اسامی مواد غذایی‌ غیر مجاز در مدارس اعلام شد

    کد خبر :667628

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به اشاره به برنامه این وزارتخانه در جهت جلوگیری از چاقی کودکان و نوجوانان، گفت: در بوفه مدارس نباید آبمیوه‌های که قند افزوده دارند، شیرهای طعم دار، شیر کاکائو ،چیپس، پفک و نوشابه عرضه شود.

 

تغذیه مناسب کودکان و نوجوانان و ارائه الگوی تغذیه‌ای مناسب برای آنها، با توجه به اینکه دوران طلایی رشد بدنی را می‌گذرانند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

 

همچنین یکی از مراکز مهم عرضه مواد غذایی بوفه مدارس کشور است؛ به طوری که میلیونها دانش‌آموز در مدارس تحصیل کرده و درصد زیادی از آنها از بوفه مدارس استفاده می‌کنند؛ در نتیجه رعایت نکات بهداشتی در عرضه مواد غذایی در بوفه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نظارت مستمر آن امری ضروری است.

 

زهرا عبدالهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «چه برنامه‌هایی برای تغذیه کودکان و دانش‌آموزان در نظر گرفته اید؟»، اظهار داشت: اکنون برای کودکان برنامه‌ای داریم که از دو سال پیش در کشور اجرا می‌شود و برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان است. این برنامه در قالب تفاهم نامه مشترکی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، وزارت ورزش، صدا و سیما و سازمان ملی استاندارد در حال اجراست.

 

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر وزارت بهداشت در راستای توجه به وضعیت تغذیه کودکان و نوجوانان، ادامه داد: از طریق شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور برنامه‌های مراقبتی، آموزش، مشاوره تغذیه و شناسایی کودکانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند برای اینکه این کودکان به وزن نرمال برسند، اجرا می‌شود.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: در همکاری با آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در جهت اینکه امکان ورزش و فعالیت بدنی در مدارس بیشتر فراهم شود و امکانات ورزشی در مدارس و نیز مهدکودک‌ها باشد، همکاری‌هایی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه برنامه‌های همکاری با صنایع غذایی برای اینکه در بوفه‌های مدارس اقلام غذایی اجازه ورود داشته باشند که کم قند، کم نمک و کم چربی باشند داریم؛ چراکه می‌خواهیم از چاقی کودکان جلوگیری کنیم.

 

عبدالهی با اشاره به اینکه دستورالعمل بوفه مدرسه هر سال توسط وزارت بهداشت بازنگری شده و و از طریق آموزش و پرورش به بوفه مدارس ابلاغ می‌شود،تأکید کرد: در بوفه مدارس نباید آبمیوه‌های که قند افزوده دارند، شیرهای طعم دار، چیپس و پفک نوشابه عرضه شود.

 

وی متذکر شد: تاکید شده میوه‌ها به صورت تمیز و بسته بندی شده در بوفه مدارس عرضه شود؛ همچنین لقمه‌های سالم، خشکبار و اقلام غذایی که چاق کننده نیستند، در بوفه‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

 

به گزارش فارس ،مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پایش و نظارت بر این بوفه‌ها از این جهت که مطمئن باشیم اقلام غذایی غیر مجاز در بوفه‌ها ارائه نمی‌شود، خیلی مهم است.

 

عبدالهی یادآور شد: پایش و نظارت بر بوفه‌های مدارس را بازرسان و کارشناسان بهداشت و تغذیه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهند تا فقط اقلام غذایی مجاز توزیع شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید