قرارداد واگن سازی همسو با اقتصادمقاومتی است

    کد خبر :66830

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرارداد واگن سازی مشارکتی با روسیه و تامین فاینانس و فناوری از سوی آن کشور، در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

منصور معظمی عصر امروز (دوشنبه) در پایان مراسم امضای قرارداد همکاری تولید مشترک واگن بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «ترنس مش هولدینگ*» روسیه افزود: کشور به بیش از 20 هزار دستگاه واگن نیازمند است که رفع این نیاز در چارچوب یک قرارداد و یک شرکت امکانپذیر نیست.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، یکی از موارد مطرح در اقتصاد مقاومتی متنوع سازی استفاده از منابع خارجی است؛ در این قرارداد نیز مشارکت با تامین فاینانس و انتقال فناوری طرف خارجی انجام شده است.

وی اضافه کرد: قرار است روس ها شرکت واگن پارس ایران را بخرند و در آن به تولید واگن بپردازند، بنابراین ایدرو هیچ سرمایه گذاری در این طرح انجام نمی دهد؛ به عبارتی شرکت واگن پارس نیز آورده روس ها محسوب می شود.

** جذب سرمایه خارجی برای تامین منافع اقتصادی و امنیت ملی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد ایدرو به دنبال بنگاه داری نیست، بلکه شرایطی را فراهم می کند که شرکت های داخلی و خارجی به سرمایه گذاری و توسعه کار صنعتی در کشور بپردازند.

وی یادآوری کرد: مشابه چنین اقدامی در بخش خودرو انجام شده است و شرکت های بزرگ به ایران آمده و سرمایه گذاری کرده اند.

معظمی تصریح کرد: معتقدیم هرچه بیشتر مشارکت های خارجی را بر اساس منافع ملی جلب کنیم، کمک به کشور است. این مساله افزون بر منافع اقتصادی، به امنیت ملی ما نیز گره خورده است.

وی با اشاره توافقنامه تاسیس شرکت مشترک همکاری در طرح های ریلی بین ایدرو، شرکت آلستوم فرانسه و ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) که یکشنبه هفته گذشته امضا شد، توضیح داد: مطابق بندی در هر 2 قرارداد، صادرات با مسوولیت شرکت های خارجی انجام می شود، زیرا آنها به شبکه و بازارهای جهانی وصلند و تجربه خوبی در زمینه صادرات دارند.

شرکت ترنس مش هلدینگ روسیه بزرگ ترین هلدینگ در بخش صنایع ریلی است که در سال 2002 تاسیس شد.

شرکت آلستوم فرانسه نیز یکی از سهامداران اصلی آن (با 33 درصد سهم) است.

شرکت ترنس مش هولدینگ در زمینه طراحی، مهندسی، ساخت و تولید، فروش و خدمات پس از فروش همه زیربخش های واگن سازی در 12 کشور جهان فعالیت دارد.

این شرکت نزدیک به 17 شرکت ساخت و تولید صنایع ریلی و تجهیزات مربوط در بخش بالادستی صنایع ریلی را زیرپوشش خود دارد که برای بیش از 56 هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

لکوموتیو واگن های مسافربری و اتوبوسی، واگن های چندگانه الکتریکی، برقی و دیزلی و واگن های مترو و باری از تولیدات شرکت ترنس مش هولدینگ است.

این شرکت در سال 2016 نزدیک به سه میلیارد روبل در زمینه به روز رسانی دانش فنی سرمایه گذاری کرد.

قرار است 2 طرف ایرانی و روسی در زمینه تولید واگن با فاینانس روسیه در ایران همکاری کنند.

همکاری ها شامل بخش های مختلف ساخت انواع واگن های باری و مسافری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید