برج ۳۰ طبقه در باغ ۶ هزار متری فرشته

    کد خبر :671639

با وجود لغو مصوبه برج باغ ها هنوز هم باغ های باقی مانده پایتخت درمعرض تهدید ساخت و ساز هستند.

 

مدت‌ها است که مصوبه برج باغ‌ها لغو شده است، مصوبه‌ای که بیش از یک دهه عامل نابودی باغات تهران بود. اما لغو این مصوبه هم نتوانسته اندک باغ‌های باقی مانده پایتخت را از دست برج سازان نجات دهد.

 

براساس اسنادی که در اختیار مهر قرار گرفته است، باغی که طبق گزارش بازدید مورخ ۰۹/‏۰۱/‏۹۰‬ شهرداری تهران دارای ۵۲ اصله درخت چنار با قطر بُن ۱۴۰ تا ۲۴۷ سانتی متر (کهنسال)، ۵ اصله درخت نارون درخت و حدود ۱۰۰ اصله درخت دیگر بوده نیز قربانی برج سازان و شهرداران شهرفروش شده است.

 

 

این باغ بزرگ که در محدوده خیابان‌های فرشته و شریفی منش قرار گرفته اینک در آستانه گودبرداری برای ساخت برجی ۳۰ طبقه قرار دارد. تصاویر هوایی روند قطع کردن درختان این باغ را آنچه رخ داده نشان می‌دهد.

 

تیرماه ۱۳۸۹ – محدوه باغ پر از درخت بوده است (محدوده قرمز)

 

تیرماه ۱۳۹۰ – بخش زیادی از درختان باغ قطع شده‌اند (محدوده قرمز)

 

موقعیت باغ ۶۰۰۰ متری تخریب شده در منطقه الهیه (محدوده قرمز رنگ)

مهرماه ۱۳۹۸ – شروع گودبرداری در باغ تخریب شده (محدوده قرمز رنگ)

 

شروع احداث برج ۳۰ طبقه در اردیبهشت ۱۳۹۸

 

اخیراً یکی از فعالان حوزه شهری در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از شروع گودبرداری در این باغ خبر داده بود: «متاسفانه هنوز اخباری از شروع به ساخت و ساز در باغات تهران بر مبنای مجوزهایی که در سال‌های گذشته از شهرداری تهران گرفته شده شنیده می‌شود که با توجه به وضعیت بحرانی شهر تهران به هیچ عنوان پذیرفته نیست. به عنوان مثال بر طبق یکی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ به تاریخ ۱۱/‏۰۷/‏۹۰‬ در باغی به مساحت ۶ هزار متر مربع در خیابان فرشته خیابان شریفی‌منش اجازه ساخت برجی ۲۵ طبقه داده شده که اخیراً عملیات ساختمانی آن آغاز شده است. انتظار می‌رود شهرداری با ابطال پروانۀ صادره در این خصوص مانع تخریب این باغ ارزشمند شود.»

 

سرانجام مصوبه ۶۲ باغ؛ فرمانداری کوتاه آمد

 

یکی از تصمیم‌های مهم شورای پنجم لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی آن با مصوبه خانه باغ بود. اما ۶۲ پلاک به دلیل حقوق مکتسبه ای که به دلیل پرداخت عوارض برای آنها ایجاد شده بود بر اساس قانون قدیم پرونده‌هایشان مورد ارزیابی قرار گیرد. این مجوز که با اما و اگرهای بسیار همراه بود با مخالفت فرماندار تهران مواجه شد اما نامه اعتراض فرماندار به این مصوبه شورای شهر تهران قانونی تشخیص داده نشده و مصوبه ۶۲ باغ درحال اجرایی است.

 

علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص سرانجام ۶۲ باغی که مجوز ساخت و ساز گرفته بودند به مهر گفت: براساس این مصوبه کمیته فنی باغ تشکیل شده و این کمیته فنی پس از بررسی‌های کارشناسی مشخص می‌کرد که برای کدام ملک می‌توان پروانه صادر کرد و برای کدام ملک نمی‌توان.

 

وی در پاسخ به این پرسش که فرماندار تهران با این مصوبه شورا مخالفت کرده بود و به نظر می‌رسید دیگر این مصوبه اجرایی نشود و همه پرونده‌ها بر اساس ضوابط خانه باغ پروانه دریافت کنند گفت: فرماندار تهران این مصوبه را رد کرد اما بر مصوبه اشکالی وارد نبود و هیأت تطبیق به آن اعتراضی نداشت بنابراین مصوبه اجرایی شده است.

 

کدام پرونده‌ها مجوز گرفتند؟

 

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز درخصوص سرانجام مصوبه شورا در خصوص ۶۲ باغ به مهر گفت: درمصوبه لغو برج باغ، بندی آمده که براساس آن کمیته‌ای فنی این پرونده‌ها را که بررسی می‌کند. دو نفر به نمایندگی شورا نیز بر عملکرد این کمیته فنی نظارت دارند.

 

گزارش‌هایی که در کمیته فنی تهیه شده پیگیری می‌شود و تمام پلاک‌ها بازدید شده است، براساس گزارش‌های تهیه شده یک سری از پلا ک ها شرایط لازم را برای صدور پروانه ندارند، عوارض تعیین شده در زمان مقرر پرداخت نشده است یا پرداخت‌ها به صورت سیستمی نبوده است که از لیست ۶۲ باغ خارج شده‌اند.

 

وی ادامه داد: برخی از پلاک‌ها نیز دارای ارزش اکولوژیکی بوده که مجوزی برای آنها صادر نمی‌شود برخی نیز با توجه به همجواری با بناهایی که از تراکم کمی برخوردار بوده با مالکانشان وارد مذاکره شده تا تراکم خود را کاهش دهند.

 

صدراعظم نوری اضافه کرد: برخی از پلاک‌ها نیز دیگر ارزش اکولوژیکی نداشتند و سال‌ها بود که درآن زمین‌ها درختی وجود نداشت که بر اساس گزارش کمیته فنی مجوز ساخت پیدا می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید