اقتصاد نوین در رکود

    کد خبر :667994

حال نظام بانکی کشور خوب نیست یکی از این مواردی که به این بحران دامن می زند اولا بنگاهداری بانکها و دوماً کفایت سرمایه پائین آنهاست که موجب شده نگرانیها در مورد بانکهای خصوصی و خصولتی ادامه داشته باشد.

روند فعلی کسب درآمد بانکها طبق آنچه در اکثر صورتهای مالی آنها پیداست نتیجه ی مناسبی نداشته اما این وضعیت در برخی بانکها بیشتر به وضعیت هشدار نزدیک است و البته با بررسی برخی از جزئیات پی می بریم که برخی مدتهاست که مرز هشدار را رد کرده اند. وقتی به صورتهای مالی بانک اقتصاد نوین نگاه می کنیم بیشتر به این واقعیت می رسیم.

سهامداری بانک سینا و گروه مالی پارسیان در بانک اقتصاد نوین اگرچه کمی انتظارها درباره ی روند حرکتی این بانک را بالا می برد اما در نهایت چیزی که در حال وقوع است با انتظارات فاصله ی معنادار دارد.

بانک اقتصاد نوین که در حال حاضر با 19 شرکت زیرمجموعه در بازار اول بورس فعالیت می کند علیرضا بلگوری را به عنوان مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره دارد کسی که از سال 96 تا کنون بر صندلی مدیرعاملی بانک تکیه زده است.

اقتصاد نوین که روزهای حساسی را به سبب کفایت سرمایه ی بسیار پائین پشت سر می گذارد در صورتهای مالی شش ماهه ی سال 98 زیان انباشته ی خود را نسبت به پایان سال قبل 165 درصد بیشتر می بیند این بانک در پایان سال 97 بیش از 6.787 میلیارد ریال زیان انباشته داشت که در پایان 6 ماهه ی نخست سال جاری این میزان با رشد قابل توجه به 17.962 میلیارد ریال رسید.

بدهی های بانک اقتصاد نوین 181.070.000.00 ریال بیشتر از دارائیهای بانک است و زیان انباشته این بانک نیز 37 درصد از سرمایه ی ثبت شده ی آن پیشی گرفته ، لازم به ذکر است در پایان شش ماهه ی نخست سال 98 بدهیهای این بانک با 4 درصد افزایش نسبت به پایان سال 97 به بیش از 469.125 میلیارد ریال رسید. در همین اوضاع و احوال بد مالی اما اقتصاد نوین اقدام به سرمایه گذاری 4.118 میلیارد ریالی در بخش املاک می کند اما اینکه سرمایه گذاری در املاک اصولا با چهارچوب فعالیت بانکی سازگاری دارد یا خیر موضوعی است که پاسخ روشن مدیران بانک را طلب می کند.

درآمدهای غیرمشاع بانک و زیان خالص هرسهم بانک به ترتیب با کاهش 22% و 328% نسبت به شش ماهه ی نخست سال 97 روبروست اما هزینه ی کارکنان این بانک طی همین مدت زمانی افزایش 53 درصدی داشته به طوریکه این هزینه از 1.443 میلیارد ریال به 2.203 میلیارد ریال در شش ماهه ی سال جاری رسید و هزینه ی هریک از 3.044 پرسنل بانک در هر ماه از شش ماه نخست سال بیش از 120 میلیون ریال بود.

البته برای روشن شدن این موضوع باید از مدیران بانک خواست تا در جهت شفاف سازی و نیز تنویر افکار عمومی و جلوگیری از تضییع حقوق برخی پرسنل در مورد این هزینه کرد که رقم چشمگیری است توضیح دهند.

 

جمع سود حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری این بانک از پایان سال 97 تا شش ماهه ی نخست سال 98 کاهش 123 درصدی را تجربه کرده و با اینکه در پایان سال 98 پیش بینی 10 درصدی رشد در بخش درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجود دارد اما تا اینجای کار نسبت به پایان سال 97 کاهش 2.798 درصدی را شاهد هستیم. ضمن اینکه نیاید از جمع دارئیهای بانک که بالغ بر 68 درصد آن متشکل از تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص است غافل شویم.

در این شرایط چند سؤال مطرح می شود که اولا با وجود کفایت سرمایه ی پائین و کاهش جمع سود حاصل از سرمایه گذاریها دارا بودن 19 شرکت زیر مجموعه چه توجیهی دارد و دوم اینکه آیا بهتر نیست که همه ی اعضای هیئت مدیره به منظور تمرکز بیشتر بر شرایط فعلی تنها تلاششان را معطوف بهبود شرایط بانک کنند.

در گزارش بعدی به فعالیت برخی از اعضای هیئت مدیره ی این بانک در بخشها و سازمانهای مختلف می پردازیم.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید