نزدیک شدن ایران به لیست سیاه!/ آملی لاریجانی: CFT خطر امنیتی شدیدی دارد

    کد خبر :668867

گروه سیاسی بازتاب: صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه CFT (کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) برای امنیت ملی خطرناک و بدتر از برجام است، می‌گوید: اگر از من شخصاً نظرم را بپرسید، پالرمو و CFT به‌شدت برای امنیت ملی خطرناک هستند.

 

او در ادامه گفته است: ما هر چه جلوتر رفتیم شکمان به آمریکائی‌ها و اذنابشان و کشورهایی که اعضای FATF هستند بیشتر شده است. این روشن است. می‌خواهم بگویم واقعاً آدم‌های خطرناکی هستند. آدم‌های فاسدی هستند. البته از قبل آدم‌های فاسد و خطرناکی بودند. برجام‌شان نشان داد چقدر آدم‌های ناقابلی‌اند و CFT بدتر از برجام است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه FATF هر دفعه می‌گوید، این آخرین‌مهلت است، شما فکر می‌کنید به این تهدیدات و امثال آن گوش می‌کنم؟ افزود: فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد هم‌چنین چیزی، ولو فوایدی هم دارد، مفاسدی هم دارد؛ روی ترازو باید گذاشت.

 

 

لایحه CFT رد می‌شود؟

 

با توجه به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌احتمال‌زیاد لایه الحاق به CFT رد خواهد شد. به‌جز قطعیت نظر آملی لاریجانی دلایل دیگری هم برای رد آن وجود دارد. گردانندگان CFT اصلاً اراده‌ای برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم ندارند و اتفاقاً برعکس آن رفتار می‌کنند.

 

اگر چنین اراده‌ای بود، اکنون باید آمریکا، فرانسه، انگلیس، اسرائیل، عربستان و امارات، به‌عنوان بزرگ‌ترین حامیان و تأمین‌کنندگان «سازمان منافقین، داعش، جبهه النصره، احرار الشام و بوکو حرام» مورد تحریم قرار می‌گرفتند، نه ایران که خط مقدم مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است.

 

نزدیک شدن ایران به لیست سیاه!

 

گروه ویژه اقدام مالی موسم به FATF در اجلاس که اواخر مهر امسال در پاریس و به ریاست رئیس چینی این گروه برگزار شد، به بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی در راستای اجرای 40 توصیه خود پرداخت.

 

در بررسی‌های صورت گرفته توسط این گروه با توجه به عدم تصویب نهایی دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دسته اقدام مقابله‌ای جدید علیه ایران وضع شد.

 

وضع این دو اقدام تقابلی جدید علیه جمهوری اسلامی در حالی صورت گرفت که پیش از این و در جریان اجلاس خرداد ماه گذشته FATF با توجه به عدم تعیین تکلیف CFT و پالرمو در مجمع تشخیص، یک اقدام مقابله‌ای علیه ایران وضع شده بود. با این حساب جمهوری اسلامی زین پس با سه دسته اقدامات مقابله‌ای جدید گروه ویژه اقدام مالی روبرو خواهد بود.

 

این نهاد بین‌المللی که هدف خود را ایجاد شفافیت در نقل و انتقالات مالی اعلام کرده است، در بندی جداگانه از بیانیه خود هشدار داده که اگر جمهوری اسلامی تا قبل از بهمن ماه سال جاری دو کنوانسیون CFT و پالرمو را نهایی و تصویب نکند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد.

 

در عبارتی صحیح‌تر اگر تا موعد مقرر شده یعنی تا 4 ماه آینده سرنوشت این دو لایحه مشخص نشود، وضعیت جمهوری اسلامی به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت و این یعنی حضور ایران در لیست کشورهای پرخطر از نظر FATF و قرارگیری در کنار تنها عضو این لیست؛ کره شمالی.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید