آرام‌تری از خود نشان داد و تا آخر اسفند در همین محدوده باقی ماند و نهایتا کار خود را با نرخ چهار میلیون و ۶۶۰ هزار تومان برای سکه تمام به پایان برد.


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۷ و فصل زمستان

 

تغییرات احتمالی قیمت سکه در زمستان سال ۹۸

روند افزایش قیمت که از سال ۹۷ به ارث رسیده بود، تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ ادامه داشت. اتفاقی که باعث شد بیشترین قیمت سکه در ۱۹ اردیبهشت که سکه پنج میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود، رقم بخورد. بعد از آغاز روند بازگشت بازار سکه به وضعیت متعادل، سکه تا نیمه سال روند معقولی در پیش گرفت و نهایتا در هفته اول آبان ماه سکه به کمترین قیمت خود یعنی سه میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسید، اما از آن روز به بعد ورق در بازار برگشت و شاهد روند افزایش قیمت‌ها بودیم. هرچند این روند به آرامی طی شد، اما نهایتا قیمت سکه را تا آخر پاییز به چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رساند. اتفاقات دی‌ماه چندان برای بازار سکه خوش‌یمن نبود و باعث شد دلار با افزایش حدود ۴۰۰ هزار تومانی وارد کانال پنج میلیونی شود.

بررسی تغییرات قیمت سکه در فصل زمستان از سال ۹۰ تا کنون نشان می‌دهد عموما روز‌های اول دی‌ماه همزمان با تلاطم بازار ارز به مناسبت آغاز سال نو میلادی، شاهد افزایش قیمت نسبی در بازار سکه هستیم. همچنین در سال‌های گذشته شاهد یک موج افزایش قیمت در نیمه بهمن‌ماه بودیم که می‌تواند نشانه یک هشدار برای بازار سکه باشد. اسفندماه در بازار رفتار ثابتی در طول سال‌های گذشته از خود نشان نداده و بعضی سال‌ها با افزایش قیمت و بعضی سال‌ها با کاهش قیمت در بازار رقم خورده است. با این تفسیر می‌توان گفت: سکه در بهمن‌ماه ممکن است کمی افزایش قیمت پیدا کند.

 


نمودار تغییرات قیمت سکه تمام در سال ۹۸

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید