معرفی برترین لژیونرهای فوتبال ایران در سال ۲۰۱۹؛ سالِ سردارِ ایرانی

  • ورزشی
  • سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۴۰
    کد خبر :668248

سردار آزمون در بین لژیونرهای ایرانی در سال ۲۰۱۹ بهترین عملکرد را داشت و بهترین فوتبالیست ایرانی شاغل در آن سوی مرزها بود.

 

موج جدید لژیونرهای ایرانی در چند سال اخیر و خصوصا از وقتی که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی شد، وارد بازارهای اروپایی شدند. لژیونرهایی که نسبت به سال‌های دورتر تعدادشان بیشتر شده بود اما از لحاظ کیفی در سطح پایین‌تری قرار گرفته بودند.

 

در سال ۲۰۱۹ نیز بازیکنان ما در کشورهایی چون انگلیس، هلند، بلژیک، اوکراین، لهستان، هلند، ترکیه، پرتغال، قطر، کرواسی، فرانسه، ویتنام، آذربایجان، روسیه و … فعالیت داشتند. برخی از آنها مانند علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و سعید عزت‌اللهی نتوانستند فروغ گذشته را داشته باشند و برخی دیگر همانند سردار آزمون، مهدی طارمی، مهرداد محمدی، پیمان بابایی و … عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشتند. دسته‌ای دیگر نیز در بخشی از سال خوش درخشیدند و در بخشی دیگر بسیار ضعیف عمل کردند؛ مانند کاوه رضایی و علی قلی‌زاده.

 

به گزارش ایرنا:با این حال با توجه به در نظر گرفتن کل سال ۲۰۱۹ برخی از ستاره‌های ایرانی در لباس تیم یا تیم‌های خود در طول سال، نمایش قابل توجهی داشتند و نگاه‌ها را به سمت خود خیره کردند.

 

۱ – سردار آزمون

 

هرچقدر در تیم ملی انتقاد شنید و تحت فشار قرار گرفت، در عرصه باشگاهی خوش درخشید. سردار با انتقالی پر سر و صدا از روبین‌کازان به بزرگترین باشگاه روسیه یعنی زنیت پیوست تا پس از علیرضا جهانبخش دومین فوتبالیست گرانقیمت ایران لقب بگیرد. سردار در لیگ اروپا مقابل فنرباغچه دبل کرد. در اولین بازی در لیگ گلزنی کرد. زوج او و ژیوبا در خط حمله، تیم‌های روسی را به ستوه آورد و همچنان نیز این اتفاق در حال تکرار است. سردار در لیگ قهرمانان هم بهترین بود. او ۲ گل به لیون و بنفیکا زد تا بالاتر از مهدوی کیا و علی دایی به بهترین گلزن ایرانی تاریخ این مسابقات تبدیل شود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سال ۲۰۱۹، آخرین سال حضور سردار در فوتبال روسیه است و طی ۲ پنجره نقل و انتقالاتی بعدی باید شاهد ترانسفر شدنش به لیگ‌های درجه یک اروپایی باشیم.

 

۲ – مجید حسینی

 

او مثال نقضی شد برای فوتبالیست‌های ایرانی که به ترکیه رفتند و با ناکامی برگشتند. مدافع ۲۳ ساله چشم‌آبیِ سابق استقلال در دومین فصل حضورش در تیم ترابوزان اسپور ترکیه به یکی از ارکان خط دفاعی این تیم تبدیل شد. مجید در کنار ستاره‌هایی چون دنیل استوریج، جان اوبی میکل و … ترابوزان را به رده سوم جدول‌رده بندی سوپرلیگ ترکیه فرستاد. او به قدری مورد اعتماد کادر فنی است که حتی برای تیمش پنالتی هم می‌زند. میانگین توپ‌ربایی حسینی در هر مسابقه ۱.۶ است و از ۵۹ درصد دوئل‌ها برنده بیرون می‌آید. تیم‌های ساسولوی ایتالیا و هرتابرلین آلمان به طور جدی در پی جذب مدافع جوان تیم ملی هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاید در همین زمستان شاهد انتقال او به سری A یا بوندسلیگا باشیم.

 

۳ – مهدی طارمی

 

در ابتدای سال ۲۰۱۹ عضوی از تیم الغرافه بود. علی‌رغم انتقاداتی که به او می‌شد، یکی از ۲ گلزن برتر تیمش بود و حتی به تراکتورسازی هم ۲ گل زد. با این حال مهدی جولای سال ۲۰۱۹ با عقد قراردادی ۲ ساله به تیم پرتغالی ریو آوه پیوست. او در نخستین بازی خود موفق شد هت‌تریک کند و چندی بعد در دیدار برابر تیم شناخته‌شده اسپورتینگ لیسبون سه پنالتی گرفت تا در میان رسانه‌های پرتغالی به “مهدی پنالتی‌گیر” معروف شود. روند خوب طارمی در تیم ریوآوه ادامه‌دار بوده و با وجود مصدومیت چند هفته‌ای که گریبان‌گیرش شد، هم‌اکنون در ۱۰ بازی، پنج گل زده و بهترین گلزن سبز و سفیدها است. مهدی در هر ۱۱۴ دقیقه یک گل به ثمر می‌رساند و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۰ نقش مهم‌تری در تیمش ایفا کند.

 

۴ – رامین رضاییان

 

با اینکه در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زند اما به قدری خوب بوده که این تیم قطری ترجیح داده نه تنها یکی از سهمیه‌های خارجی خود را به یک دفاع راست اختصاص دهد بلکه پیراهن شماره ۱۰ تیم را هم در ابتدای فصل جدید تقدیمش کند. رامین رضاییان همه‌کاره تیم پایین‌نشین الشحانیه است. او در بازی‌های اخیر با آزادی عمل بیشتر، به دروازه حریفان نزدیک می‌شود. هم پاس گل می‌دهد هم گل می‌زند و هم پشت ضربات ایستگاهی تیم قرار می‌گیرد. تلاش فردی رامین توانسته او را در شرایط مساعد فیزیکی نگه دارد. آمار او تا به اینجای فصل ۶ گل در تمام مسابقات رسمی بوده که برای یک مدافع – هافبک کناری فوق‌العاده است. او در آخرین بازی سال توانست با یک ضربه سر برای تیمش گل بزند.

 

۵ – مهرداد محمدی

 

یکی از جدیدترین لژیونرهای ایران در سال ۲۰۱۹ توانسته نگاه‌های زیادی را به سمت خود جلب کند. ستاره فصل پیش سپاهان بعد از قُل دیگرش میلاد، توانست به فوتبال اروپا قدم بگذارد. مهرداد محمدی با تیم آوس پرتغال قرارداد بست و خیلی زود به یکی از ارکان این تیم نه‌چندان قدرتمند تبدیل شد. مهرداد پنالتی‌زن و ایستگاهی‌زن آوس محسوب می‌شود و از این ۲ طریق موفق به گلزنی هم شده است. او تا به اینجای فصل پنج گل در لیگ به ثمر رسانده و نقش اساسی در ۶ امتیاز به دست آمده تیمش داشته است. مهرداد در کنار پنج گل، چهار پاس گل هم برای هم‌تیمی‌های خود ارسال کرده اما زور تیمش به حدی نیست که پاسخگوی توانایی‌های وی باشد. با توجه به سن و سال مناسب مهرداد و احتمال سقوط آوس در پایان فصل، باید سال ۲۰۲۰ را سال انتقالی بزرگ‌تر برای این بازیکن ۲۶ ساله دانست.

 

در کنار این پنج بازیکن پیمان بابایی و مهدی شریفی در لیگ آذربایجان عملکرد خوبی داشتند. کریم انصاری‌فرد در السیلیه نمایش قابل قبولی داشت. شهاب زاهدی در لیگ اوکراین و در آخرین ماه سال بهترین بازیکن تیمش شد. علی قلی‌زاده و کاوه رضایی در اواخر سال ۲۰۱۹ به ستاره‌های شارلروا تبدیل شدند اما با در نظر گرفتن سطح لیگ‌ها و همچنین امتداد درخشش در طول سال، آنها جزو پنج نفر نهایی قرار نگرفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید