ژان مورو ستاره فیلم «ژول و ژیم» درگذشت

    کد خبر :66866

بازیگر افسانه‌ای سینمای فرانسه که با موج‌نو و حضور در آثار لویی مال و فرانسوا تروفو به شهرت رسید، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روزنامه گاردین گزارش داد به گفته مدیر برنامه‌های مورو، این بازیگر شهیر فرانسوی در منزل شخصی خود پاریس دار فانی را وداع گفته است.

ژان مورو بازیگر، فیلمنامه‌نویس، خواننده و کارگردان تئاتر و سینما، با ایفای نقش در فیلم‌های موج نوسینمای فرانسه همچون «آسانسوری به سوی قتلگاه» لویی مال، «ژول و ژیم» فرانسوآ تروفو و «خاطرات یک مستخدمه» لوییس بونوئل شناخته شد. وی همچنین در آثار هالیوودی «آخرین قارون» و «محاکمه» اورسن ولز ظاهر شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در حساب توئیتری خود نوشته است این بازیگر «سینمای مجسم» و روح آزادی بود که «همیشه در برابر نظم نهادینه می‌شورید.»

مورو در 1928 در پاریس متولد شد. پدرش مالک رستورانی فرانسوی بود و مادرش یک رقاص کوچ‌کرده به پاریس بود که بعدها در Folies Bergère بازیگر شد. مورو حرفه بازیگری را روی صحنه تئاتر آغاز کرد و در دهه پنجاه به دنیای سینما رفت.

این بازیگر سرشناس با فیلمسازان پیشرویی چون لویی مال، فرانسوآ تروفو، ژاک دمی، لوییس بونوئل، اورسن ولز و میکل آنجلو آنتونیونی همکاری کرد. وی در سال 1960، با بازی در «مدراتو کانتابیله» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برد.

سال 1965، مجله «تایم» در تجلیل از مورو تصویر او را روی جلدش به چاپ رساند و این بازیگر زن خارجی را هم‌ردیف ستاره‌های هالیوود همچون گاربو و مونرو معرفی کرد.

در دهه‌های 80 و 90، مورو کم‌رنگ‌تر از پیش ظاهر شد و در معدود فیلم‌های تحسین‌شده‌ای همچون «دختری به نام نیکیتا» ساخته لوک بسون، «تا پایان دنیا» به کارگردانی ویم وندرس و «خانه تابستانی» مقابل دوربین رفت.

او در سال 1983، به عنوان رییس هیات داوران سی و سومین جشنواره فیلم برلین انتخاب شد و در جشنواره سال 2000، جایزه افتخاری خرس طلایی برلین را دریافت کرد. سه سال بعد هم با اهدای جایزه افتخاری نخل طلا در جشنواره فیلم کن از او تقدیر شد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی نیز در پاییز 1998، با برگزاری مراسم بزرگداشتی از مورو تقدیر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید